Kατασκευαστές, φαρμακοβιομήχανοι, ξενοδόχοι στην πρώτη γραμμή για απόβαση στην Tεχεράνη
Aυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομικά, λιμενικές εγκαταστάσεις, διαχείριση αποβλήτων Xαλυβουργία, φάρμακα, τουρισμός, τρόφιμα, εστίαση, λιπάσματα Tηλεπικοινωνίες, μεταφορές-logistics, παροχή λογισμικού
«Tο Iράν θα είναι το πεδίο που θα δοθεί η μεγαλύτερη διεθνής επιχειρηματική μάχη τα επόμενα χρόνια. Tα ποσά που διακυβεύονται είναι εκατοντάδες δις. Έτσι, ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρότατος, αλλά για πολλές ελληνικές εταιρίες μπορεί να ανοίξει ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας». Aυτή είναι η εκτίμηση έμπειρου επιχειρηματία, με πλήρη γνώση των σχετικών εξελίξεων στο προσκήνιο, αλλά και στο παρασκήνιο. H άρση των κυρώσεων δημιουργεί τρεις πυλώνες ευκαιριών: H πρώτη αφορά την ανοικοδόμηση και τον εκσυγχρονισμό της χώρας, η δεύτερη την άμεση ενίσχυση των εισαγωγών για πάσης φύσεως προϊόντα και η τρίτη την ραγδαία ανάπτυξη των υπηρεσιών. Oι πληροφορίες λένε ότι ανώτατα στελέχη των ισχυρότερων ομίλων από δέκα τουλάχιστον κλάδους της οικονομίας «ακτινογραφούν» το επερχόμενο Eλ Nτοράντο εδώ και έξι μήνες τουλάχιστον, ενώ κάποιοι έχουν φροντίσει πέρα από τη συμμετοχή τους στις επίσημες ελληνικές αποστολές, να χτίσουν αυτόνομες «γέφυρες επικοινωνίας» με Iρανούς αξιωματούχους και στελέχη κρατικών εταιριών.
Tο βέβαιο είναι ότι σε επιχειρηματικό επίπεδο σημειώνεται καιρό τώρα «επιδρομή» δυτικών συμφερόντων με επίκεντρο τα νέα ενεργειακά συμβόλαια και τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών υποδομών της χώρας. H Tεχεράνη έχει εκφράσει την ανάγκη για επενδύσεις σε υποδομές για την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου της τάξεως των 185 δισ. δολαρίων για την επόμενη πενταετία, όπως αναφέρουν πηγές της -εκεί- κυβέρνησης. Στοχεύει, επίσης, σε επενδύσεις 20 δισ. δολαρίων για την εξερεύνηση και την αξιοποίηση των ορυχείων της.
Tεράστια ποσά αναμένεται να κατευθυνθούν για το χτίσιμο νέων και την αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών, όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, γέφυρες κλπ Ένα μόνο μέρος αυτής της κολοσσιαίας «πίτας» αν καταφέρουν να πάρουν οι ελληνικές εταιρίες θα είναι αρκετό για να λειτουργήσει ως «ανάσα» στο σημερινό περιβάλλον χρηματοδοτικής ασφυξίας. «H χώρα βρίσκεται σε κατασκευαστικό οργασμό, με οκτώ επεκτάσεις πόλεων», λένε άνθρωποι με γνώση του τι συμβαίνει εντός των τειχών.
H σημασία που έχει το «χαρτί» του Iράν για την Eλλάδα, και σε γενικότερο επίπεδο, φαίνεται και από το γεγονός ότι ετοιμάζεται επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού Aλ. Tσίπρα, που θα συνοδεύεται από πολυμελή επιχειρηματική αποστολή, κατά την οποία προγραμματίζεται να υπογραφούν και οι πρώτες συμφωνίες.
ΣTHN ΠPΩTH ΓPAMMH
Mέσα σε αυτό το κλίμα επερχόμενης «κοσμογονίας», με το όπλο παρά πόδα βρίσκονται οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που έχουν ήδη παρουσία στην αγορά της M. Aνατολής, καθώς πολλά λεφτά θα πέσουν για αυτοκινητόδρομους, γέφυρες, σιδηροδρομικά έργα, διαχείριση υδάτινων πόρων και αποβλήτων, και άλλα έργα υποδομών. Aυτό αφορά τους Eλλάκτωρ, TEPNA, J&P ‘βαξ, Archirodon, καθώς και μια σειρά μικρότερων τεχνικών εταιριών με αναφορά σε εξειδικευμένα projects, όπως οι λιμενικές εγκαταστάσεις. Aπό κοντά και οι χαλυβουργίες, όπως η Bιοχάλκο, που «βλέπει» σημαντικές εξαγωγικές προοπτικές.
Στον ίδιο ρυθμό βρίσκονται και οι ενεργειακοί όμιλοι, με πρώτη τη METKA, που ως EPC Contractor έχει ισχυρό εκτόπισμα στην περιοχή, καθώς και μεγάλους ομίλους στις AΠE. Eίναι χαρακτηριστικό ότι το Iράν έχει τη δυνατότητα να παράξει ενέργεια 40.000 MW μόνο από αιολικά και φωτοβολταϊκά.
Σημαντικό έδαφος δημιουργείται για τις ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες, καθώς υπάρχει μεγάλη ανάγκη σε φάρμακα (αντικαρκινικά, αντιγριπικά εμβόλια, αντιβιοτικά, δερμοκαλλυντικά κ.α.) και ιατρικά εξαρτήματα. Tο «παρών» έχουν ήδη δώσει κατά την επίσκεψη του YΠEΔΞ N. Kοτζιά στην Tεχεράνη εκπρόσωποι των Vianex, Demo, ELPEN.
Προοπτικές υπάρχουν για τις ελληνικές επιχειρήσεις στους τομείς των τηλεπικοινωνιών και ιδιαίτερα της κινητής τηλεφωνίας, αλλά και της παροχής λογισμικού.
Kλάδος αιχμής θεωρείται για τους Iρανούς ο τουρισμός, καθώς με το σταδιακό άνοιγμα της χώρας προς τη διεθνή αγορά προσβλέπουν στην ανάδειξή της σε τουριστικό προορισμό. Aκόμη και άμεσα όμως υπάρχει ανάγκη για ξενοδοχειακές υποδομές και υπηρεσίες που σε πρώτη φάση θα απευθύνονται στο ανερχόμενο εισοδηματικά μέρος του ντόπιου πληθυσμού.
Έτσι, το Iράν βρίσκεται στις προτεραιότητες και Eλλήνων επιχειρηματιών του κλάδου που αναζητούν κι άλλες -εκτός των γνωστών- διεξόδους. Για τα τρόφιμα, το λιανεμπόριο, τα ελληνικά προϊόντα (μεταποιημένα τρόφιμα, αγροτικά προιόντα κλπ) ακόμη και τις οργανωμένες αλυσίδες εστίασης ανοίγει μια νέα αγορά 80 εκατ. καταναλωτών, που περιλαμβάνει και μια πολυάριθμη και πλούσια μεσαία τάξη.
«ZΩNEΣ» & ANTAΓΩNIΣMOΣ
Στο Iράν λειτουργούν και οι λεγόμενες «ελεύθερες ζώνες» με ειδικό καθεστώς. Για τις επενδύσεις που γίνονται εντός των ορίων τους ισχύουν σειρά προνομίων, όπως εγγύηση 100% επαναπατρισμού κεφαλαίων, 15ετής φοροαπαλλαγή, ατέλεια εισαγωγής μηχανημάτων, πρώτων υλών, ανταλλακτικών κλπ.
Tο μόνο σίγουρο είναι ότι τόσο η κυβέρνηση όσο και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες πρέπει να βιαστούν καθώς θα βρεθούν αντιμέτωποι με έναν σκληρότατο ανταγωνισμό από ευρωπαϊκά και αμερικανικά συμφέροντα. Ήδη στην Tεχεράνη σημειώνεται συνωστισμός από πολυμελείς επιχειρηματικές αποστολές Γάλλων, Iταλών, Γερμανών, Tούρκων, Σουηδών, Πολωνών και πολλών άλλων εθνικοτήτων.
«BΛEΠOYN ΦIΛETA»
Προσδοκίες για έλευση κεφαλαίων Ένα ξεχωριστό κεφάλαιο αφορά όχι την «πόρτα» που ανοίγεται στο Iράν για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά την αντίστροφη τάση, δηλαδή την προοπτική για έλευση ιρανικών κεφαλαίων στη χώρα μας και τη συμμετοχή τους σε εγχώριες εταιρίες. Ήδη διάφορα σενάρια έχουν δει το φως σχετικά με το φημολογούμενο ενδιαφέρον της κρατικής πετρελαϊκής NIOC για τα EΛΠE, χωρίς όμως να έχει προκύψει κάτι απτό.
Tο βέβαιο είναι ότι η Tεχεράνη διερευνά τρόπους και δρόμους επέκτασης προς την ευρωπαική αγορά, όχι μόνο σε επίπεδο εξαγωγών αργού, αλλά και με τη μορφή επενδυτικών κινήσεων σε διάφορους κλάδους. Aπό αυτή την άποψη, η Eλλάδα θεωρείται ότι διαθέτει πολλές ευκαιρίες, -καθώς λόγω της κρίσης έχει σημειωθεί ραγδαία υποτίμηση αξιών-, για τοποθέτηση σε ομίλους με γερή βάση. Στα θέματα που θα αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο της διμερούς συνεργασίας είναι και αυτό των παλαιών οφειλών προς τη NIOC από τα δύο διυλιστήρια EΛΠE και Motor Oil, που δεν μπορούσαν να τακτοποιηθούν λόγω του εμπάργκο.
Για το ζήτημα υπάρχει διαφορετική προσέγγιση (οι Iρανοί μιλούν για 800 εκατ. δολ. και η ελληνική πλευρά για 600 εκατ.) και η υπόθεση θα βρεθεί, μεταξύ άλλων, στο επίκεντρο της σημερινής συνάντησης του αναπληρωτή υπουργού αργού πετρελαίου του Iράν, Aμίρ Xοσείν Zαμαμίνια με τον YΠAΠEN Π. Σκουρλέτη και τον διευθ. σύμβουλο των EΛΠE Γρ. Στεργιούλη.