EasyJet: Πριν από 20 χρόνια άνοιξε το δρόμο, αλλά τώρα βλέπει τη Ryanair να την πλησιάζει επικίνδυνα
Ήταν 7:20 το πρωί της 10ης Νοεμβρίου 1995 όταν η πρώτη πτήση της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρίας easyJet απογειώθηκε από το Λούτον για τη Γλασκόβη. Τη στιγμή εκείνη, ξεκινούσε μια νέα εποχή για τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές.
Οι επιβάτες της πτήσης EZY 121 είχαν πληρώσει μόλις 29 λίρες για μια θέση στο μισθωμένο Boeing 737. Μαζί τους ταξίδευε ο ιδρυτής της easyJet, ο Στέλιος Χατζηιωάννου, φορώντας ένα πορτοκαλί καπέλο, στο χαρακτηριστικό χρώμα της εταιρίας του. Έντεκα χρόνια μετά, θα του απονεμόταν ο τίτλος του ιππότη, για τις υπηρεσίες του προς το βρετανικό επιχειρείν και θα γινόταν ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους επιχειρηματίες της χώρας. Όμως, σε αυτή την πρώτη πτήση της easyJet, ήταν μόλις 28 ετών και εντελώς άπειρος στις αερομεταφορές, αφού έως τότε ήταν γνωστός μόνο ως γιος του Έλληνα εφοπλιστή Λουκά Χατζηιωάννου. Η ιδέα του ήταν απλή. Ο σερ Στέλιος, όπως συχνά αποκαλείται στη Βρετανία, προσέφερε πτήσεις εσωτερικού που κόστιζαν «όσο ένα παντελόνι τζιν», έλεγε.
Πρότυπο για τη no frills στρατηγική του αποτέλεσαν οι αμερικανικές αεροπορικές χαμηλού κόστους, όπως η Southwest Airlines.
Δύο δεκαετίες αργότερα, είναι σαφές ότι ο Χατζηιωάννου κέρδισε το στοίχημά του.
Καθώς η αεροπορική γιορτάζει τα 20α γενέθλιά της, έχει καταφέρει να γίνει η μεγαλύτερη σε κεφαλαιοποίηση εταιρία στους βρετανικούς αιθέρες. Διαθέτει 243 αεροπλάνα και έχει παραγγείλει ακόμα 148 τύπου A320. Πλέον, πετά σε 788 προορισμούς, κυρίως στην Ευρώπη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν φτάνει και σε πιο μακρινά μέρη, όπως η Ισλανδία και η Αίγυπτος. Το Μάρτιο του 2013, με τη μετοχή της σε άνοδο, η easyJet μπήκε στο χρηματιστηριακό δείκτη FTSE 100, που φιλοξενείς τις μεγαλύτερες βρετανικές επιχειρήσεις.
Η εταιρία τα πηγαίνει πολύ καλά και από πλευράς κερδοφορίας, υπό την Carolyn McCall, που κατέλαβε τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου το 2010. Ένα από τα βασικά επιτεύγματά της ήταν ότι κατάφερε να διαφοροποιήσει την easyJet από τις άλλες χαμηλού κόστους ανταγωνίστριες με τις αριθμημένες θέσεις της, τη βελτιωμένη ακρίβεια των πτήσεών της και την ικανότητά της να προσελκύσει επιβάτες που ταξιδεύουν για δουλειά.
Βέβαια, ανάμεσα στους αναλυτές του κλάδου υπάρχει πάντα η ανησυχία ότι η easyJet πέφτει θύμα της ίδιας της της επιτυχίας, ειδικά καθώς ανταγωνιστές όπως η Ryanair αντιγράφουν τις καινοτομίες της. Η σκιά της Ryanair πέφτει πάντα πάνω από την easyJet, καθώς η ιρλανδική εταιρία είναι 10 χρόνια παλαιότερη. Και επιπλέον, ο ανταγωνισμός με την easyJet έχει γίνει έμμονη ιδέα για το αφεντικό της Ryanair, τον εκκεντρικό Michael O’Leary. «Είμαστε ήδη η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική στη Βρετανία, πολύ κοντά στην easyJet», είπε προ ημερών καθώς παρουσίαζε τα εξαμηνιαία αποτελέσματα της εταιρίας του. «Πιστεύουμε ότι θα ξεπεράσουμε την easyJet στους επόμενους 12 μήνες, για να γίνουμε η μεγαλύτερη αεροπορική στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Η ειρωνεία είναι ότι εν μέρει, η τελευταία καλή πορεία της Ryanair είναι αποτέλεσμα της απόφασής της να μιμηθεί την easyJet, στο πλαίσιο του προγράμματός της “Always Getting Better”. Με το πρόγραμμα αυτό, υιοθέτησε τις αριθμημένες θέσεις και επέτρεψε στους επιβάτες να πάρουν μαζί τους μία δεύτερη αποσκευή, δωρεάν. Επιπλέον, η ιρλανδική εταιρία έχει όλο και ισχυρότερη παρουσία στα ίδια αεροδρόμια με την easyJet.