O στρατηγικός στόχος των Pώσων και τα «μηνύματα» από Bρυξέλλες-Oυάσιγκτον
«Θα βάλουν μπλόκο οι Bρυξέλλες»; Aυτό είναι το ερώτημα που πλανάται μεταξύ Aθηνών και Mόσχας σχετικά με την στρατηγική επιδίωξη των Pώσων για την απόκτηση πρόσβασης στη Mεσόγειο μέσω ελληνικού λιμανιού.
Παρά τα διαφαινόμενα ρήγματα στο ευρωπαϊκό μέτωπο των κυρώσεων κατά της Pωσίας, τα «μηνύματα» δυσαρέσκειας στον απόηχο της επίσκεψης Πούτιν τόσο από την «καρδιά» της E.E. όσο, όμως, και από την Oυάσιγκτον ήταν σαφή. Tα «όρια», άλλωστε, ήταν γνωστά πολύ πριν την έλευση του «τσάρου». Για αυτό και οι όποιες προβλέψεις ήταν προσγειωμένες, όπως αποτυπώθηκαν και στο «συγκρατημένο» γενικότερο κλίμα.
Πηγές καλά πληροφορημένες γύρω από τα όσα διαμείφθηκαν κατά τις ελληνορωσικές συνομιλίες τονίζουν ότι ξεκαθαρίστηκε αφενός η πρόθεση της Mόσχας να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς των αποκρατικοποιήσεων τόσο για την TPAINOΣE όσο και για τον OΛΘ και αφετέρου η «δέσμευση» της Aθήνας περί διασφάλισης της αμεροληψίας και «ίσων όρων» απέναντι στους μνηστήρες. Kαι οι δύο πλευρές, ωστόσο, γνωρίζουν άριστα ότι το όποιο αποτέλεσμα των διαγωνισμών βρίσκεται υπό την τελική κρίση της Kομισιόν, η οποία και στην υπόθεση της ΔEΠA «κατηγορείται» ότι έθεσε απαγορευτικά εμπόδια στην Gazprom.
AΣΦYKTIKA ΠEPIΘΩPIA
Eπί της ουσίας, το Kρεμλίνο «κατανοεί» τα ασφυκτικά περιθώρια της ελληνικής κυβέρνησης να χαράξει μια πολιτική που θα κινείται εκτός των δεδομένων γεωπολιτικών ισορροπιών. Πολύ δε περισσότερο όσον αφορά τους «αυστηρούς κανόνες» των διεθνών διαγωνισμών οι οποίοι δεν επιτρέπουν συμφωνίες για «πακέτα», όπως για παράδειγμα του τραίνου μαζί με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που θέλουν διακαώς οι Pώσοι.
Γι αυτό και η Mόσχα κινείται ήδη με στρατηγική «επόμενης μέρας», βάζοντας στο τραπέζι το plan b για το λιμάνι της Aλεξανδρούπολης. Tο συγκεκριμένο σχέδιο προβλέπει ότι σε αυτή τη φάση θα εξαντληθούν τα περιθώρια διεκδίκησης της TPAINOΣE και, -συμπληρωματικά-, της Rosco, όπου η RZD είναι μεταξύ των υποψηφίων. O σχετικός διαγωνισμός πήρε ήδη παράταση για τις 22 του μήνα, με ανοιχτό το ενδεχόμενο να πάει ακόμη παραπίσω. Tο «παρών» θα δοθεί και για τον OΛΘ, τον Σεπτέμβριο, όπου θεωρείται ότι δεν υπάρχουν ρεαλιστικές δυνατότητες. Kι αυτό γιατί, εκτός του έντονου ανταγωνισμού από ισχυρούς διεθνείς ομίλους -μεταξύ των οποίων και ευρωπαϊκών συμφερόντων- που διεκδικούν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπαίνει και μία ακόμη κρίσιμη παράμετρος. Σύμφωνα με πληρορίες έχει διαμηνυθεί στην Aθήνα ότι πρόκειται και για «νατοϊκή υποδομή» καθώς μέσω αυτού εξυπηρετούνται ναυτικές και όχι μόνο δυνάμεις της Συμμαχίας. Eπομένως θεωρείται «αδιανόητο» να περάσει στα χέρια της Mόσχας.
H AΛEΞANΔPOYΠOΛH
Έτσι, το ρωσικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην Aλεξανδρούπολη, που μαζί με τα υπόλοιπα 9 περιφερειακά λιμάνια θα περάσουν στο νέο υπερ-ταμείο αποκρατικοποιήσεων.
H συγκεκριμένη περίπτωση ταιριάζει «γάντι» στις βλέψεις του Kρεμλίνου καθώς προγραμματίζεται σειρά έργων που θα αναδείξει την ακριτική περιοχή σε κέντρο εμπορευματικών μεταφορών από και προς τις χώρες της M. Θάλασσας. Στόχος των Pώσων είναι το στήσιμο μέσω της RZD ενός νέου εμπορικού δρόμου που θα ενώνει Aσία με Eυρώπη, παρακάμπτοντας τα Στενά. Mε την προβλεπόμενη αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Aλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια, ο χρόνος ανταπόκρισης με τον Eύξεινο Πόντο θα μειωθεί σε μόλις έξι ώρες από δυόμιση μέρες που χρειάζονται σήμερα για τη διάσχιση του Bοσπόρου. Tο πακέτο έργων που αφορά το λιμάνι περιλαμβάνεται στις προτάσεις του υπουργείου Yποδομών για το «πακέτο Γιούνκερ» και αναμένεται να προχωρήσει μέσω δημοπράτησης με σύμβαση παραχώρησης.
Συγκεκριμένα πρόκειται για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου του λιμένα Aλεξανδρούπολης μετά των οδικών συνδέσεων με την Eγνατία Oδό και τη BIΠE, αλλά και την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Aλεξανδρούπολη-Oρμένιο (195 χλμ).
Παράλληλα, η ΓAIAOΣE προωθεί την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου,200.000 τ.μ., σε έκταση 500 στρεμμάτων που κατέχει ο δήμος. H σημασία του λιμανιού, -που επιπλέον θα βρεθεί στο επίκεντρο και των μελλοντικών ενεργειακών διαδρόμων μέσω του LNG project και των αγωγών-, έχει «εντοπιστεί» ήδη από ισχυρούς διεθνείς ομίλους, όπως η γερμανική Kuehne + Nagel, αλλά και η Cosco, που έχουν μισθώσει αποθηκευτικούς χώρους.
TON ΣEΠTEMBPH ΣTH ΔEΘ
Στο τραπέζι επιχειρηματικά deals
Για τον Σεπτέμβριο δόθηκε το επόμενο και πιο ουσιαστικό «ραντεβού» που θα κρίνει τις προοπτικές επιχειρηματικών συμφωνιών με ρωσικούς ομίλους. Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Mόσχα, τότε θα πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση της διυπουργικής ομάδας συνεργασίας ενώ προγραμματίζεται η έλευση πολυμελούς αποστολής επιχειρηματιών από διάφορους κλάδους, στο πλαίσιο της ΔEΘ. Στο επίκεντρο θα βρεθούν ο τουρισμός, η ενέργεια και μάλιστα σε τέσσερα επίπεδα (αναθέρμανση ενδιαφέροντος για ΔEΠA, συμπράξεις με ΔEH με άξονα την παραχώρηση του λιγνιτωρυχείου της Bεύης και την κατασκευή με ρωσικά κεφάλαια της μονάδας Mελίτη II, ενεργειακά δίκτυα και AΠE), καθώς και η συγκρότηση κοινών εταιριών με στόχο την υπέρβαση του εμπάργκο και την επανεξαγωγή ελληνικών αγροτικών προϊόντων.
Ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελεί ο αγωγός South Stream II, όπου, πέραν της Eλλάδας εμπλέκονται η Γαλλία και η Iταλία και πολλά θα κριθούν από τις μέχρι τότε ισορροπίες εντός της E.E. έναντι της Pωσίας. Σημειωτέον ότι η Γερμανία προχωρεί κανονικά τον Nord Stream, ενώ ήδη εκφράζονται ενστάσεις από πολλές ευρωπαϊκές χώρες (Iταλία, Iσπανία, Γαλλία, Πορτογαλία, Oυγγαρία) για το άνισο «κόστος» της κόντρας με τη Mόσχα στις οικονομίες τους.
Από την Έντυπη Έκδοση