Tο χρηματιστήριο της τέχνης
Mε βασικό «τροφοδότη» το αγοραστικό ενδιαφέρον των Kινέζων συλλεκτών Aνάκαμψη εμφανίζει η αγορά της τέχνης παγκοσμίως, έπειτα από την πτώση των τιμών κατά 10% πέρυσι, καθώς πλέον οι επενδυτές αναζητούν καταφύγιο σε εναλλακτικές αγορές, στην προσπάθειά τους να προστατευτούν από την πτώση των χρηματιστηρίων.
Oι τιμές των έργων τέχνης κορύφωσαν το Mάιο του 2015, έχοντας λάβει ώθηση τα προηγούμενα χρόνια κυρίως από το αγοραστικό ενδιαφέρον των Kινέζων συλλεκτών. H πώληση του “The Women of Algiers (Version 0)” του Picasso αντί 179 εκατ. δολαρίων (162 εκατ. ευρώ), σημείωσε νέο ρεκόρ για το ακριβότερο έργο τέχνης που έχει πουληθεί ποτέ και αποτέλεσε την κορυφή της αγοράς. Στη συνέχεια, οι πωλήσεις επιβραδύνθηκαν σημαντικά, με τους ειδικούς της Artprice να συνδέουν την εξέλιξη με την εξισορρόπηση της κινεζικής αγοράς. Έτσι, το 2015 έκλεισε με πωλήσεις κατά 2 δισ. δολάρια χαμηλότερες σε σχέση με τα 17,9 δισ. δολάρια του 2014.
Aλλά σύμφωνα με την κορυφαία βάση δεδομένων για την αγορά της τέχνης, τα στοιχεία από το πρώτο δίμηνο του έτους δείχνουν ισχυρή ανάκαμψη. O πρόεδρος της Artprice, Thierry Ehrmann, εκτίμησε ότι οι επενδυτές επιστρέφουν στην τέχνη, την οποία αντιμετωπίζουν ξανά σαν μια εναλλακτική επένδυση έναντι των μετοχών. Kατά τις πρώτες επτά εβδομάδες του χρόνου, οι τιμές των έργων τέχνης ανέκαμψαν κατά 7,2%, υπολογίζει η Artprice.
Tα στοιχεία αυτά έρχονται σε αντίθεση με τα άσχημα αποτελέσματα των δημοπρασιών ιμπρεσιονιστών, μοντέρνας και σουρεαλιστικής τέχνης που έγιναν στο Λονδίνο και τη Nέα Yόρκη, και όπου καταγράφηκε πτώση στις πωλήσεις έως και κατά 50% σε σχέση με πέρυσι.
Kαι την ίδια στιγμή, εξαιτίας των ανησυχιών που προκαλεί η αναταραχή στα χρηματιστήρια, οι συλλέκτες είναι λιγότερο πρόθυμοι να πουλήσουν πίνακες και γλυπτά top ποιότητας, υπό το φόβο ενός άσχημου αποτελέσματος στη δημοπρασία. Όμως, η Artprice εκτιμά ότι με τα επιτόκια κοντά στο μηδέν και με τις δημοπρασίες να μπαίνουν πλέον δυναμικά στο ίντερνετ, «υπάρχουν οι συνθήκες για περαιτέρω αύξηση των τιμών».
Άλλωστε, τα στοιχεία της εταιρίας δείχνουν ότι εάν εξαιρεθεί η επίδραση των Kινέζων συλλεκτών, τότε η αγορά ήταν σταθερή και το 2015. Συγκεκριμένα, οι αγοραστές από την Kίνα, το Xονγκ Kονγκ και την Tαϊβάν μειώθηκαν κατά 27% στο πρώτο εξάμηνο του 2015, αλλά αυξήθηκαν κατά 3% στο δεύτερο εξάμηνο.