Σε εξωδικαστικό συμβιβασμό κατέληξε η VW με τις αρχές των ΗΠΑ στον απόηχο του σκανδάλου Dieselgate. H αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύθηκε είτε να πάρει πίσω τα οχήματα, είτε να τα επιδιορθώσει, είτε να καταβάλει αποζημίωση.
Όπως γράφει η Deutsche Welle, η αποκάλυψη του σκανδάλου παραποίησης τιμών των εκπεμπομένων ρύπων, πριν από περίπου επτά μήνες, έφερε την Volkswagen σε εξαιρετικά δύσκολη θέση. Και δεν είναι φυσικά μόνο ότι αμαυρώθηκε το κύρος της γερμανικής εταιρίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με πλήθος εισαγγελικές έρευνες, αγωγές, πρόστιμα και κάθε λογής διεκδικήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Για το λόγο αυτό η διοίκηση στο Ανόβερο ανακοίνωσε ότι δεσμεύει 16,2 δις ευρώ για να καλυφθούν από εκεί όλες οι δαπάνες που ενδεχομένως προκύψουν μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Παράλληλα η διοίκηση της VW δήλωσε ότι το 2015 κατέγραψε την ζημιές 5,5 δις ευρώ, την μεγαλύτερη ζημιά στην ιστορία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Είναι συνεπώς αυτονόητο ότι η ανακοίνωση για την πρώτη εξωδικαστική διευθέτηση μεταξύ VW και αμερικανικών αρχών προκάλεσε ανακούφιση στην έδρα της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Ανόβερο. Ο συμβιβασμός αυτός ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω εξωδικαστικούς συμβιβασμούς τόσο με τις αμερικανικές αρχές, όσο και τις ομαδικές αγωγές. Ας σημειωθεί ότι η διευθέτηση αφορά μόνο τους δίλιτρους ντιζελοκινητήρες και προβλέπει ότι η VW υποχρεούται είτε να πάρει πίσω τα οχήματα αποζημιώνοντας τους κατόχους ή να προχωρήσει στις απαραίτητες διορθώσεις στον κινητήρα. Επιπλέον οι κάτοχοι θα λάβουν αποζημίωση, η οποία σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα Die Welt φθάνει τα 4.400 ευρώ.
Ο πρώην γερμανός υπουργός Περιβάλλοντος Γιούργκεν Τριτίν θεωρεί ότι με αφορμή το σκάνδαλο Dieselgate η VW θα πρέπει να αλλάξει τη γενικότερη στρατηγική της. Σε συνέντευξη στον ραδιοσταθμό Deutschlandfunk ο γερμανός βουλευτής από το κόμμα των Πρασίνων τόνισε: «Μια πρώτη εξωδικαστική διευθέτηση επιτεύχθηκε. Παρόλα αυτά η VW δεν έχει ξεπεράσει την κρίση που προκάλεσε το σκάνδαλο με τους παραποιημένους ρύπους. Τίθεται συνεπώς το ερώτημα πώς θα διαμορφωθεί η στρατηγική της εταιρείας τα επόμενα χρόνια, τόσο στη Γερμανία όσο και παγκοσμίως. Και εκεί η αυτοκινητοβιομηχανία έχει να κάνει ακόμα δουλειά. Θεωρώ ότι οι υπεύθυνοι της εταιρείας δεν έχουν συνειδητοποιήσει ακόμα πόσο βαθιές αλλαγές έχει ακόμα μπροστά της η VW».
O πρώην υπουργός θεωρεί ότι η VW θα πρέπει να εγκαταλείψει την εμμονή της στην κατασκευή ντιζελοκινητήρων και να αναζητήσει διαφορετικό προσανατολισμό: «Στην Κίνα μόλις το 1% των οχημάτων διαθέτουν ντιζελοκινητήρα, στις ΗΠΑ το 3%. Οι μεγαλύτερες αγορές του κόσμου δεν είναι επομένως αγορές ντιζελοκινητήρων. Μήπως θα έπρεπε η VW να αλλάξει προσανατολισμό; Μήπως θα έπρεπε να επικεντρωθεί στην ηλεκτροκίνηση; Και τέλος θα πρέπει να διερωτηθούμε τι κάνει το γερμανικό δημόσιο. Δυστυχώς διαπιστώνουμε ότι στις ΗΠΑ προστατεύεται αποτελεσματικότερα, από ότι στην Γερμανία τόσο το περιβάλλον, όσο και οι καταναλωτές».