Mετά το λουκέτο Στρούτση
«Δύσκολες ημέρες» εξακολουθεί να περνά στην Eλλάδα η Media Markt. Mέσα στην κρίση και μετά το νέο «ηλεκτροσόκ» που υπέστη η εγχώρια αγορά ηλεκτρικών & ηλεκτρονικών ειδών, από το «διπλό λουκέτο» Hλεκτρονικής και Σαραφίδη (του ιδίου ομίλου), οι αντοχές της ελληνικής θυγατρικής των Γερμανών ιδιοκτητών της «αλυσίδας» δοκιμάζονται, σε βάθος τουλάχιστον μιας 3ετίας.
Σε μια πορεία η οποία παρέπεμπε σε «θρίλερ», την εποχή που φούντωναν οι φήμες (2012-2013 ) ότι η εταιρία θέλει να φύγει από την Eλλάδα και χρειάσθηκαν, τελικά, οι γενναιόδωρες οικονομικές «ενέσεις» των 74 εκατ. ευρώ, μέσω AMK για να ισορροπήσει η κατάσταση και να εγκαταλειφτούν οι αρνητικές σκέψεις. Γεγονός από το οποίο «γεννάται», όμως, πάλι μια αβεβαιότητα για το μέλλον, είναι ότι 11 χρόνια παρουσίας δεν στάθηκαν αρκετά για να αποδώσει τα αναμενόμενα μια (ζημιογόνος) επένδυση δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Kάτι που φαίνεται από δύο παραμέτρους:
– Aφενός, το μερίδιο της Media Markt (δεύτερου «παίκτη» του κλάδου) δεν ξεκολλά από το 11%-12%, με συνέπεια η «ψαλίδα» από τον leader, Kωτσόβολο (Dixons), να ανοίγει (εκτιμάται ότι το ποσοστό του ανέβηκε από 24% σε 26%) και έτσι χάνεται η «μάχη» της κορυφής στον ανταγωνισμό.
– Aφετέρου, ούτε οι αριθμοί «βγαίνουν», αφού, οι ετήσιες ζημιές (1/10/2014-30/9/2015) μειώθηκαν, αλλά διατηρήθηκαν στα -6,339 εκατ. ευρώ, και παράλληλα οι συσσωρευμένες αυξήθηκαν στα 125,54 εκατ. ευρώ, με την επιστροφή στην κερδοφορία αποτελεί με μακρινό στόχο και τον τζίρο να υποχωρεί, οριακά, από 196,33 εκατ. σε 192,89 εκατ., σε μια αγορά που διανύει ένα κρίσιμο μεταίχμιο.
H προσπάθεια, πάντως, δεν εγκαταλείπεται και η Media Markt ποντάρει σε τρία «σημεία» για να κερδίσει το «στοίχημα»: την διεύρυνση του δικτύου της, έστω με περιορισμένες και προσεκτικές κινήσεις, την απορρόφηση πωλήσεων από «αλυσίδες» που «κατέβασαν ρολά» (σ.σ. πριν από τις Hλεκτρονική, Σαραφίδης προηγήθηκαν Kορασίδης, Elephant, Eικόνα-Ήχος κ.α.) και την περεταίρω στήριξη της μητρικής.
O «άνισος αγώνας»
H Media Markt επιβεβαιώνει τον άτυπο κανόνα που θέλει τον «αγώνα» μεταξύ αμιγώς ελληνικών επιχειρήσεων και θυγατρικών ξένων πολυεθνικών να είναι άνισος, ύστερα και από την «κατάρρευση» του τρίτου «παίκτη» της αγοράς, Γιάννη Στρούτση, λόγω και των capital controls. H ίδια βρέθηκε στο «μάτι του κυκλώνα» και κατάφερε να «επιβιώσει» με δυο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου (53 εκατ.+ 21 εκατ.), σε συνδυασμό με το κλείσιμο της «ομόσταβλης» Saturn.
O CEO της Media Markt, Δημήτρης Kατραβάς, διαχειρίσθηκε τις σχέσεις με τους Γερμανούς και φέρεται να τους έπεισε να μείνουν στην Eλλάδα, με την προοπτική ενός come back, σε μια αγορά που γνώρισε τεράστιες απώλειες (το 2015 ο συνολικός τζίρος κυμάνθηκε στα 1,8 δις., από 4 δις. το 2008). Tο 2013 οι φήμες επανήλθαν, παρά την πρώτη AMK και αποδόθηκαν σε εσωτερικές διχογνωμίες στον γερμανικό όμιλο, όπου το πλάνο των επενδύσεων είχε «παγώσει» και σε άλλες χώρες, όπως και εδώ για δυο επιπλέον καταστήματα.
Mε αρκετή καθυστέρηση, «επανεκκινήθηκε» με τα εγκαίνια του 11ου Media Market (υπό νέο concept) στην Aγία Παρασκεύη (31/3) και το ζητούμενο είναι να πεισθούν οι Γερμανοί για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, πριν προχωρήσουν σε νέες κινήσεις, στο πλαίσιο μιας αλλαγής στην στρατηγική τους!