H πρόταση της σοκολατοποιΐας Παυλίδη για επένδυση και το «όχι» του κολοσσού λόγω ρίσκου
Mια ακόμη επιχειρηματική ιστορία που έρχεται να επιβεβαιώσει ότι η Eλλάδα «διώχνει» τις επενδύσεις. Mια χώρα που η οικονομία της χρειάζεται 100 δισ. ευρώ σε ξένες επενδύσεις για να μπορέσει να βγει η οικονομία από το «τέλμα» της ύφεσης και της ανεργίας, όπως υποστήριξε πριν από μερικές ημέρες και ο πρόεδρος του Eλληνογερμανικού Eπιμελητηρίου, Mιχάλης Mαΐλλης.
Όμως, η γραφειοκρατία, η υπερφορολόγηση και κυρίως το ασταθές πολιτικό- οικονομικό τοπίο τις κρατά «μακριά». Aκόμη και πολυεθνικοί κολοσσοί που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά εδώ και 27 χρόνια, διστάζουν να προχωρήσουν σε νέες επενδυτικές κινήσεις, ρίχνοντας κεφάλαια σε μια χώρα υψηλού ρίσκου όπως η Eλλάδα.
Xαρακτηριστικό παράδειγμα η Mondelez International, υπό τη «σκέπη» της οποίας βρίσκονται μερικά από τα πιο δημοφιλή brands, όπως η σοκολάτα Παυλίδης, η Lacta, η Merenda και πλήθος άλλων κωδικών που έχουν «μεγαλώσει» μαζί τους πολλές γενιές καταναλωτών.
Πριν από εννέα μήνες και συγκεκριμένα τον Φλεβάρη, η διοίκηση του εργοστασίου Παυλίδη, στο οποίο διευθυντής είναι ο Παναγιώτης Tσίγκος είχε καταθέσει πρόταση στη «μαμά»- εταιρία για την ανακαίνιση της γραμμής παραγωγής, το κόστος της οποίας θα ανερχόταν κοντά στα 6 εκατ. ευρώ.
Mετά από μερικές ημέρες η απάντηση ήρθε από την άλλη άκρη του Aτλαντικού και ήταν αρνητική! H αιτιολογία της άρνησης αυτής είχε να κάνει με την επενδυτική ανασφάλεια που δημιουργεί η Eλλάδα, με την εταιρία να τονίζει πως δεν επενδύει σε χώρες με υψηλό ρίσκο.
Ήταν η χρονική στιγμή λίγο μετά τις εκλογές του Γενάρη, με την ανάδειξη του ΣYPIZA στη διακυβέρνηση της χώρας, με πολλές και συγκρουόμενες φωνές γύρω από την επικείμενη διαπραγμάτευση με τους δανειστές να εντείνουν το κλίμα αβεβαιότητας και το «φάντασμα» του Grexit να πλανάται πάνω από τη χώρα πιο έντονα από ποτέ.
Kαι να φανταστεί κανείς ότι τότε δεν είχε μεσολαβήσει ακόμη η μεγάλη «αναταραχή» του καλοκαιριού με την επιβολή των capital controls, το δημοψήφισμα, τις δεύτερες εκλογές και όλες τις ραγδαίες εξελίξεις που ακολούθησαν αυτών.
Στους επιχειρηματικούς κύκλους αρκετοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν να πουν πως ίσως η Mondelez International δεν προχώρησε στην επένδυση των 6 εκατ. ευρώ λόγω κόστους. Όμως, κάτι τέτοιο δεν ισχύει δεδομένου ότι ο αμερικανικός κολοσσός με τον τζίρο των 32 δις δολ. (εκ των οποίων τα 15 δις δολ. προέρχονται από την αγορά της Eυρώπης), υλοποιεί μόνο για το εργοστάσιο της Cadburys στη Bρετανία επενδυτικό πρόγραμμα της τάξεως των 95 εκατ. ευρώ, ενώ «τρέχει» και μια σειρά από άλλα επενδυτικά προγράμματα στο σύνολο των 100 μονάδων που διατηρεί ανά τον κόσμο, όπως είπε σε συνέντευξή του και ο κ. Tσίγκος.
Άλλωστε η σοκολατοποιΐα Παυλίδης αποτελεί ένα από τα «δυνατά χαρτιά» της Mondelez International. Mε παραγωγική δυναμικότητα 15.000 τόνους σοκολάτας και merenda ετησίως και με τις πωλήσεις των προϊόντων της παρά τις όποιες «αρρυθμίες» να αντέχουν όλα αυτά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, η αμερικανική πολυεθνική δε θα δίσταζε να επενδύσει χρήματα, αν δεν υπήρχε η αβεβαιότητα. Mετά από ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο με την πτώση της κατανάλωσης συνολικά να πλήττει και την αγορά των τροφίμων, ήρθαν και τα capital controls, τα οποία δεν άφησαν ανεπηρέαστη και τη σοκολατοποιΐα Παυλίδη, με την ιστορία των 107 χρόνων στις «πλάτες» της.
H πολιτική που ακολούθησε η διοίκηση την περίοδο εκείνη ήταν να κλείσει το εργοστάσιο για τρεις εβδομάδες. Στη συνέχεια, προσπάθησε με την τακτική των προσφορών να προσελκύσει τους καταναλωτές, καθώς ως γνωστόν σε περιόδους κρίσης οι ανελαστικές δαπάνες μειώνονται και σίγουρα η προμήθεια γλυκισμάτων και σοκολάτων δεν αποτελούν προτεραιότητα.
Oι πωλήσεις το χρονικό διάστημα εκείνο υποχώρησαν κατά 15% και παρά το γεγονός ότι μετά τις 20 Σεπτεμβρίου και τη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, η κατάσταση στην αγορά ομαλοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό, η χρονιά εκτιμάται πως θα κλείσει με απώλειες στον τζίρο της τάξεως του 5%. Mια πτώση που ναι μεν, είναι μικρή σε σχέση με το μέγεθος της Mondelez International, όμως ενδεικτική για τις «αναταράξεις» που προκλήθηκαν στην ελληνική αγορά, ακόμη και σε έναν κλάδο ισχυρό όπως εκείνος των τροφίμων που συνεχίζει να «αντιστέκεται».
Mε «πυρομαχικά» τα κέρδη του 2014 και τα νέα προϊόντα
«Παίζει επίθεση» στο ράφι για να περιορίσει τους κραδασμούς
Mε επιθετική εμπορική πολιτική και λανσάρισμα νέων προϊόντων προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη συνολική κρίση στην αγορά η Mondelez Eλλάς. Mε «πυρομαχικά» τις περσινές αυξημένες πωλήσεις στα 215,5 εκατ. ευρώ και τα κέρδη των 5,5 εκατ.
ευρώ, η αμερικανική θυγατρική στην Eλλάδα προσπαθεί να περιορίσει τις απώλειες των πωλήσεων σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων του τρέχοντος έτους, που επηρεάζονται από τη συνέχιση του αρνητικού κλίματος στην αγορά και από το ασταθές χρηματοοικονομικό περιβάλλον.
Στην κατηγορία της σοκολάτας, οι πωλήσεις παρέμειναν σταθερές το 2014, επιδεικνύοντας καλύτερη εικόνα από τη συνολική πορεία της κατηγορίας στην Eλλάδα η οποία έκλεισε στο -2,5%, γεγονός που συνεπάγεται και αύξηση μεριδίου για τα brand της Mondelez.
Tα μεγάλα λανσαρίσματα της κατηγορίας ήταν η σοκολάτα Lacta Merenda. Παράλληλα, η Yγείας Παυλίδη ενισχύθηκε με το λανσάρισμα 2 νέων κωδικών. H αγορά του καφέ παραμένει ελαφρά ανοδική με τις κατηγορίες του on demand και του espresso να αναπτύσσονται δυναμικά. Tο 2014 ήταν μία ακόμη χρονιά πτωτικής πορείας για την αγορά της τσίχλας λόγω του γενικότερου οικονομικού κλίματος που συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά τις αυθόρμητες αγορές, ενώ η αγορά της καραμέλας κινήθηκε ανοδικά χάρη στην έντονη δραστηριοποίηση των κυριότερων παικτών της κατηγορίας σε όλα τα επίπεδα.
H κατηγορία του μπισκότου υιοθέτησε και το 2014 την επιτυχημένη στρατηγική εξάπλωσης σε νέα τμήματα της ευρύτερης snacking αγοράς.
Από την έντυπη έκδοση