Το γερμανικό επιχειρείν στα χνάρια του Mark Zuckerberg
Ποιος θα φανταζόταν ότι τα φούτερ με κουκούλα που καθιέρωσε σαν «στολή» της η Silicon Valley και η επιχειρηματική κουλτούρα που αυτά δημιούργησαν θα κατάφερναν να αλώσουν ένα από τα πιο ισχυρά προπύργια του επιχειρηματικού συντηρητισμού: Τις αίθουσες διοικητικών συμβουλίων των γερμανικών βιομηχανιών. Και όμως, εκεί όπου βασιλεύουν οι παχιές μοκέτες και οι τοίχοι επενδεδυμένοι με ξύλο, λείπει πια η γραβάτα.
Καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία περνά στην ψηφιακή εποχή και αλλάζει, το dress code σε αυτό το άλλοτε συντηρητικό κομμάτι του επιχειρείν εξελίσσεται και αυτό, όπως παραδέχθηκε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler, Dieter Zetsche. Ένας από τους πρώτους που εγκατέλειψε τη γραβάτα, ο 62χρονος CEO μίλησε στη συγκέντρωση στελεχών και υποψήφιων υπαλλήλων της εταιρείας του φορώντας στενό τζιν, λευκό πουκάμισο, σακάκι και –βέβαια- όχι γραβάτα. Στην οθόνη προβλήθηκε ένα slide με τον ιδρυτή και CEO της Facebook, Mark Zuckerberg, με το χαρακτηριστικό φούτερ με κουκούλα και τα πλαστικά σανδάλια Adidas του. «Και στο εργοστάσιό μας στο Sindelfingen, βλέπετε πια πιο συχνά αυτή την εικόνα», είπε, αναφερόμενος σε ένα εργοστάσιο με ιστορία 100 χρόνων, που κατασκευάζει το S-Class της Mercedes-Benz.
Και ο Zetsche δεν είναι ο μόνος που αποφάσισε να χαλαρώσει. Η γραβάτα εξαφανίζεται με ταχείς ρυθμούς από το ντύσιμο και άλλων υψηλόβαθμων στελεχών γερμανικών εταιρειών με μεγάλη παράδοση, όπως είναι η Volkswagen, η Bosch και η Siemens. Δεν είναι, ασφαλώς, απλά θέμα ενδυματολογικού γούστου ή μόδας. Οι εκπρόσωποι της γερμανικής βιομηχανίας θέλουν να δείξουν στον κόσμο ότι μπορούν να προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή και να μεταμορφώσουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν.
Κάποιες φορές, αυτή η casual διάθεση έρχεται από τα ανώτερα κλιμάκια, όπως συνέβη το Δεκέμβριο, όταν όλα τα top στελέχη της Volkswagen άφησαν τις γραβάτες τους στο σπίτι, κατά τη διάρκεια συνάντησης του μάνατζμεντ της εταιρείας.
«Εάν θέλεις να δείξεις στον κόσμο ότι είσαι μπροστά από τα πράγματα, δεν φοράς γραβάτα», εξηγεί ο Manfred Abraham, της εταιρείας συμβούλων για brands, BrandCap. Τον περασμένο μήνα, κορυφαία στελέχη της Bosch, μιας εταιρίας με ιστορία 130 χρόνων, πήγαν χωρίς γραβάτες στην ετήσια δεξίωση για τα media, που φέτος μετακόμισε από την πολυτελή αλλά συντηρητικά διακοσμημένη κατοικία του ιδρυτή, Robert Bosch, σε μία νέα «ζώνη καινοτομίας», που μόλις άρχισε να λειτουργεί, στη Νότια Γερμανία. «Εδώ, στο ‘Stanford’ της Bosch, αναδύονται οι καινοτομίες του αύριο», είπε στους καλεσμένους του ο CEO, Volkmar Denner.
Όσο για τον CEO της Siemens, Joe Kaeseris, έχει υπάρξει κάτι παραπάνω από πρόθυμος να υιοθετήσει τα νέα πρότυπα της Silicon Valley. Έπειτα από ένα σύντομο πέρασμα από την Καλιφόρνια, επέστρεψε στη Γερμανία ως Joe, αντί για Josef. Επιπλέον, ξύρισε το μουστάκι του (σε αντίθεση με τον Zetsche, που δηλώνει ότι δεν πρόκειται ποτέ να αποχωριστεί το δικο του).
Σε μία συνέντευξη τύπου, πέρυσι, όπου παρουσιάστηκαν οι επενδύσεις της Siemens σε startups, ο Kaeser και ο επικεφαλής τεχνολογίας του ομίλου, Siegfried Russwurm, εμφανίστηκαν στη σκηνή με ανοικτά τα κολάρα των πουκαμίσων τους, αποκαλώντας ο ένας τον άλλο «Sigi» και «Joe». Χωρίς όλα αυτά να σημαίνουν, βέβαια, ότι η γραβάτα έχει πεθάνει για τη γερμανική βιομηχανία. Ο πρώην πρόεδρος της VW, Ferdinand Piech, δεν τις αποχωρίζεται ποτέ, αλλά φροντίζει να κάνει πάντα «προχωρημένες» επιλογές.