«Βουτιά στα βράχια» της κρίσης για Βερνίκο, διέξοδος οι μαρίνες για Κυριακούλη
Ψάχνουν απεγνωσμένα τρόπους για να μη «βουλιάξουν» στις ζημιές οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο θαλάσσιο τουρισμό. Μία από τις μεγαλύτερες του χώρου, η Βερνίκος Κότερα του Γιώργου Βερνίκου, που είναι επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Τουριστικών Σκαφών, φαίνεται ότι έχει κάνει… βουτιά στα βράχια, καθώς οι πωλήσεις, αλλά και οι ναυλώσεις των yachts της εταιρείας, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν μειωθεί περίπου 60%. Όπως υποστηρίζει ο κ. Βερνίκος, «η αγορά των σκαφών έχει παρουσιάσει μείωση της τάξεως του 80% από το 2008 και όλες οι τάξεις, μεσαίες, αλλά και ανώτερες έχουν επηρεαστεί από την κρίση». Σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο, τα αίτια της μεγάλης πτώσης της αγοράς σκαφών στην Ελλάδα, είναι το αρνητικό κλίμα, τα τεκμήρια και οι επιπρόσθετοι φόροι. Η «Βερνίκος Κότερα Ναυτιλιακή και Συμμετοχών Α.Ε.» είχε πρωταγωνιστήσει σε χρηματιστηριακή περιπέτεια, όταν μετονομάστηκε σε «Γ. Λεβεντάκης Textiles, Βαμβάκι, Νήμα, Ύφασμα, Συμμετοχές Α.Β.Ε.Ε.» και βγήκε το 2007 από το Χρηματιστήριο, με τους μικρομετόχους να χάνουν τα λεφτά τους. Για να αντιμετωπίσει την κρίση, η οποία σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο «πρώτα επηρεάζει τους πλούσιους και μετά τους φτωχούς», έκλεισε στρατηγική συνεργασία με την γαλλική εταιρεία Dream Yacht Charter, μία από τις ηγέτιδες εταιρείες ναυλώσεων σκαφών χωρίς μόνιμο πλήρωμα, στον κόσμο, με παρουσία σε 20 χώρες, στοχεύοντας να ανοίξει νέους δρόμους στο χώρο του yachting σε μια δύσκολη εποχή, εντός και εκτός συνόρων.
Έντονες αντιδράσεις για το φορολογικό καθεστώς υπάρχουν και από την πλευρά της «Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι», του Σταύρου Κυριακούλη, που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία σκαφών αναψυχής της Μεσογείου και ο τρίτος μεγαλύτερος παίκτης του χώρου παγκοσμίως με 421 πλοία. Ο κ. Κυριακούλης, η εταιρεία του οποίου εμφανίζει, σύμφωνα με πληροφορίες, κύκλο εργασιών μειωμένο κατά 30%, εκτιμά ότι χωρίς ξεκάθαρο φορολογικό καθεστώς, η κυβέρνηση στέλνει τους τουρίστες υψηλού εισοδήματος σε γειτονικά κράτη.
«Το ξεκάθαρο πλαίσιο και το καθεστώς φορολογίας ανταγωνιστών μας, απογείωσε χώρες όπως η Ιταλία, η Κροατία και η Τουρκία» λέει ο κ. Κυριακούλης, ο οποίος αντιμετωπίζει την κρίση και στον τομέα των μαρινών, στον οποίο δραστηριοποιείται, αφού έχει μετοχική συμμετοχή στις μαρίνες Ζέα, Γουβιών Κέρκυρας, Λευκάδα και Καλαμάτα και διαχειρίζεται με θυγατρική εταιρεία μία μαρίνα στην Τουρκία.
Για να αντιμετωπίσει την κρίση στην ναύλωση σκαφών, επενδύει στις μαρίνες, ενώ έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος του διαγωνισμού για την επιλογή φορέα διαχείρισης του κέντρου επισκευής πλοιαρίων στην περιοχή Καναμάτ της Ρόδου. Η Κόσμος Γιώτινγκ, μία επίσης σημαντική εταιρεία του κλάδου, φέρεται να έχει μείωση κατά 30% στις ναυλώσεις των σκαφών της, ωστόσο στηρίζει πολλά στην αντιπροσωπεία στην Ελλάδα του γερμανικού ναυπηγείου Bavaria Yachtbau GmbH. Η εταιρεία επενδύει κι αυτή στις μαρίνες, διεκδικώντας σε κοινοπραξία με την Ελλάκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα, της μαρίνας της Βουλαγμένης, μια συνεργασία που αποτέλεσε έκπληξη.
Με μείωση τιμών μέχρι 20% – 30% στις ναυλώσεις, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την κρίση και οι εταιρείες Ολύμπικ Κότερα, Aegean Business Yachts. Στη δίνη της κρίσης βρίσκονται και οι εταιρείες κατασκευής τουριστικών σκαφών και αναψυχής, καθώς οι πωλήσεις έχουν πέσει κατακόρυφα, όπως η A.Hellas του Στέλιου Παυλόπουλου, που είναι η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία κατασκευής σκαφών, όπως και η Ocean Yachts, που κατασκευάζει ιστιοπλοϊκά.