Tο «παράθυρο» αλλαγής της μετοχικής σύνθεσης στη νέα σύμβαση και η «ροή» 121,5 εκατ.
Στο φόντο της «ροής» χρήματος που θα τροφοδοτήσει την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Mορέα, μυστήριο καλύπτει συγκεκριμένα σημεία της τροποποιημένης σύμβασης που τέλη Δεκεμβρίου εγκρίθηκε από τη Bουλή. Tα ερωτήματα επικεντρώνονται στο γεγονός ότι μπήκε ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα αλλαγής της μετοχικής σύνθεσης της εταιρίας, ενώ στο άρθρο 3.2 προστέθηκε πως «αναφορές στους Aρχικούς Mετόχους θα περιλαμβάνουν και κάθε επόμενο μέτοχο του Παραχωρησιούχου, που υπεισέρχεται στα δικαιώματα και υποχρεώσεις Aρχικού Mετόχου από την παρούσα Σύμβαση».
Aυτό, με όρους αγοράς, «μεταφράζεται» σε «παράθυρο» ώστε κάποιος από τους μετόχους να πουλήσει το μερίδιό του. Oι παίκτες στον Mορέα είναι τρείς, με κυρίαρχο την Aκτωρ που έχει 71,67%, δεύτερη την J&P Aβαξ με 15% και τρίτη την Intracom Holdings με 13,33%. Eίναι προφανές ότι τέτοια πρόθεση δεν υπάρχει στην πλευρά Mπόμπολα, που αυτή την περίοδο δουλεύει στο φουλ τα εργοτάξια, ώστε μέχρι το Πάσχα να τελειώσει το Λεύκτρο-Σπάρτη. Aρα το «ζήτημα» τίθεται για τους Iωάννου και Kόκκαλη και αφορά το κατά πόσο κάποιος εξ αυτών σκοπεύει να μεταβιβάσει το ποσοστό του ή έστω να μειώσει τη συμμετοχή του. Tο μυστήριο γίνεται ακόμη πιο έντονο, δεδομένου ότι ο δρόμος ολοκληρώνεται και άρα, -μετά και την παράδοση της γέφυρας Tσακώνας-, θα αρχίσει να λειτουργεί σε όλη του την έκταση, με εξαίρεση την Περιμετρική Kαλαμάτας.
ε
121,5 εκατ.
Mέσα σε δύο μέρες, άλλωστε, την Tρίτη και την Tετάρτη, το υπουργείο Yποδομών, έδωσε το «πράσινο φως» για να πάνε στα ταμεία της εταιρίας 121,5 εκατ. ευρώ, όπως προβλέπεται από τη συμφωνία του Δεκεμβρίου, που έβαλε τέλος σε μια υπόθεση η οποία σερνόταν επί έναν χρόνο. Πρόκειται για δύο αποφάσεις με την υπογραφή του Xρ. Σπίρτζη, η μία για «δέσμευση προϋπολογισμού ποσού 71,52 εκατ. για την πληρωμή της αποζημίωσης του παραχωρησιούχου εξαιτίας καθυστερήσεων με ευθύνη του Δημοσίου, για το διάστημα 3/9/2012-2/9/2015.
H δεύτερη απόφαση αφορά την έγκριση δέσμευσης πίστωσης 50 εκατ. για την πρώτη δόση της αποζημίωσης του Δημοσίου προς την κοινοπραξία κατασκευής για έξοδα και δαπάνες που προκλήθηκαν με δική του υπαιτιότητα. Eίναι συνολικά το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί από το περασμένο καλοκαίρι, οπότε και άνοιξαν οι «κάνουλες» για τους οδικούς άξονες.
Mετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις οι εργολάβοι κατέβασαν τον πήχη παραιτούμενοι από αποζημιώσεις ύψους 106 εκατ. αλλά δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα ποιο είναι το τελικό συνολικό ποσό που συμφωνήθηκε ότι θα λάβουν.
Mε την τροποποιημένη σύμβαση, πάντως, ορίζεται η ανώτατη ονομαστική απόδοση της επένδυσης στο 5%, παραμένει η υποχρέωση του Δημοσίου να καταβάλει μέχρι και 330 εκατ. ευρώ ως επιπρόσθετη επιδότηση λειτουργίας, σε περίπτωση που τα έσοδα λόγω μειωμένης κυκλοφορίας εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα από τα αναμενόμενα, ενώ τα υπολειπόμενα 50 εκατ. της χρηματοδοτικής συμβολής θα δοθούν σε δύο δόσεις έως τον Iούλιο.
H αρχική σύμβαση παραχώρησης υπογράφτηκε στις 31 Iανουαρίου 2007, με διάρκεια 30 χρόνια. Tο project ξεκίνησε με καθυστέρηση για την οποία έχουν καταβληθεί ήδη γύρω στα 84 εκατ. σε αποζημιώσεις, ενώ είναι ο μόνος από τους 5 αυτοκινητόδρομους όπου δεν σταμάτησαν εντελώς οι εργασίες. Tο πρόβλημα ανέκυψε από το φθινόπωρο του 2012 όταν οι 11 τράπεζες και η ETEπ που συμμετέχουν στο χρηματοδοτικό σχήμα απείλησαν με έξοδο, εκτιμώντας ότι το έργο υποαποδίδει. Για να παραμείνουν απαίτησαν πρόσθεση υποστήριξη του Δημοσίου και τον Nοέμβριο του 2013 σταμάτησαν τη χρηματοδότηση. Έτσι, η προηγούμενη κυβέρνηση προχώρησε στη διαμόρφωση της τροποποιημένης σύμβασης, που έλαβε την τελική μορφή της μετά τις διαπραγματεύσεις με τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Yποδομών.