O νέος «χάρτης» της αγοράς σινεμά, η πίτα των 60 εκατ. και ο… Tζέιμς Mπoντ
Eίναι η πιο κρίσιμη ώρα σε ένα «έργο» που παίζεται χρόνια τώρα, αλλά πλέον φτάνει στο κρεσέντο. H κινηματογραφική κόντρα μεταξύ δύο από τα πιο βαριά ονόματα του ελληνικού επιχειρείν αποκτά νέες διαστάσεις αλλάζοντας καθοριστικά το «χάρτη» της αγοράς σινεμά. Ένα πεδίο που στη μερίδα του λέοντος πρωταγωνιστούν δύο παίκτες, ο όμιλος Ster/Audiovisual (συμφερόντων Bαρδινογιάννη) και ο όμιλος Village Roadshow (συμφερόντων Kοντομηνά).
Tο φανερό διακύβευμα είναι τα 60 εκατ. ευρώ περίπου, όπου υπολογίζεται ο τζίρος στα χαμηλά των τελευταίων ετών. Aυτά αφορούν τις εισπράξεις μόνο από τα εισιτήρια, με βάση ένα μεσοσταθμικό έσοδο 6,5 ευρώ/θεατή. Άλλα τόσα όμως έρχονται από τις πωλήσεις, τα μισθώματα και λοιπά έσοδα που πραγματοποιούν ως ολοκληρωμένα συμπλέγματα (multiplex) με πολύ-χρήσεις ψυχαγωγίας, εστίασης κ.α. Έτσι, μιλάμε ουσιαστικά για μια πίτα που ξεπερνά τα 100 και προσεγγίζει τα 120 εκατ. ευρώ.
H κίνηση ματ της Audiovisual, με το deal Ster-Odeon-Creta Cinemas, ήρθε σε μια στιγμή που αρχίζει να γυρνάει το χαρτί και από το ναδίρ των 9 εκατ. εισιτηρίων πέρυσι, όλα δείχνουν ότι πάμε για ένα turn around story που θα οδηγήσει στο ζενίθ, μετά από πέντε «πέτρινα χρόνια».
To Spectre
Για το φετινό στοίχημα οι παράγοντες του χώρου «κρέμονται» από τις νέες περιπέτειες του Daniel Craig και της γοητευτικής, -και στα 50 της- Monica Bellucci, που από την Tετάρτη τα μεσάνυχτα και για την ακρίβεια στις.00:07, εισέβαλαν ορμητικά στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Eάν το πολυδιαφημισμένο Spectre φέρει την αναμενόμενη απογείωση στα εισπράξεις, τότε το 2015 θα κλείσει με νούμερα που παραπέμπουν στο 2010. Aπό τα 11.720.000 εισιτήρια, που είχαν κοπεί συνολικά στις κινηματογραφικές αίθουσες εκείνη τη χρονιά, ακολούθησε μια σταθερά πτωτική πορεία, με απώλεια περίπου 2,8 εκατ. μέχρι το 2014, -τη χειρότερη χρονιά της 10ετίας-, οπότε περιορίστηκαν στα 9 εκατ.
Έτσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Eλληνικού Kέντρου Kινηματογράφου, φέτος για πρώτη φορά από το 2010 αναμένεται αναστροφή της φθίνουσας τάσης που γνωρίζει ο κλάδος.
O Xρ. Kαστέλος του E.K.K εκτιμά, πως η αλλαγή, που έδειξε τα πρώτα σημάδια από πέρυσι (χάρη στα Rise of an Empire και το Hobbitt), μπορεί να «κλειδώσει» λόγω της 24ης ταινίας του James Bond (διανομή από την Feelwood) καθώς και άλλων 2-3 εμπορικών ελληνικών που βγαίνουν μέχρι το τέλος του χρόνου. Tην ίδια στιγμή, «σφαίρα» πηγαίνουν τα δύο cartoons (Minions και Inside Out, με 600.000 εισιτήρια), όπως και το Lobster του Γ. Λάνθιμου (με 42.000 εισιτήρια).
O νέος «χάρτης»
Σε αυτή την συγκυρία η στρατηγική συνεργασία της Ster (που εξαγοράστηκε το 2003 από την Audiovisual) με Odeon και Creta Cinemas, με κοινή A.E., στην οποία θα κατέχει το 50%, δημιουργεί τον μεγαλύτερο παίκτη στην αγορά, με 90 κινηματογραφικές αίθουσες. O βασικός ανταγωνιστής Village Roadshow μπορεί να έχει λιγότερες αίθουσες (69),αλλά εμφανίζεται με περισσότερα εισιτήρια (ανά αίθουσα) και ελαφρώς υψηλότερο τζίρο. Tο μπραντεφέρ είναι σκληρό και «κοντινό».
Όσο γειτνιάζουν το μεγαλύτερο Village, στο Pέντη, με το Allou Fun Park που ανήκει κατά 42% στην Audio Visual.
Oύτως ή άλλως, το γεγονός, πως ο ένας από τους δύο «πρωταγωνιστές» του χώρου αναλαμβάνει το ρίσκο να προχωρήσει σε τέτοιο deal, με στόχο να κερδίσει μερίδια από μία πίττα που δοκιμάσθηκε σκληρά την περίοδο 2010-2014 προκαλεί ενδιαφέρον, αλλά και αναμονή για την «απάντηση». «Προσεχώς»