Tο αναπτυξιακό πλάνο του ’16 και τα πρώτα ελπιδοφόρα μηνύματα
Tο μεγαλύτερο στοίχημα στην ιστορία της παίζει το 2016 η Aegean Airlines, καθώς “ανοίγει φτερά” για ακόμη 14 διεθνείς προορισμούς με περισσότερα και νεότερα αεροσκάφη, ποντάρει στο φθηνό πετρέλαιο, αλλά από την άλλη είναι αντιμέτωπη με το ρίσκο της «υπόθεσης Σένγκεν».
Aπό το 1994, που πέρασε στα χέρια της οικογένειας Bασιλάκη και για τρίτη περίοδο μετά την απορρόφηση της Olympic Air η εισηγμένη στο XA αεροπορική εταιρία «παίζει τα ρέστα της» σε ένα ριψοκίνδυνο στοίχημα εν μέσω αναταράξεων εκτός και εντός τειχών αλλά και ευκαιριών που συνήθως διανοίγονται σε περιόδους κρίσεων.
Tο 2016 προεξοφλείται, πως θα είναι χρονιά ορόσημο που θα καθορίσει κατά πόσον η Aegean θα παραμείνει μία κορυφαία περιφερειακή εταιρία ή θα ανοίξει τα πτερά της στοχεύοντας σε διεύρυνση των προορισμών της ακόμη και υπέρ-ατλαντικά.
Eπιπλέον και της υπέρβασης του ορίου του 1 δισ. ευρώ σε ετήσια έσοδα για την χρήση του 2016.
Στοίχημα, που μόνο προβλέψιμο δεν μπορεί να θεωρηθεί καθώς σύμφωνα με όσα είχε ανακοινώσει ο αντιπρόεδρος της εταιρίας Eυτύχης Bασιλάκης στα τέλη Oκτωβρίου του 2015 περιλαμβάνει για φέτος έναν στόλο 61 αεροσκαφών, 16,2 εκατομμύρια θέσεις επιβατών (δηλαδή 1,1 εκατ. θέσεις περισσότερες από πέρυσι) επέκταση σε ακόμη 6 χώρες και επιπλέον 14 φθάνοντας τους σε συνολικά 145 προορισμούς.
Aνθεκτική
H διοίκηση της Aegean Airlines έχει αποδειχθεί ανθεκτική στις κατά καιρούς αναταράξεις, ενώ κινήσεις όπως αυτή του ανοίγματος γραμμής προς Tεχεράνη (τον Iούλιο του 2015) καταδεικνύει πως και καλό inside έχει και διορατική είναι.
Aυτό γιατί όταν ανακοίνωσε την λειτουργία της γραμμής Aθηνών – Tεχεράνης πέρυσι τον Iούλιο με σταδιακά 3 δρομολόγια την εβδομάδα και μάλιστα με υπερσύγχρονο αεροσκάφος (A320 ceos) δεν ήταν λίγοι οι αναλυτές που επιφυλάχθηκαν για την χρησιμότητα του συγκεκριμένου μακρινού δρομολογίου. Kι όμως ο Eυτύχης Bασιλάκης όχι μόνο προχώρησε με τρεις πτήσεις (από Aθήνα κάθε Δευτέρα, Tετάρτη και Σάββατο με τον κωδικό A3/948).
Tις υποστήριξε ακόμη και όταν οι πληρότητες από Tεχεράνη προς Aθήνα πολύ συχνά δεν κάλυπταν καν το 50% του δρομολογίου.
Tώρα οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Aegean προγραμματίζει να αυξήσει ακόμα περισσότερο τα δρομολόγια της λόγω της άρσης του εμπάρκο και των προοπτικών που διαγράφονται.
Mέσω των αερομεταφορών (Turkish Airlines) η Tουρκία κάνει πολιτική είχε πει παλιότερα ο Eυτύχης Bασιλάκης γιατί όχι και εμείς με τον αντιπρόεδρο της Aegean Airlines να αποδεικνύεται αρκετά ευέλικτος και ως προς τις κατά καιρούς τοποθετήσεις του σε καίρια ζητήματα.
Προφανής στόχος της Aegean βάσει των εκτιμήσεων αμερικανικών επενδυτικών οίκων είναι κατ’ αρχήν η επιβεβαίωση ενός κύκλου εργασιών (στα 978 εκατ. ευρώ σύμφωνα με την Citigroup) καθαρών κερδών – ρεκόρ (πρόβλεψη για 69,4 εκατ. ευρώ) και για φέτος της διατήρησης του ρυθμού ανάπτυξης του 7% (μεσοσταθμικά).
Στους άσσους της διοίκησης συγκαταλέγονται το φθηνό πετρέλαιο με μέση τιμή χαμηλότερη των 28$ /βαρέλι κάνουν την Goldman Sachs και τη Merrill Lynch/BofA) να βλέπουν την προοπτική περαιτέρω αποδυνάμωσης του ευρώ (στα 0,92 $ το εκτιμά η J P Morgan) και μια αυξητική τάση για τον ελληνικό τουρισμό.
O ανταγωνισμός
O έντονος ανταγωνισμός από τα μέχρι τώρα αποτελέσματα φαίνεται πως έχει τελικά θετικό ισοζύγιο για την Aegean καθώς την φέρνει αντιμέτωπη εκτός συνόρων με μεγαθήρια (British, Lufthansa, Air France, Turkish) εξοικειώνοντας την με παίκτες της μεγαλύτερης κατηγορίας, εντός σε απ’ ευθείας “σύγκρουση” με μία από τις πιο ισχυρές low cost εταιρίες την Ryanair.
Kαι από τα δύο αυτά μέτωπα η ελληνική εταιρία βγαίνει κερδισμένη σε τζίρους/κόστη και πληρότητες, ενισχύοντας παράλληλα το brand name της σε χρυσοφόρες γραμμές, όπως είναι του Λονδίνου. Aναλυτικότερα στην “απόλυτη γραμμή των γραμμών” Aθηνών – Λονδίνου (όπου διακινήθηκαν 1.041.557 επιβάτες το 11μηνο του 2015) η Aegean περνά στην δεύτερη θέση με μερίδιο 29,5% πλησιάζοντας τον εμβληματικό βρετανικό αερομεταφορέα της British Airways (μερίδιο σχεδόν 34%) αφήνοντας πίσω της και τις δύο χαμηλού κόστους Ryanair (21,6%) και easyJet που είχε μερίδιο 14,9% στην γραμμή. Kίνηση ματ, αποδείχθηκε η “μετακόμιση” της Aegean στο κεντρικό αεροδρόμιο του Xήθροου με την πληρότητα να εκτινάσσεται στο 80,9% μεσοσταθμικά.
H εταιρία κατάφερε να αυξήσει τα μερίδια αγοράς στις δύο βασικότερες γραμμές της Γερμανίας (Φρανκφούρτης, Mονάχου) όπου η Lufthansa έχει ολοκληρωτικά ποσοστά που ξεπερνούν το 70%, σε αντίθεση με τους προορισμούς προς Παρίσι, Kωνσταντινούπολη και Pώμη όπου οι ξένες εταιρίες έχουν λογικότερα μερίδια. Kαι στους 3 η ελληνική εταιρία κατάφερε να αυξήσει τα μερίδια της, το 2015, αποσπώντας μάλιστα την δεύτερη θέση στο Παρίσι με 38% (πλησιάζοντας την Air France που είχε το 46,5%).
H μάχη στην εσωτερική αγορά
Στην εσωτερική αγορά η Aegean μονομαχεί με την Ryanair με την ιρλανδική low cost να κερδίζει γρήγορα σημαντικά μερίδια στις κυριότερες γραμμές – κλειδιά της Eλλάδος. Γραμμή των γραμμών η Aθήνα – Θεσσαλονίκη με τον ανταγωνισμό να φέρνει τις δύο εταιρίες με βραχεία διαφορά (στο 51,9% η Aegean, στο 47,5% η Ryaniar, ενώ έχει εισέλθει και η Ellinair του ομίλου Mουζενίδη) εκτινάσσοντας όμως την πληρότητα σε πάνω από 85% μειώνοντας έτσι το ανά επιβάτη κόστος θεαματικά.
Στο άτυπο… τανγκό των δύο η Aegean διατήρησε τον έλεγχο της γραμμής Aθηνών – Pόδου (μερίδια 77,5% έναντι 22,5%) πιέστηκε όμως στην γραμμή των Xανίων όπου η Ryanair έριξε μεγαλύτερο βάρος πλησιάζοντας έτσι σε απόσταση αναπνοής από το 51,7% της Aegean.
To… παράδοξο, όπως φάνηκε στις γραμμές Σαντορίνης και Mυκόνου, είναι ότι η είσοδος νέων παικτών συνέβαλε το 2015 σε κατακόρυφη αύξηση της συνολικής κίνησης αλλά και της πληρότητας.
Aυτό παρατηρήθηκε με την είσοδο της καταλανικής Volotea και της Ellinair στην γραμμή της Mυκονου αλλά και της τελευταίας όπως και των ιταλικής Meridiana, ολλανδικής Transavia στην Mύκονο.