Ο «επαναστάτης» των Porsche μπαίνει δυναμικά στην οικογενειακή επιχείρηση
Ο Peter Daniell Porsche πέρασε τα πρώτα 42 χρόνια της ζωής του προσπαθώντας να πάρει αποστάσεις από την κληρονομιά της οικογένειάς του στα αυτοκίνητα, που του έδωσε τον πλούτο αλλά και το διάσημο όνομά του. Τώρα, αυτός ο πρώην δάσκαλος εναλλακτικών σχολείων αλλάζει πορεία και αναλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην Volkswagen.
Στο παρελθόν, ο Porsche θεωρούνταν πολύ αντισυμβατικός για την οικογενειακή επιχείρηση. Όμως, τα ιδεώδη του, στα οποία περιλαμβάνονται ο συναινετικός τρόπος λήψης αποφάσεων και οι επενδύσεις με οικολογικά κριτήρια, φαίνονται όλο και πιο λογικά στην αυτοκινητοβιομηχανία που προσπαθεί να απομακρυνθεί από το σκάνδαλο Dieselgate και από τη σκιά του Ferdinand Piech, του επί μακρόν ηγέτη της VW και ξάδελφο του πατέρα του Peter Daniell Porsche.
«Δεν χρειάζεται να καταστρέψω κανέναν για να κάνω business. Μπορώ να επιτύχω κάτι με κοινωνικά ενσυνείδητο τρόπο», λέει σήμερα ο Porsche, δισέγγονος του Ferdinand Porsche, δημιουργού του διάσημου αυτοκινήτου της VW, Beetle.
Τα τελευταία δύο χρόνια, δοκιμάζει την τύχη του ως επιχειρηματία. Δημιούργησε την επενδυτική του εταιρία PDP Holding GmbH, μπήκε στο δ.σ. της Skoda, άρχισε να λειτουργεί ως σύμβουλος στην οικογενειακή εταιρία Porsche Design και έχει γίνει αντιπρόεδρος ενός οργανισμού που έστησαν εργαζόμενοι της VW για τη στήριξη κοινωνικών έργων. Ο ρόλος του θα ενισχυθεί περαιτέρω αφότου ο πατέρας του, Hans-Peter Porsche, παραδώσει τη θέση του στο δ.σ. της οικογενειακής εταιρίας συμμετοχών, που ελέγχει το 52% των δικαιωμάτων ψήφου της Volkswagen, έως το 2020.
Ο Peter Daniell είναι σε καλύτερη θέση από όλα τα μέλη της νέας γενιάς της οικογένειας για να αναλάβει έναν τέτοιο ηγετικό ρόλο. Είναι μοναχοπαίδι (κάτι που είναι σπάνιο στην οικογένεια) και θα ελέγχει το 12% του επενδυτικού οχήματος Porsche Automobil Holding SE, όταν κληρονομήσει το ποσοστό του πατέρα του. Με βάση τα περσινά στοιχεία, αυτό το ποσοστό έδωσε μέρισμα 36 εκατ. ευρώ. Φέτος, λόγω του σκανδάλου με τις εκπομπές ρύπων, το μέρισμα θα είναι μειωμένο.
Ήδη, όμως, ο Peter Daniell έχει αρχίσει να έχει όλο και μεγαλύτερη επιρροή στη Volkswagen, κυρίως αφότου το Dieselgate ανάγκασε την εταιρία να αλλάξει τρόπους.
Πέρυσι, ο νεαρός κληρονόμος μετέτρεψε το αυτοκίνητό του, ένα Skoda Yeti SUV, σε ηλεκτρικό. Μετά το σκάνδαλο, το project τράβηξε την προσοχή των μηχανικών της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι του ζήτησαν να δανειστούν το αυτοκίνητο, για να το μελετήσουν. Ακόμα δεν του το έχουν επιστρέψει.
Και το σίγουρο είναι ότι η Volkswagen θα είναι ακόμα πιο πρόθυμη να τον ακούσει εάν αποδείξει την αξία του ως επιχειρηματία. Η PDP Holding, την οποία ίδρυσε το 2014, στηρίζεται στην κοσμοθεωρία του Peter Daniell.
Ενώ το fund διατηρεί πλειοψηφικά ποσοστά σε διάφορες εταιρίες γύρω από το Σάλτσμπουργκ (μεταξύ των οποίων μία ζυθοποιία, μια εταιρία ανάπτυξης application, ένας εκδοτικός οίκος και ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης πλαστικών), απαιτεί από όλες τους να είναι κερδοφόρες και την ίδια στιγμή, να τηρούν μια φιλοσοφία φιλική προς τον εργαζόμενο και προς το περιβάλλον.
«Όσο ιδεαλιστικό και εάν ακούγεται, υπάρχει και η επιχειρηματική λογική.
Υπάρχουν στόχοι», λέει ο διευθυντής της PDP, Rafael Walter. Ένας από τους στόχους αυτούς είναι για απόδοση επί των πωλήσεων της τάξης του 5-15%.