Γιατί το Facebook κοστίζει 3,5 τρισ. δολάρια για την παγκόσμια οικονομία
Πριν από ακριβώς 12 χρόνια, ο Mark Zuckerberg ίδρυσε το Facebook με ένα απλό όνειρο: Να πείσει τους πάντες να περνούν όσο το δυνατόν περισσότερο από το χρόνο τους στο site του. Σήμερα, το πιο δημοφιλές από τα sites κοινωνικής δικτύωσης κοστίζει στους χρήστες τους 3,5 τρισ. δολάρια σε χαμένη παραγωγικότητα.
Το Facebook διαθέτει περίπου 1,6 δισ. ενεργούς χρήστες ανά μήνα, κάτι που σημαίνει ότι εάν ήταν χώρα, θα ήταν η πολυπληθέστερη του κόσμου. Και οι χρήστες αυτοί είναι πολύτιμοι, εάν σκεφτεί κανείς ότι η εταιρία του Zuckerberg βγάζει κατά μέσο όρο 3,73 δολάρια σε έσοδα ανά χρήστη παγκοσμίως (το νούμερο είναι πολύ μεγαλύτερο για τους Αμερικανούς χρήστες της), σύμφωνα με τα τριμηνιαία αποτελέσματα που ανακοίνωσε προ ημερών. Ο κάθε χρήστης αυξάνει την αποτίμηση της Facebook κατά 200 δολάρια, εάν κρίνει κανείς από τη συνολική κεφαλαιοποίηση της εταιρίας.
Οι χρήστες του Facebook περνούν συνολικά 10,5 δισ. λεπτά την ημέρα στο site (και χωρίς να περιλαμβάνεται η ώρα που περνούν όταν μπαίνουν στο Facebook μέσω του κινητού τους τηλεφώνου), έδειχναν τα στοιχεία που κατέθεσε η εταιρία το 2012, όταν έκανε τη δημόσια εγγραφή για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο. Παρότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα νεότερα σχετικά στοιχεία, εντούτοις εκτιμάται ότι η χρήση του site έχει αυξηθεί αισθητά. Θεωρητικά, όλα αυτά σημαίνουν ότι από τις αρχές του 2009, οι χρήστες του Facebook έχουν περάσει συνολικά 55 εκατ. χρόνια «χαζεύοντας» στο site.
Κάθε χρήστης αφιερώνει κατά μέσο όρο 20 λεπτά από την ημέρα του στο Facebook. Και για όσους πιστεύουν ότι τα 20 λεπτά δεν είναι πολύς χρόνος, αρκεί να αναλογιστούν ότι ο μέσος χρήστης του site θα σπαταλήσει, με αυτό το ρυθμό, έναν ολόκληρο χρόνο από τη ζωή του. Εάν οι χρήστες χρησιμοποιούσαν το χρόνο που περνούν στο Facebook δουλεύοντας, έστω και με τον κατώτατο μισθό (στις ΗΠΑ), αντί να κάνουν like και poke ο ένας στον άλλο, ο καθένας τους θα έβγαζε 880 δολάρια περισσότερα το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι μόνο πέρυσι, χάθηκαν με αυτό τον τρόπο 900 δισ. δολάρια.
Το Facebook έφτασε στους 100 εκατ. χρήστες στα τέλη του 2008 και σύμφωνα με τους παραπάνω υπολογισμούς, το site ευθύνεται για χαμένο χρόνο στον οποίο θα μπορούσαν να είχαν κερδηθεί 3 τρισ. δολάρια έκτοτε. Και αυτό, χωρίς να συνυπολογιστούν τα δισεκατομμύρια που εκτιμάται ότι χάνουν οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο όταν οι υπάλληλοί τους χαζεύουν στο Facebook, εν ώρα εργασίας.
Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από τους παραπάνω χρήστες θα περνούσαν την ώρα τους με κάτι άλλο, εξίσου αντιπαραγωγικό, εάν δεν έμπαιναν στο Facebook. Όμως, όπως και να έχει, τα στοιχεία είναι σοκαριστικά. Εάν κάθε ένας από τους χρήστες του Facebook αντικαθιστούσε τα 20 λεπτά που χάνει στο site με δουλειά έστω και στον κατώτατο μισθό, τότε όλοι μαζί θα μπορούσαν να αγοράσουν την εταιρία του Zuckerberg δύο φορές κάθε χρόνο.
Το ποσό που θα έβγαζαν από το 2009 θα ήταν μεγαλύτερο από το ΑΕΠ του Ηνωμένου Βασιλείου.
Και ενώ οι χρήστες του Facebook γίνονται φτωχότεροι όσο το χρησιμοποιούν, ο Mark Zuckerberg γίνεται όλο και πλουσιότερος. Η κεφαλαιοποίηση της εταιρίας του αποτελεί αυτή τη στιγμή το 12% της συνολικής κεφαλαιοποίησης 300 εισηγμένων εταιριών του τεχνολογικού κλάδου, στις ΗΠΑ.