Οι Κινέζοι επενδύουν σε δικό τους σιδηροδρομικό δίκτυο
Μετά την σύμπραξη των Αυστριακών σιδηροδρόμων της Rail Gargo Logistics Austria και της ελληνικής Goldair, που θα αναπτύξουν το δικό τους δίκτυο, η Cosco βρίσκεται πίσω από την Pireus Europe Asia Rail Logistics –εταιρεία που αναμένεται να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της κινεζικής Cosco στον τομέα της μεταφοράς εμπορευμάτων στον ελλαδικό χώρο.
Αυτή η απόφαση της Cosco για αυτοτελή και ανεξάρτητη δράση εντός Ελλάδος λαμβάνει ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο διότι σηματοδοτεί την απόσυρση του κινεζικού ενδιαφέροντος για την διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ -η ιδιωτικοποίηση του οποίου σαφώς αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση και ταυτόχρονα προϋπόθεση, ώστε να μην επιστρέψει η Ελλάδα στην ΕΕ κονδύλια 800 εκατ. ευρώ από παλαιότερες ενισχύσεις-, αλλά και γιατί η κινεζική εταιρεία εμφανίζεται ως ο μελλοντικός πρωταγωνιστής στον τομέα των ελληνικών εμπορευματικών μεταφορών σταθερής τροχιάς, αφού πλέον ο ρόλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα περιοριστεί σημαντικά.
Επιδιώκοντας τον έλεγχο των φορτίων, το Πεκίνο αναταράζει τα «λιμνάζοντα ύδατα» απαξιώνοντας την ελληνική κρατική εταιρεία σιδηροδρόμου, παρά τις διαβεβαιώσεις της κινεζικής πλευράς περί του αντιθέτου.
Η Cosco επιμένει πως η εν λόγω απόφαση για ανάπτυξη δικού της δικτύου δεν αποτελεί το πρώτο κατ΄ επιλογήν σενάριο δράσης αλλά ένα Plan B που θα τεθεί σε εφαρμογή μόνον σε περίπτωση που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά την ιδιωτικοποίηση της περάσει σε ιδιοκτήτες τους οποίους οι Κινέζοι δεν εμπιστεύονται.
Άλλωστε το όλο ζήτημα της ιδιωτικοποίησης της ελληνικής εταιρείας παραμένει ανοικτό και αβέβαιο, οπότε, σε περίπτωση που οι Βρυξέλλες αποφασίσουν τον «ξαφνικό θανατό» της, η κινεζική εταιρεία ενδιαφέρεται να έχει εναλλακτική λύση στο ζήτημα μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων.
Ουσιαστικά, ακόμη και με το συγκεκριμένο plan B, δεν αλλάζει κατ΄ ελάχιστον η στρατηγική επιλογή της Cosco να καταστεί ο Πειραιάς κέντρο Logistics πανευρωπαϊκής εμβέλειας, αλλά η ίδια επιθυμεί τον απόλυτο έλεγχο των φορτίων της προς τις Αγορές προορισμού.
Ωστόσο, η κίνηση αυτή της Cosco είναι βέβαιο ότι θα ανακόψει τα επιχειρηματικά σχέδια άλλων εταιρειών που εν δυνάμει θα εξεδήλωναν ενδιαφέρον στον τομέα των μεταφορών σταθερής τροχιάς. Ίσως λοιπόν να ακολουθήσει ένας περιορισμός της δράσης ακόμη κι αυτής της Goldair. Να σημειωθεί ότι η εν λόγω εταιρεία ήδη κατέχει τις νόμιμες άδειες λειτουργίας, σε συνεργασία με την Αυστριακοί Σιδηρόδρομοι.
Επίσης η γερμανική DB Schenker, που δραστηριοποιείται στην χώρα μας μέσω θυγατρικής της, εδώ και καιρό σχεδιάζει ανάλογες κινήσεις ως «μοναχικός καβαλάρης», σύμφωνα με το πνεύμα που επικρατεί και στην υπόλοιπη Ευρώπη οι πρωταγωνιστές να μη εξαρτώνται από άλλα δίκτυα μεταφορών. Συχνά λοιπόν επιλέγουν την λύση της μίσθωσης τρένων, αντί της μακροχρόνιας επένδυσης σε εξατομικευμένης χρήσης δίκτυα.
«Θολό τοπίο» η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Μέχρι στιγμής, ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εκδηλώσει οι Ιταλικοί σιδηρόδρομοι της Trenitalia, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι της RZD και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Οι τελευταίοι εκδήλωσαν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον. Οι προσφορές όλων των ενδιαφερομένων, σύμφωνα με το νεότερο χρονοδιάγραμμα, προβλέπεται να κατατεθούν στις 22 Ιουνίου.
Εκείνο που προβληματίζει δεν είναι μόνο το γεγονός ότι οι προσφορές δεν είναι δεσμευτικές, αλλά και η συσσώρευση ζημιών από την πολυήμερη κατάληψη της γραμμής στην Ειδομένη (οι απώλειες ξεπέρασαν τα 4 εκατ. ευρώ). Εξάλλου το κινεζικό ενδιαφέρον ποτέ δεν εστίασε τον επιβατικό κλάδο, όπως άλλωστε και πολλοί άλλοι επενδυτικοί όμιλοι. Δυστυχώς όμως το ΤΑΙΠΕΔ δεν προχώρησε στον κατάλληλο διαχωρισμό δραστηριότητας –κάτι που αν είχε κάνει ίσως προσέλκυε το επενδυτικό ενδιαφέρον και άλλων εταιρειών.