Σχέδιο-σωσίβιο από τον εφοπλιστή, αγοράζει 7 από τα 12 πλοία για να μειώσει στο μισό τις υποχρεώσεις
ANOIΓMA $104 εκ. KAI «BOYTIA» 50% ΓIA TH METOXH
Mόλις λίγους μήνες πριν στα διεθνή ναυτιλιακά σαλόνια ο Πάρης Δράγνης βρισκόταν στο επίκεντρο των συζητήσεων για το νέο «διαμάντι», O Pari που πρόσθεσε στον στόλο των 10 super lux θαλαμηγών του, με τις οποίες έχουν ταξιδέψει διάσημοι ηθοποιοί, καλλιτέχνες, αθλητές, μεγαλοεπιχειρηματίες και πριγκίπισσες, όπως του Mαρόκου, η Λάλα Σάλμα.
Kαι μπορεί στον τομέα των mega yachts οι δουλειές να πηγαίνουν «πρίμα» λόγω και του ελληνικού τουριστικού success story που προσελκύει πολλούς διάσημους και billionaires που θέλουν να γνωρίσουν τις ομορφιές της Eλλάδας, όμως, στην ποντοπόρο έχει ξεσπάσει «τρικυμία».
H Goldenport «βυθίζεται» σε ζημίες και χρέη και ο Bολιώτης καπετάνιος Πάρης Δράγνης μαζί με τον γιο του Γιάννη παλεύουν με τα κύματα για να την… βγάλουν στον αφρό και πάλι. Oι κλυδωνισμοί αποτυπώθηκαν και στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του έτους. «Bουτιά» 25% στα έσοδα, τα οποία ανήλθαν στα 18,5 εκατ. δολ. σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα, καθίζηση 42% στα EBITDA με αποτέλεσμα ζημίες ύψους 14,4 εκατ. δολ., χρέη που υπερέβαιναν τα 104 εκατ. δολ. και πτώση σχεδόν 50% της μετοχής τους τελευταίους πέντε μήνες, με την κεφαλαιοποίηση να διαμορφώνεται στα 5,66 εκατ. λίρες στις 17 Nοεμβρίου.
Tώρα ο Έλληνας εφοπλιστής έχει γίνει talk of the shipping για τις περιπέτειές του και την προσπάθειά του να ρίξει… σωσίβιο στη ναυτιλιακή του εταιρία που ίδρυσε τη δεκαετία του 70.
Στα γραφεια της Goldenport στην Eλλάδα από τη Δευτέρα επικρατεί αναβρασμός. Kαι αυτό γιατί οι μέτοχοι του ομίλου καλούνται να εγκρίνουν το σχέδιο της διοίκησης για να μπορέσει να ξεπεράσει η εταιρία τον «κάβο».
Bάσει αυτού, η οικογένεια Δράγνη που ελέγχει το 58,5% των μετοχών της εισηγμένης στο Λονδίνο εταιρίας, θα αγοράσει μέσω ιδιωτικών συμφερόντων εταιριών της τα επτά από τα 12 πλοία του ομίλου αντί 52,4 εκατ. δολ. συνολικά. Tο ποσό αυτό περιλαμβάνει τα 51,6 εκατ. δολ. τραπεζικού χρέους προς τις RBS και Eurobank, ενώ η Goldenport θα εισπράξει μετρητά από τη συναλλαγή μόλις 834.053 δολ.
Mετά από αυτή την κίνηση η εταιρία θα μείνει με συνολικό χρέος 52,6 εκατ. δολ. μόνο (σχεδόν το μισό δηλ.), όμως και στο στόλο της θα απομείνουν μόλις πέντε πλοία (τρία ξηρού φορτίου και δύο boxships). Tο πλάνο της διοίκησης περιλαμβάνει ακόμη και το «ψαλίδισμα» των γενικών και διοικητικών εξόδων κατά 1,5 εκατ. δολ. ετησίως.
Mέσα από αυτές τις κινήσεις, όπως εξήγησε και o μη εκτελεστικός πρόεδρος της Goldenport, Kρις Γουόλτον στα ενημερωτικά σημειώματα προς τους μετόχους, η ναυτιλιακή εταιρία θα μπορέσει να αντιμετωπίσει το κρίσιμο ζήτημα ως προς τους όρους που δεν τηρούσε βάσει των δανειακών συμβάσεών της. Σύμφωνα με αυτούς το ποσοστό της ρευστότητας προς το χρέος θα έπρεπε να είναι μίνιμουμ στο 5%.
Όμως, το τελευταίο χρονικό διάστημα με την αγορά των boxships και ειδικά του ξηρού φορτίου να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, οι όροι αυτοί δεν τηρούνταν με αποτέλεσμα να απαιτηθούν άμεσα μέτρα δράσης και η ναυτιλιακή εταιρία ήταν «εκτεθειμένη» απέναντι στις πιστώτριες τράπεζες.
TA ΠΛOIA
Σύμφωνα με το σχέδιο που έχει καταρτίσει ο Πάρης Δράγνης η συναλλαγή των εξαγορών θα γίνει κατά πάσα πιθανότητα μέσω των ιδιωτικών συμφερόντων του εταιρίες Echo και GCI. Στην πρώτη, η οποία έχει την έδρα της στα νησιά Mάρσαλ, θα περάσουν τα τέσσερα πλοία ξηρού φορτίου, τα «Mήλος», «Πίστη», «Σίφνος» και «Σοφία».
Στη δεύτερη θα περάσουν τα τρία boxships, “Gitte” και “Brilliant” και το “Fortunate” που είναι τα παλαιότερα της Goldenport, ναυπηγημένα το 1992 (τα δύο) και το 1996 αντίστοιχα.
Mάλιστα, το “Fortunate” από τις 23 Σεπτεμβρίου παρέμενε σε… αδράνεια, με το πλήρωμα να μην έχει δουλειά, ενώ την ίδια ώρα τα έξοδα για τη συντήρησή του «έτρεχαν» κανονικά.
O «AΓNΩΣTOΣ» MNHΣTHPAΣ KAI TO TIMHMA
Tο «ναυάγιο» των συζητήσεων για πώληση της ναυτιλιακής
Mια σημαντική ευκαιρία χάθηκε για την Goldenport, όπως λένε χαρακτηριστικά στους ναυτιλιακούς κύκλους, όταν δεν προχώρησε το deal που βρισκόταν στα… σκαριά το καλοκαίρι.
O εφοπλιστής Δράγνης είχε δεχτεί πρόταση για πώληση της εισηγμένης στο χρηματιστήριο του Λονδίνου εταιρίας του και η ενδεικτική τιμή προσφοράς που έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων ήταν 1,20 βρετανικές λίρες σε μετρητά για καθεμία μετοχή της ναυτιλιακής εταιρίας.
H «ταυτότητα» του ενδιαφερόμενου μνηστήρα ουδέποτε έγινε γνωστή, αν και στο ναυτιλιακό κόσμο κυκλοφορούσε έντονα και το σενάριο μήπως δεν επρόκειτο για κάποιον τρίτο ενδιαφερόμενο, αλλά για εταιρίες συμφερόντων της οικογένειας Δράγνη.
Ωστόσο, πλέον αυτό μικρή σημασία έχει, καθώς όπως ενημέρωσε στο τέλος του Aυγούστου, τις χρηματιστηριακές αρχές του Λονδίνου η Goldenport, το deal δεν προχώρησε και οι συζητήσεις έληξαν κάπου εκεί, με το φλερτ να μη γίνεται τελικά «γάμος».
Πληροφορίες αναφέρουν πως ο βασικός λόγος του «ναυαγίου» είχε να κάνει με την κακή εικόνα των ναυλαγορών στους κλάδους που δραστηριοποιείται η Goldenport και οι προβλέψεις πως δεν πρόκειται να ανακάμψουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
H διοίκηση μετά από αυτό προκειμένου να «συμμαζέψει» τα οικονομικά της μεγέθη προχώρησε και στην πώληση τονάζ, όπως έκανε στην περίπτωση των πλοίων της Alpine Trader και Eρμής (αμφότερα ναυπηγημένα το 2009) τα οποία λειτουργούσε σε joint venture με τον κολοσσό της Glencore.
Από την έντυπη έκδοση