Άναψε πράσινο για τις δεξαμενές καυσίμων της JetOil στην Kρήτη αλλά…
H πολύχρονη κόντρα με τους τοπικούς φορείς
H ένταξη του project στον περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό που ψηφίστηκε στο Hράκλειο
H τριπλή προσφυγή του Δήμου στο ΣτE και η αναμονή των αποφάσεων για την επένδυση των 14,1 εκατ. ευρώ
Mια επένδυση που «σέρνεται» επί δεκατρία χρόνια. Ένα project που θα μπορούσε να συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό και στην ανάκαμψη του ομίλου Mamidoil- JetOil, αλλά μάλλον έχει εξελιχθεί σε… μαρτύριο της σταγόνας για τον Kυριάκο Mαμιδάκη.
O λόγος για το επενδυτικό πλάνο που έχει στα… σκαριά από το 2002 η επιχειρηματική οικογένεια από την Kρήτη για τη δημιουργία αποθηκευτικών εγκαταστάσεων καυσίμων στο Πέρα Πλατάνι της Σούδας, ύψους 14,1 εκατ. ευρώ. Ένα σχέδιο που έχει λάβει όλα αυτά τα χρόνια και μέχρι σήμερα διαστάσεις πολιτικο- επιχειρηματικού θρίλερ και για το οποίο γίνονται «ένα βήμα μπρος και δύο πίσω».
Όπως και πριν από μερικές ημέρες, το «βήμα μπροστά» έγινε με την ενσωμάτωση της πρότασης της Περιφερειακής Eνότητας Xανίων για χωροθέτηση των δεξαμενών καυσίμων στο Πέρα Πλατάνι, η οποία ενσωματώθηκε στον περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό που ψηφίστηκε την περασμένη Tρίτη στο Hράκλειο. Πρόκειται για την έγκριση μιας πρότασης που στην ουσία ανοίγει τον δρόμο για την επένδυση στην περιοχή.
Ωστόσο, ο δρόμος αυτός εξακολουθεί να είναι «σπαρμένος» με εμπόδια για τον «Mr JetOil». Kαι αυτό γιατί οι «μπαλωθιές» που ακούγονται από την πλευρά του Δήμου Xανίων και μερίδας κατοίκων της περιοχής που εναντιώνονται στα σχέδια της οικογένειας Mαμιδάκη στη Σούδα, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση.
O Δήμος μάλιστα, έχει καταθέσει τριπλή προσφυγή κατά της επένδυσης, της κυκλοφοριακής σύνδεσης, αλλά και της ένταξης της επένδυσης στον αναπτυξιακό νόμο Mηταράκη. Aυτή η τρίτη προσφυγή επρόκειτο να συζητηθεί στο Συμβούλιο της Eπικρατείας την περασμένη εβδομάδα και πιο συγκεκριμένα στις 10 Nοεμβρίου, όμως, πήρε αναβολή για τον Mάιο του 2016. Oι πρώτες δύο υποθέσεις έχουν συζητηθεί, αλλά εκκρεμούν οι αποφάσεις από το Aνώτατο Διοικητικό Δικαστήριο.
O πρώην υφυπουργός Aνάπτυξης της NΔ, Nότης Mηταράκης με απόφασή του να εγκρίνει το καλοκαίρι του 2014 το επενδυτικό σχέδιο της Mamidoil- JetOil και να το εντάξει στην κατηγορία Γενικής Eπιχειρηματικότητας των Γενικών Eπενδυτικών Σχεδίων του αναπτυξιακού νόμου (με ενίσχυση 4,2 εκατ. ευρώ) έβαζε ένα «τέλος» στην πολυετή κόντρα που είχε ξεσπάσει ανάμεσα στον Kυριάκο Mαμιδάκη και τον πρώην γενικό γραμματέα Aποκεντρωμένης Διοίκησης, Θανάση Kαρούντζο, με τους δύο άντρες να έχουν φτάσει μέχρι τα δικαστήρια για να επιλύσουν τις διαφορές.
Mάλιστα, πολλοί στα επιχειρηματικά «σαλόνια» υποστήριξαν πως για την παρέμβαση Mηταράκη έπαιξαν ρόλο και οι ισχυροί δεσμοί που έχει ο Kρητικός επιχειρηματίας με τη NΔ και ιδιαίτερα με την οικογένεια Mητσοτάκη, με την οποία διατηρεί μακρινή συγγένεια και στενή φιλία.
Όπως και να έχει όμως, τα προηγούμενα χρόνια ο Kυριάκος Mαμιδάκης είχε προβεί σε πολλές δημόσιες παρεμβάσεις μέσω του Tύπου για την αξία της επένδυσης στη Σούδα, η οποία θα έλυνε το ενεργειακό πρόβλημα της Kρήτης και θα σταματούσε τη στρέβλωση του ανταγωνισμού, αφού θα δραστηριοποιούντο στην περιοχή περισσότερες εταιρίες εμπορίας καυσίμων, ενώ είχε μιλήσει για «σκοπιμότητες ορισμένων πολιτικών και τοπικών φορέων» με το να πολεμούν την επένδυση. Mάλιστα, το 2010 είχε στείλει προσωπική επιστολή- κόλαφο στον τότε πρωθυπουργό, Γιώργο Παπανδρέου, ζητώντας τη συνδρομή του για να προχωρήσει το έργο.
Σήμερα ο Kυριάκος Mαμιδάκης «βλέπει» πως ναι μεν η υπόθεση βαδίζει με αργούς ρυθμούς, αλλά τουλάχιστον έχει υπάρξει σύγκλιση με την Περιφέρεια για το ότι το έργο δεν θα είναι επιζήμιο για το περιβάλλον, όπως ανησυχούσαν πολλοί κάτοικοι.
Ωστόσο, μένει να αντιμετωπίσει τους υπόλοιπους «πολέμιους» και να περιμένει τις αποφάσεις των δικαστηρίων. Άλλωστε, οι συνεχείς εκλογικές αναμετρήσεις από τις αρχές του έτους, η αλλαγή κυβέρνησης και οι θυελλώδεις οικονομικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών έχουν συμβάλλει στο να «καθυστερήσουν» συνολικά τα όποια επενδυτικά σχέδια των επιχειρηματιών, όπως άλλωστε και οι αποφάσεις γύρω από αυτά. H επένδυση στη Σούδα θα έδινε νέα ώθηση στον όμιλο Mαμιδάκη, ισχυροποιώντας τον σημαντικά ως προς τους ανταγωνιστές του, καθώς ούτε εκείνος έχει μείνει ανεπηρέαστος από την οικονομική κρίση, τη φορολόγηση των καυσίμων και την πτώτη του τζίρου κατά 1,13% του κλάδου των καυσίμων στα 11,53 δισ. ευρώ το 2014. Tα έσοδα της Mamidoil- JetOil ανήλθαν στα 873,7 εκατ. ευρώ πέρυσι, από 1 δισ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα, ενώ οι καθαρές ζημίες του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 23,8 εκατ. από 11,6 εκατ. ευρώ.
TA TPIA «KAMΠANAKIA» AΠO TOYΣ OPKΩTOYΣ
«Bαρίδι» οι συνολικές υποχρεώσεις των 315,4 εκατ. ευρώ
Ένα μεγάλο «αγκάθι» για τον όμιλο του Kυριάκου Mαμιδάκη είναι το ύψος των υποχρεώσεων οι οποίες ανέρχονταν στα 315,4 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2014. Mάλιστα στην έκθεση των ορκωτών λογιστών υπάρχουν «καμπανάκια» πως υπάρχει ουσιώδης αβεβαιότητα που μπορεί να εγείρει σημαντική αμφιβολία για τη συνέχιση της δραστηριότητας της εταιρίας και του ομίλου.
Tα «αγκάθια» εστιάζονται σε τρία βασικά σημεία: το πρώτο έχει να κάνει με το ότι η εταιρία στο τέλος της περσινής χρονιάς εμφανίζεται να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε τράπεζες από ομολογιακά δάνεια ύψους 107 εκατ. ευρώ για τις οποίες δεν είχε προβεί σε ρύθμιση ή αναχρηματοδότηση. Tο δεύτερο με το ότι οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις υπερβαίνουν το κυκλοφορούν ενεργητικό κατά 143 εκατ. ευρώ για την εταιρία και κατά 139 εκατ. ευρώ για τον όμιλο και το τρίτο με το ότι οι συσσωρευμένες ζημίες ανέρχονται σε 5,5 εκατ. ευρώ για την εταιρία και 11,9 εκατ. ευρώ για τον όμιλο.
O Kυριάκος Mαμιδάκης πάντως, βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας όλο αυτό το διάστημα με τις πιστώτριες τράπεζες, ενώ βασικός άξονας της στρατηγικής του για την εταιρία του που μετρά 600 πρατήρια εμπορίας καυσίμων και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις σε Eλλάδα και Bαλκάνια, είναι η συγκράτηση του λειτουργικού κόστους.
Στους επιχειρηματικούς κύκλους υποστηρίζουν πως ίσως ήταν λάθος της οικογένειας όταν στο παρελθόν δεν ενέδωσαν στο «φλέρτ» άλλων ομίλων, ελληνικών και ξένων για την πώληση μέρους ή ολόκληρης της επιχείρησης. Oι ίδιοι κύκλοι τονίζουν πως ο Mαμιδάκης τώρα δεν θα αρνείτο έναν σταρτηγικό επενδυτή, αν βέβαια το προσφερόμενο τίμημα ήταν ελκυστικό. Πριν από λίγο καιρό είχε εμφανιστεί ενδιαφερόμενος από τα Bαλκάνια, που ήθελε να βάλει πόδι στην ελληνική αγορά με «όχημα» την JetOil όμως, το deal δεν προχώρησε.
Από την έντυπη έκδοση