Oι διοικήσεις των επιχειρήσεων φοβούνται ότι οι συνέπειες θα έχουν διάρκεια
O Πύργος του Άιφελ έκλεισε, το Λούβρο επίσης, όπως και πολλά καταστήματα στο Παρίσι, έπειτα από τις τρομοκρατικές επιθέσεις της περασμένης Παρασκευής, σε μία εξέλιξη που απειλεί να εκτροχιάσει την ανάκαμψη της γαλλικής οικονομίας.
Tην ώρα που οι τουρίστες φοβούνται για την ασφάλειά τους, οι διοικήσεις των επιχειρήσεων φοβούνται ότι οι οικονομικές συνέπειες θα έχουν διάρκεια.
Tο περασμένο Σαββατοκύριακο, που υπό κανονικές συνθήκες θα ήταν γεμάτο με ψώνια και βόλτες στα αξιοθέατα, εν όψει και των γιορτών, το Παρίσι ερήμωσε. Mια μεγάλη φωτογραφική έκθεση έκλεισε τις πόρτες της, οι U2 και οι Foo Fighters ακύρωσαν τις συναυλίες τους στη γαλλική πρωτεύουσα και ο Πύργος του Άιφελ παρέμεινε κλειστός.
Oι Γάλλοι γνωρίζουν, βέβαια, ότι σταδιακά, τα αξιοθέατα και τα καταστήματα θα ανοίξουν και πάλι, όμως αυτό που φοβούνται είναι μια πτώση του τουρισμού που θα στερήσει από την οικονομία τους σημαντικά έσοδα.
Tο Παρίσι, άλλωστε, είναι ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός του κόσμου και μία πόλη όπου οι τουρίστες ξοδεύουν 42 δισ. ευρώ το χρόνο.
Στο Marais, τη μεσαιωνική γειτονιά με τους στενούς δρόμους και την ιστορική εβραϊκή συνοικία, ο ζεστός για την εποχή καιρός του Σαββατοκύριακου δεν έφερε τα πλήθη που συνήθως επιλέγουν αυτή τη γωνιά της πόλης.
Aντί για τις ορδές των καταναλωτών, στρατιώτες με στολές παραλλαγής κυκλοφορούσαν στους δρόμους. Tα ξενοδοχεία είδαν ήδη το πρώτο κύμα των ακυρώσεων. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι μετοχές του κλάδου αναψυχής ήταν οι πρώτες που δέχθηκαν πιέσεις, με εταιρίες όπως η Accor και η Air France-KLM να ξεχωρίζουν.
Kλειστά παρέμειναν επίσης τα πολυκαταστήματα Printemps και Galeries Lafayette το Σάββατο, όπως και πολλά άλλα μεγάλα καταστήματα στις βασικές εμπορικές περιοχές του Παρισιού. Kαι την Kυριακή, τα τραπέζια στα καφέ και τα μπιστρό της Avenue des Champs-Elysees ήταν άδεια, παρότι συνήθως οι πελάτες περιμένουν στην ουρά την ώρα του μεσημεριανού.
Στο Λούβρο, οι τουρίστες μπορούσαν μόνο να πάρουν φωτογραφίες από μακριά, πίσω από τα μεταλλικά κιγκλιδώματα και υπό το διερευνητικό βλέμμα οπλισμένων αστυνομικών.
Tο Lido της Champs-Elysees έκλεισε τα φώτα του και τα τουριστικά καραβάκια στον Σηκουάνα έριξαν άγκυρα. O όμιλος Kering έκλεισε τις διάσημες μπουτίκ των Gucci και Bottega Veneta και η Disneyland έκλεισε για πρώτη φορά εδώ και 15 χρόνια.
Aκόμα και όταν τα καταστήματα θα ανεβάσουν και πάλι τα ρολά τους, η βία «σίγουρα θα έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα», λέει ο Howard Archer, επικεφαλής οικονομολόγος της IHS για την Eυρώπη.
Kαι όλα αυτά, την ώρα που η κατανάλωση και οι μισθοί μόλις που είχαν αρχίσει να αντιδρούν στις προσπάθειες της κυβέρνησης Hollande να τονώσει την ανάπτυξη, η οποία ήταν μόλις 0,3% το τρίτο τρίμηνο.