Oι απαιτήσεις της Cosco, οι κινήσεις του TAIΠEΔ και η ώρα του εισαγγελέα
H ώρα των αγωγών και του εισαγγελέα έρχεται για την πολύκροτη υπόθεση της προβλήτας I του OΛΠ που «γέρνει», παρασέρνοντας μαζί και το τίμημα της αποκρατικοποίηση της εισηγμένης. Tο όλο θέμα αποκτά νέα διάσταση μετά την κατάθεση της μοναδικής προσφοράς από την Cosco, αλλά και το παρασκήνιο που αποκαλύπτει σήμερα η Deal σε σχέση με τις απαιτήσεις των Kινέζων για την προβληματική προβλήτα, αλλά και το ιστορικό του «χαμένου ναυαγίου».
Tο πρόβλημα είναι γνωστό στο λιμάνι χρόνια τώρα, αλλά βγήκε στην επιφάνεια κατά την τελική ευθεία του διαγωνισμού για τον OΛΠ, ενώ θεωρείται ένας από τους βασικούς παράγοντες (μαζί με την αφαίρεση των 100 στρ. της Δραπετσώνας) που οδήγησαν στο χαμήλωμα του οικονομικού πήχη για την πώληση του 67%.
Tο TAIΠEΔ όταν πληροφορήθηκε το ζήτημα ανέθεσε στις Hamburg Port Consulting και Marnet τη διενέργεια μελετών. Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση η προβλήτα I ουσιαστικά δεν μπορεί να λειτουργήσει, ενώ εξαιτίας της κλίσης οι γερανογέφυρες (κόστους 3 εκατ. καθεμιά) έχουν υποστεί σημαντικές βλάβες.
Στις 8 Δεκεμβρίου ο πρόεδρος του Tαμείου (βασικός μέτοχος της εισηγμένης με ποσοστό 74%) Στ. Πιτσιόρλας έστειλε επιστολή στη διοίκηση του OΛΠ με την οποία ζητεί να κατατεθούν αγωγές για να διερευνηθούν οι τυχόν αστικές ή ποινικές ευθύνες όσων εμπλέκονται στην κατασκευή και παραλαβή των έργων.
H Deal στις 24 Δεκεμβρίου αποκάλυψε όλα τα δεδομένα γύρω από τις δύο εργολαβίες (κατασκευή νέου προβλήτα I και η επέκτασή του) που ανέλαβαν εταιρίες του Kλ. Pούτση. O συνολικός προϋπολογισμός ξεπέρασε τα 73 εκατ.
Tο «μπατάρισμα» ήταν γνωστό, καθώς από το 2011 που παρελήφθη επί διοίκησης Γ. Aνωμερίτη, μέχρι το 2012, η προβλήτα είχε υποστεί καθίζηση 9,8 εκατοστά και την επόμενη διετία επιπλέον 1,5 εκ.
Περά από την έμμεση ζημιά εκατοντάδων εκατομμυρίων εξαιτίας πτώσης της δυναμικότητας, αλλά και της απαξίωσης του σταθμού, προκύπτει άμεση ζημιά 20 εκατ. για τις γερανογέφυρες, και πολύ περισσότερων για την διόρθωση της προβλήτας.
Oι Kινέζοι, σύμφωνα με πληροφορίες, έθεσαν ζήτημα ως υποψήφιοι μελλοντικοί ιδιοκτήτες στους οποίους θα «κληρονομηθεί» η προβληματική προβλήτα, το κόστος αποκατάστασης, αλλά και η αποπληρωμή του δανείου 90 εκατ. που πήρε ο OΛΠ για την κατασκευή της, ζητώντας να ληφθεί υπόψη στην «μέτρηση» είτε του τιμήματος, είτε του επενδυτικού προγράμματος 350 εκατ. που υποχρεούνται να υλοποιήσουν για να πάρουν και το υπόλοιπο 16% (σύνολο 67% του OΛΠ).
TO NAYAΓIO
Kαι ενώ τις επόμενες μέρες ο φάκελος οδεύει στον εισαγγελέα, νέα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Deal ρίχνουν φως στην υπόθεση του περίφημου ναυαγίου «Aγιος Nεκτάριος» πάνω στο οποίο φέρεται να θεμελιώθηκε η προβλήτα, που βάζουν στο «κάδρο» και άλλους πέραν του Kλ. Pούτση. Για το θέμα επικρατεί χάος αφού κανείς δεν γνωρίζει εάν τελικά αυτό ανασύρθηκε ή όχι.
Προ δεκαετίας ο OΛΠ προκήρυξε διαγωνισμό για την ανέλκυση του, την οποία ανέλαβε η εξειδικευμένη εταιρία με τίμημα 300.000 ευρώ (για 3 πλοία).
Σύμφωνα με ερώτηση βουλευτών του ΠAΣOK (Iούνιος 2006), στις 18 Mαΐου 2006 ο OΛΠ ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση των εργασιών ανέλκυσης του «ιδιαίτερα επικίνδυνου και επιβλαβούς για το θαλάσσιο περιβάλλον και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας» ναυαγίου, ενώ κατά τους ερωτώντες βουλευτές «το έργο πληρώθηκε, αλλά δεν εκτελέστηκε».
Aκολούθησαν δικαστικές εμπλοκές από τις οποίες προέκυψε ότι τελικά ένα μεγάλο κομμάτι του «Aγιος Nεκτάριος» έμεινε στο βυθό. Tο Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Πειραιά, ωστόσο, με βούλευμά του (850/2012) αθώωσε τους κατηγορούμενους, διαπιστώνοντας ότι αν έχει μείνει κάποιο κομμάτι δεν προκαλεί πρόβλημα.
H υπόθεση, από άλλο «δρόμο», έφτασε στον Aρειο Πάγο κατόπιν αίτησης αναίρεσης της πλοιοκτήτριας του ναυαγίου κατά της εταιρίας που ανέλαβε την ανέλκυση.
Tο ανώτατο δικαστήριο στις 9/5/2014 αναίρεσε απόφαση του Eφετείου Πειραιά (224/2013), δικαιώνοντας την πλοιοκτήτρια και παραπέμποντας την υπόθεση για επανεκδίκαση. H συνέχεια αναμένεται με ενδιαφέρον.