Αισιοδοξία για ανάκαμψη από το 2017, αλλά μόνον με πιστή εφαρμογή των συμφωνηθέντων
Μονόδρομος για την Ελλάδα η υλοποίηση των συμφωνηθέντων στο πλαίσιο του προγράμματος του ESM, σύμφωνα με την Κομισιόν, ώστε να επανεισαχθεί η χώρα μας σε αναπτυξιακή τροχιά. Ταυτόχρονα, οι Βρυξέλλες απαιτούν νέα δημοσιονομικά μέτρα για την διετία 2016 – 2017, ώστε να υλοποιηθούν οι στόχοι περί πρωτογενούς πλεονάσματος.
Έτος ανάκαμψης το 2017
Οι προβλέψει της Κομισιόν έκαναν λόγο για μείωση, φέτος, του ελληνικού ΑΕΠ κατά 0,7%, αφού η ύφεση του 2015 υπήρξε μικρότερη απ΄ ό,τι αναμενόταν, επειδή την Αγορά στήριξε η κατανάλωση που επέδειξε σημεία αντοχής.
Ωστόσο, θεωρεί έτος ανάκαμψης το 2017 για την Ελλάδα, κάνοντας λόγο για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,7%. Αλλά προκειμένου να γίνει πράξη αυτό, λένε οι Βρυξέλλες, θα πρέπει πρωτίστως να εφαρμοστούν εγκαίρως και αποτελεσματικά οι μεταρρυθμίσεις -προϋπόθεση αναγκαία για να επανέλθει η εμπιστοσύνη προς την ελληνική Οικονομία.
«Στο β’ εξάμηνο του 2016, η οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να ενισχυθεί με την υποστήριξη της αποκατάστασης της εμπιστοσύνης, τον αναμενόμενο περιορισμό των capital controls και την συμμόρφωση με τους όρους του νέου χρηματοδοτικού προγράμματος στήριξης από τον ESM. Οι επενδύσεις επίσης θα επωφελούνταν από την πετυχημένη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και την επανενεργοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Η σταθερή εφαρμογή των δομικών μεταρρυθμίσεων θα ισχυροποιήσουν σταδιακά τα οικονομικά θεμελιώδη στοιχεία, τις επενδύσεις και τη ζήτηση», τονίζει η Κομισιόν.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Κομισιόν, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών αναμένεται να έχει υποχωρήσει το 2015, κυρίως λόγω της σημαντικής μείωσης των εισαγωγών. Το ισοζύγιο αναμένεται να βελτιωθεί και άλλο καθώς οι παλαιές αλλά και οι προωθούμενες μεταρρυθμίσεις θα βελτιώνουν την εξωτερική ανταγωνιστικότητα.
Υποχωρεί η ανεργία – Εκτιμήσεις για αύξηση τιμών καταναλωτή
Η ανεργία, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, υποχώρησε το 2015 και θα συνεχίσει την πτωτική της πορεία κατά το τρέχον έτος, ως συνέπεια κυρίως των προηγούμενων βελτιωτικών παρεμβάσεων στην ευελιξία της αγοράς εργασίας. Σημειώνει δε πως, έπειτα από τις μεγάλες μειώσεις των πρόσφατων ετών, οι απολαβές ανά μισθωτό αναμένεται να αρχίσουν να αυξάνονται και πάλι το 2017.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή γύρισε αρνητικός το 2015, καθώς ο αντίκτυπος των χαμηλότερων τιμών του πετρελαίου και η αδύναμη ζήτηση υπερτέρησαν της αύξησης του ΦΠΑ σε πολλά προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο, οι τιμές καταναλωτή αναμένεται να αυξηθούν από το 2016, σε συνάρτηση και με την προβλεφθείσα οικονομική ανάκαμψη.
Περιορισμός των capital controls εντός των επομένων μηνών
Πιθανές θετικές εκπλήξεις στις προοπτικές της ανάπτυξης συνδέονται με την ισχυρότερη εμπιστοσύνη έπειτα από την πρόοδο στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων του προγράμματος προσαρμογής και τον περιορισμό των capital controls.
Νέα μέτρα προ των πυλών
Στο δημοσιονομικό μέτωπο, τα μέτρα που συμφωνήθηκαν με τους Θεσμούς στο γ’ τρίμηνο του 2015, ως μέρος του προγράμματος προσαρμογής, αναμένεται έως το 2017 να αποφέρουν εξοικονομήσεις ίσες με το 2% του ΑΕΠ και θα έχουν ως αποτέλεσμα πρωτογενές έλλειμμα εντός των στόχων που έχουν τεθεί, πολύ κοντά στο -0,25% του ΑΕΠ για το 2015.
Οι μη επαναλαμβανόμενοι παράγοντες (που συνδέονται με την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος που ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2015) αναμένεται να συρρικνώσουν το δημοσιονομικό ισοζύγιο κατά 3,3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, ωθώντας το ονομαστικό έλλειμμα στο 7,6% του ΑΕΠ το 2015.
Ο προϋπολογισμός του 2016 περιλαμβάνει επιπρόσθετες περικοπές 1,1% του ΑΕΠ απ’ τις δομικές μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα και τη φορολογία εισοδήματος, και από τον εξορθολογισμό των δαπανών που μένουν όμως να προσδιοριστούν και να εφαρμοστούν. Ωστόσο επιπρόσθετα μέτρα θα χρειαστούν για το 2016 και το 2017 προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος 0,5% του ΑΕΠ το 2016 και 1,75% το 2017.
Ως μέρος της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος του ESM η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να νομοθετήσει ώστε να διασφαλίσει ότι οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος επιτυγχάνονται.
Με βάση τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος, το ονομαστικό έλλειμμα αναμένεται να υποχωρήσει στο 3,4% του ΑΕΠ το 2016 και στο 2,1% του ΑΕΠ το 2017.
Πιθανοί κίνδυνοι σε αυτές τις προβλέψεις συμπεριλαμβάνουν τις μεγαλύτερες δαπάνες για να αντιμετωπιστεί η προσφυγική ροή και πιθανές καθυστερήσεις στον καθορισμό και εφαρμογή του επιπρόσθετου πακέτου δημοσιονομικών μέτρων.
Από την άλλη πιθανές θετικές εκπλήξεις στις προβλέψεις μπορούν να έλθουν από τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν οι μεταρρυθμίσεις στο μέτωπο των εσόδων, που δεν έχει προσμετρηθεί στις προβλέψεις, και η δυναμική των εσόδων στον απόηχο της συνολικής ανθεκτικότητα της μακροοικονομίας και της είσπραξης φόρων στο β’ εξάμηνο του 2015.
Με δεδομένο το χαμηλότερο απ΄ ό,τι αναμενόταν κόστος της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, η πρόβλεψη για το δημόσιο χρέος αναθεωρήθηκε προς τα κάτω σε σχέση με τις φθινοπωρινές εκτιμήσεις. Συγκεκριμένα το δημόσιο χρέος αναμένεται να κορυφωθεί φέτος στο 185% του ΑΕΠ, πριν μειωθεί στο 182% του ΑΕΠ το 2017.