Παρά την κρατική επιχορήγηση και τις προσπάθειες για επαναφορά σε θετική τροχιά
Αβέβαιο διαγράφεται το μέλλον των συγκοινωνιακών μας φορέων ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), με τον προϋπολογισμό τους να προβλέπει για το 2016 ζημιές περί τα 77 εκατ. ευρώ.
Η καθυστέρηση στην υπογραφή του προϋπολογισμού τους προκάλεσε «μπλόκο» στις συναλλαγές τους με τρίτους, με αποτέλεσμα δύο από τα αμαξοστάσια του ΟΣΥ να ξεμείνουν από καύσιμα και τα οχήματα να είναι αναγκασμένα να διανύουν δεκάδες χιλιόμετρα για τον ανεφοδιασμό τους, με κόστος σε χρόνο, χρήμα και εξυπηρέτηση.
Οι ζημιές του ΟΣΥ
Αν ο οργανισμός δεν εμφανίσει αποκλίσεις στον προϋπολογισμό του, το 2016 θα εμφανίσει στον ΟΣΥ ζημιές 44,7 εκατ. ευρώ (έσοδα 188,3 εκατ. ευρώ και έξοδα 233 εκατ. ευρώ). Το 2015, η ΟΣΥ εμφάνισε ζημίες 70 εκατ. ευρώ, ενώ το 2014 αυτές δεν ξεπερνούσαν τα 40 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι στον προϋπολογισμό του 2016 περιλαμβάνεται και η κρατική επιχορήγηση 86,74 εκατ. ευρώ.
Το 2014 ο ΟΣΥ εισέπραξε από πωλήσεις εισιτηρίων, καρτών και από υπουργεία, 117 εκατ. ευρώ, η δε επιχορήγηση ανήλθε στα 100,29 εκατ. ευρώ. Το 2015 το ποσό αυτό μειώθηκαν στα 97 εκατ. ευρώ και η επιχορήγηση ήταν επίσης μειωμένη στα 86 εκατ. ευρώ. Σε αυτά προστέθηκε έκτακτη επιχορήγηση 22 εκατ. ευρώ και επιπλέον 6 εκατ. ευρώ από τον έλεγχο των εισιτηρίων. Οι πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών αναμένονται μειωμένες το 2016, στα 75 εκατ. ευρώ, και η επιχορήγηση στα 86 εκατ. ευρώ.
Οι ανελαστικές δαπάνες των ΟΣΥ για το 2016 διαμορφώνονται στα 143 εκατ. ευρώ. Σε αυτήν την κατηγορία εμπίπτουν η μισθοδοσία (40 εκατ. ευρώ), τα καύσιμα (12 εκατ. ευρώ), η ασφάλεια των λεωφορείων (1 εκατ. ευρώ), τα τέλη κυκλοφορίας και το ΚΤΕΟ (10 εκατ. ευρώ), τα ανταλλακτικά και τα αναλώσιμα υλικά (3 εκατ. ευρώ), το ρεύμα (για κτίρια και για έλξη των τρόλεϊ), η ΕΥΔΑΠ, οι τηλεπικοινωνίες (1 εκατ. ευρώ) και οι φόροι (7 εκατ. ευρώ).
Ζημιογόνα αποτελέσματα και για την ΣΤΑΣΥ
Η ΣΤΑΣΥ κλείνει με ζημίες 32,5 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 30 εκατ. ευρώ το 2015. Η εταιρεία, το 2013 και το 2014, εμφάνισε λειτουργική κερδοφορία και ήταν απαλλαγμένη από την ανάγκη κρατικής χρηματοδότησης. Αντιθέτως, το τρέχον έτος πρόκειται να λάβει από τον κρατικό προϋπολογισμό (ΠΔΕ, Ε.Ε.) 1,2 εκατ. ευρώ. Τα έσοδά της έχουν προϋπολογιστεί στα 111,5 εκατ. ευρώ και τα έξοδά της στα 144 εκατ. ευρώ. Το 2015 οι ΣΤΑΣΥ εμφάνισε ζημίες 30 εκατ. ευρώ.
Η κοινωνική παροχή για δωρεάν μετακινήσεις ανέρχεται σε περίπου 140 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν έχουν εισπράξει οι φορείς.