H μετοχή της έχει χάσει 20% και χαράζει νέα στρατηγική
Nα χαράξει νέα στρατηγική θα αναγκαστεί σύντομα η διοίκηση της Ferrari, καθώς έξι μήνες μετά την είσοδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στο χρηματιστήριο, η φιλοδοξία της να ανταγωνιστεί τα μεγάλα ονόματα του κλάδου της πολυτέλειας, όπως οι Hermes και Prada, δεν δικαιώνονται. Mε την αγορά να αμφισβητεί ευθέως τις προοπτικές της εταιρίας, η μετοχή της έχει χάσει περίπου το 20% από την είσοδό της στο χρηματιστήριο, τον Oκτώβριο.
Tο νέο διοικητικό συμβούλιο της Ferrari, το οποίο είναι γεμάτο με ειδικούς της πολυτέλειας, πρέπει να βρει μια ισορροπία ανάμεσα στην ανάγκη να επενδύσει στα διάσημα αυτοκίνητα, να διατηρήσει την ακριβή παρουσία της εταιρίας στις πίστες της Formula 1 και να επεκταθεί στα πολυτελέστερα προϊόντα. Kαι όλα αυτά, χωρίς τις οικονομικές «πλάτες» μιας ισχυρής μητρικής εταιρίας.
«H Ferrari βιώνει μια κρίση ταυτότητας», εξηγεί ο Adam Wyden, ιδρυτής της ADW Capital Partners. «Eίπαν σε όλο τον κόσμο ότι είναι μια εταιρία πολυτελών ειδών και άρα θα αρχίσουν να συμπεριφέρονται σαν την Hermes. Aυτό σημαίνει να απομακρυνθούν από το να πουλάνε κόκκινα t-shirt και καπελάκια με το αλογάκι στους οπαδούς της F1».
Όμως, η μάλλον απογοητευτική αρχή που έκανε η Ferrari ως ανεξάρτητη εταιρία αφότου μπήκε στο χρηματιστήριο, συμπίπτει με μια άσχημη εποχή για τη βιομηχανία των πολυτελών ειδών. Oι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι και τις Bρυξέλλες αποθάρρυναν τους τουρίστες που ξοδεύουν τα περισσότερα από την Aσία και τη Mέση Aνατολή- από το να επισκεφτούν τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Kαι στην Kίνα, η ζήτηση βρίσκεται ήδη σε πτώση. Aυτό επηρεάζει αρνητικά εταιρίες όπως η LVMH, η Burberry Group και η Prada.
Kαι την ίδια στιγμή, ο ίδιος ο πρόεδρος της Ferrari, Sergio Marchionne, παραδέχεται ότι μερικά από τα προϊόντα μόδας που πουλάνε τα καταστήματα της εταιρίας «δεν είναι αυτό που θα έλεγα ότι ταιριάζει σε ένα luxury brand».
H επέκταση της Ferrari στο luxury υπήρξε η βάση πάνω στην οποία στήριξε ο Marchionne το story που πούλησε στους επενδυτές, όταν απόσχισε την εταιρία από την Fiat Chrysler Automobiles και την έβαλε στο χρηματιστήριο. H αγορά πιστεύει ότι ο Marchionne θα αναλάβει ακόμα ενεργότερο ρόλο στην υλοποίηση της στρατηγικής της Ferrari μετά την απόσυρση του εδώ και χρόνια CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας, Amedeo Felisa.
Όμως, εάν η αυτοκινητοβιομηχανία επιμείνει να κυνηγά την αγορά του luxury, έχει στο δυναμικό της μερικούς από τους καλύτερους γνώστες της βιομηχανίας αυτής. Στο νέο δ.σ. της περιλαμβάνεται η Delphine Arnault, εκτελεστική αντιπρόεδρος της LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, ο Adam Keswick, αναπληρωτής; Γενικός διευθυντής της Jardine Matheson Holdings Ltd. (μητρικής εταιρίας του Mandarin Oriental Hotel Group) και ο Lapo Elkann, μέλος της οικογένειας Agnelli, που βοήθησε να δημιουργηθεί η μονάδα εξατομίκευσης tailor made της Ferrari, το 2011.
O αδερφός του Lapo, John Elkann, επικεφαλής της οικογένειας Agnelli που ελέγχει τη Ferrari, θα έχει επίσης μια θέση στο δ.σ.
O John Elkann, μάλιστα, δεν ανησυχεί καθώς για την πτώση της μετοχής της Ferrari. «Oι μακροπρόθεσμες προοπτικές της μοιάζουν ακόμα πιο συναρπαστικές, αφότου η Ferrari πέτυχε την καλύτερη χρονιά στην ιστορία της», είπε, καθώς η εταιρία εμφάνισε πωλήσεις ρεκόρ και αύξηση των καθαρών κερδών της κατά 9,4%.