Με κεντρικό σύνθημα «Επενδύστε στην Ελλάδα» ο πρωθυπουργός και το κλιμάκιο που τον συνοδεύει θα επιχειρήσουν να αφυπνήσουν τον «κινεζικό δράκο»
Την αναζωπύρωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος των Κινέζων για την χώρα μας, με σκοπό την εξασφάλιση μιας μόνιμης και πάντως όχι βραχύβιας ροής χρήματος προς όφελος αμφοτέρων αλλά και την ενδυνάμωση των ελληνικών εξαγωγών προς την τεράστια Αγορά της «χώρας των Σιν», ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ταξιδεύει στο Πεκίνο έχοντας στις «αποσκευές» του αφενός μεν την έγκριση από την Ολομέλεια της σύμβασης με την Cosco για τον ΟΛΠ, αφετέρου δε μια σειρά οργανισμών – εταιρειών που αποτελούν το parfait των ελληνικών υποδομών.
Έμφαση θα δοθεί σε νευραλγικούς τομείς, όπως αυτοί του τουρισμού, του πολιτισμού, των τροφίμων, των δομικών υλικών, της τεχνολογίας και των παραφαρμακευτικών προϊόντων,με πρόσκληση επιχειρηματιών με μόνιμη άδεια παραμονής στην Ελλάδα. Επίσης, σπουδή θα δοθεί στην απευθείας αεροπορική σύνδεση πόλεων των δύο χωρών και την προσέλκυση Κινέζων φοιτητών.
Πέντε σημαντικά επιχειρηματικά deals αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να υπογραφούν στην διάρκεια αυτής της επίσκεψης του κ. Τσίπρα, με ΔΕΗ, ΕΡΤ, Doppler, NanoPhos και Τράπεζα της Ελλάδος με China Development Bank, ενώ ήδη η Ελλάδα συμμετέχει ως παρατηρητής στην AIIB.
Στόχος ένα σταθερό «κανάλι» εξαγωγών
Ιδιαίτερο βάρος ρίχνει η Αθήνα στον αγροδιατροφικό τομέα, καθώς η ελληνική πλευρά επιθυμεί την εξασφάλιση μιας σταθερής και μόνιμης, κατά το δυνατόν, ροής εξαγωγών αγροτικών προϊόντων στον χώρο του delicatessen στην Σαγκάη, δεδομένου ότι η εξαγωγική δραστηριότητα της Ελλάδας προς την Κίνα υστερεί σε σχέση ακόμη και με αυτήν προς την Μάλτα -μια χώρα απείρως μικρότερη. Σε απόλυτα νούμερα, υπολογίζεται μόνον στα 400 εκατ. ευρώ.
Τουρισμός – Το πρόγραμμα της «χρυσής βίζας»
Μια απευθείας αεροπορική σύνδεση Πεκίνου – Αθήνας θα βοηθούσε σημαντικά στην αύξηση του αριθμού των Κινέζων τουριστών που θα επισκέπτονται κάθε χρόνο την χώρα μας. Πέρυσι επισκέφθηκαν την χώρα μας για τουριστικούς λόγους περίπου 80.000 – 100.000 Κινέζοι.
Το κλιμάκιο που θα συνοδεύει τον Έλληνα πρωθυπουργό θα τονίσει για ακόμη μία φορά πως η χώρα μας, παρά το πολύ υψηλό φορολογικό πλαίσιο, είναι ιδανική για επενδύσεις στον τουρισμό (ήδη κινεζικές εταιρείες συμμετέχουν σε project, όπως η Fosun στο Ελληνικό).
Η ελληνική αντιπροσωπεία αναμένεται να προωθήσει το πρόγραμμα παροχής «χρυσής βίζας» για όσους ξένους πολίτες επενδύσουν σε ακίνητο αξίας άνω των 250.000 ευρώ στη χώρα μας. Από την έναρξη του προγράμματος μέχρι και τα τέλη του 2015 είχαν εκδοθεί περί τις 1.000 σχετικές άδειες, από τις οποίες οι 500 από Κινέζους.
Αποκρατικοποιήσεις – ενεργειακός τομέας – logistics – καινοτόμες επιχειρήσεις
Το «κομμάτι» των αποκρατικοποιήσεων, αλλά και επιμέρους κλάδοι με αναπτυξιακές προοπτικές και δυναμική, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια και τα logistics και σε δεύτερη φάση οι υποδομές και η αγροτική οικονομία, είναι εκείνα που θα επιδιωχθεί να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των Κινέζων επενδυτών, ενώ στο μικροσκόπιό τους έχουν μπει και εξωστρεφείς, καινοτόμες επιχειρήσεις που υπόσχονται κέρδη και μεγαλύτερη ανάπτυξη. Το σύνθημα «Επενδύστε στην Ελλάδα» αναμένεται να κυριαρχήσει στις συναντήσεις.
Τσίπρας: Πάμε ένα μεγάλο βήμα μπροστά
Η ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας με το Πεκίνο αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης, τονίζει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, σε συνέντευξή του στο κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua (Νέα Κίνα), τμήμα της οποίας προδημοσιεύει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Όπως αναφέρει ο κ. Τσίπρας, η επίσκεψή του στο Πεκίνο και τη Σαγκάη «σηματοδοτεί την κοινή βούληση Ελλάδας και Κίνας να πάμε ένα μεγάλο βήμα μπροστά με εφαλτήριο τη σημαντική συνεργασία μας στο λιμάνι του Πειραιά, στη βάση μίας νέας αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας και την ολοκλήρωση του Έτους Ναυτιλιακής Συνεργασίας».
«Προσβλέπουμε σε μία στενότερη συνεργασία με την Κίνα, στο πεδίο της οικονομίας – μία συνεργασία με μια παγκόσμια οικονομική δύναμη», αναφέρει ο Πρωθυπουργός σημειώνοντας ότι οι εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών «βρίσκονται ήδη σε πολύ καλό επίπεδο».
Η ελληνική κυβέρνηση, όπως διευκρινίζει ο κ. Τσίπρας, στοχεύει ιδιαίτερα στην περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων στη μεγάλη κινεζική αγορά- κυρίως στο αγροδιατροφικό τομέα- και στην υλοποίηση του ισχυρού ενδιαφέροντος των κινεζικών επιχειρήσεων για επενδύσεις στην Ελλάδα- κυρίως στον τομέα των μεταφορών και των υποδομών.
Αναλύοντας περαιτέρω τους στόχους της επίσκεψής του στην ασιατική χώρα, ο πρωθυπουργός επισημαίνει ότι προσβλέπει στην αναβάθμιση του πολιτικού διαλόγου με την Κίνα επί διεθνών και περιφερειακών ζητημάτων αμοιβαίου ενδιαφέροντος. «Η Μεσόγειος και η Άπω Ανατολή μπορεί να βρίσκονται μακριά, γεωγραφικά, αλλά σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο, οι προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι πολλές φορές κοινές και ολοένα και πιο αλληλένδετες», αναφέρει ο κ. Τσίπρας, προσθέτοντας ακόμη πως «η διεύρυνση των πολιτιστικών, εκπαιδευτικών ανταλλαγών, η μεταφορά νέων τεχνολογιών και η ανάπτυξη των τουριστικών ροών, με την δρομολόγηση απευθείας αεροπορικής σύνδεσης, αποτελούν επίσης άμεσους στόχους».
«Τα δυσκολότερα βρίσκονται πίσω μας»
Αναφερόμενος στην οικονομική κατάσταση της χώρας, ο Πρωθυπουργός εκτιμά ότι «τα δυσκολότερα βρίσκονται πίσω μας».
«Καταβάλλουμε συστηματικές προσπάθειες για την υπέρβαση της οικονομικής κρίσης. Μετά από μια δύσκολη διαπραγμάτευση, επιτύχαμε μια βιώσιμη συμφωνία. Επιτύχαμε, για πρώτη φορά, το άνοιγμα της συζήτησης για την επίτευξη βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους σε ανώτατο επίπεδο, εφαρμόζουμε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις, προωθήσαμε νέο επενδυτικό νόμο και τα πρώτα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά. Η οικονομία και η απασχόληση ανακάμπτουν, η χώρα ανακτά σταδιακά την εμπιστοσύνη και σύντομα θα κινούμαστε με θετικούς ρυθμούς», σημειώνει, συμπληρώνοντας πάντως πως «ασφαλώς, πολλά μένουν να γίνουν προκειμένου να ανακτήσουμε το χαμένο εθνικό μας πλούτο».
Τι θα ζητήσουν οι Κινέζοι
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Κινέζοι θα ζητήσουν να γίνει ελκυστικότερος ο διαγωνισμός για την κατασκευή και λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο έχει πάρει παράταση για τον Αύγουστο, όπως άλλωστε για Σεπτέμβριο το έργο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, για το οποίο επίσης υπάρχει κινεζικό ενδιαφέρον.
Παρά τις βελτιώσεις στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του Θριασίου, που περιλαμβάνει πλέον τη δυνατότητα χρήσης των γειτονικών αποθηκών Κ1 και Κ2 που βρίσκονται στη έκταση του ΟΣΕ, η κινεζική πλευρά αναμένεται να ζητήσει την ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου που περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε., και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., έκτασης 588 στρεμμάτων, με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.
Σημειώνεται ότι, έως τώρα, αν και έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για το σύνολο της έκτασης των περίπου 2.000 στρεμμάτων, ΓΑΙΑΟΣΕ και κυβέρνηση έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν πρώτα με τα 588 στρέμματα και σε δεύτερη φάση να κινηθούν οι διαδικασίες για τα υπόλοιπα 1.450 του ΟΣΕ.
Η θέση αυτή της κυβέρνησης έχει ρίξει σκιές στις ελληνοκινεζικές επιχειρηματικές σχέσεις, με την Cosco να θέτει όρους για την συμμετοχή της στον διαγωνισμό. Οι Κινέζοι ζητούν εγκατάσταση στην Αττική σε ειδικές οικονομικές ζώνες, με συγκεκριμένο φορολογικό καθεστώς, γραμμών συναρμολόγησης (assembly) κινεζικών προϊόντων που προορίζονται για τις ευρωπαϊκές αγορές. Τα προϊόντα θα φέρουν σφραγίδα «made in EU» («κατασκευασμένο στην Ε.Ε.») ή «assembled in the EU» («συναρμολογημένο στην Ε.Ε.»), κάτι που ενδιαφέρει τους κινεζικούς ομίλους, καθώς τους εξασφαλίζει ευνοϊκό δασμολογικό καθεστώς.
Επιπλέον, συναρμολογώντας προϊόντα στη χώρα μας, όμιλοι υψηλής τεχνολογίας μπορούν να τα στέλνουν γρήγορα στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, να διατηρούν λιγότερα αποθέματα και να περιορίζουν το κόστος μεταφοράς.
Σύμφωνα με επιχειρηματικές πηγές, το όφελος για έναν μεγάλο κινεζικό όμιλο από τη συναρμολόγηση προϊόντων στην Ελλάδα θα μπορούσε να ανέλθει σε πολλές εκατοντάδες εκατ. ευρώ ετησίως. Ήδη ενδιαφέρον γι’ αυτές τις οικονομικές ζώνες επιδεικνύουν κινεζικοί όμιλοι, όπως οι τηλεπικοινωνιακοί ΖΤΕ και Huawai, αλλά και πολυεθνικές από τον χώρο της τεχνολογίας. Το θέμα έχει συζητηθεί μεταξύ ελληνικής και κινεζικής πλευράς και έχει εντοπιστεί, όπως υποστηρίζεται από ελληνικής πλευράς, και ο πρώτος κατάλληλος χώρος, ακριβώς δίπλα από το Θριάσιο, ωστόσο φαίνεται αυτό να μην ικανοποιεί την κινεζική πλευρά.
Επίσης ένα θέμα που είναι άμεσα συνδεδεμένο με το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο και αναμένεται να συζητηθεί είναι ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του πεπαλαιωμένου σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ, με συμμετοχή κινεζικών κεφαλαίων.
Οι Κινέζοι έχουν εκφράσει τη δυσφορία τους για το ότι εκκρεμεί το μοντέλο συντήρησης και αναβάθμισης του πεπαλαιωμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Η μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου προϋποθέτει την εξασφάλιση της αναβάθμισης του δικτύου, αφού εδώ και τουλάχιστον μια 4ετία η διοίκηση του ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών φαίνεται να αμφιταλαντεύονται ανάμεσα σε τρία διαφορετικά μοντέλα συντήρησης και αναβάθμισης του δικτύου, καθυστερώντας να καταλήξουν αν θα πρόκειται για σύμβαση δημοσίου έργου, ΣΔΙΤ ή κάτι άλλο.
Η κινεζική πλευρά, με επενδύσεις στη Σερβία, όπου κινεζικά κεφάλαια προωθούν την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Βελιγραδιού – Βουδαπέστης, αλλά και έχοντας πλέον άδεια για εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές με δικά της μέσα, δείχνει το ενδιαφέρον τους για τη συμβολή της Βαλκανικής στον νέο Δρόμο του Μεταξιού.
Εξάλλου, στόχος για την ελληνική πλευρά είναι να πείσει την κινεζική να επενδύσει νέα κεφάλαια στον τομέα των μεταφορών, πέραν του ΟΛΠ, όπως στο αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο Κρήτης.
Το κινεζικό ενδιαφέρον για τον νέο αερολιμένα έχει εκδηλωθεί και παλαιότερα, αφού η Κρήτη έχει καταστεί προορισμός προτίμησης για πολλούς Κινέζους τουρίστες. Ανάμεσα στους διεκδικητές του νέου αεροδρομίου είναι και η κοινοπραξία του κινεζικού κολοσσού China State Construction Engineering (ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους στον κόσμο) από κοινού με την Archirodon Group και την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Ζυρίχης.
Στο τραπέζι των συζητήσεων αναμένεται να πέσει και ο διαγωνισμός πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αφού -όπως διαρρέεται- υπάρχουν κινεζικές εταιρείες (πλην Cosco) οι οποίες έχουν δείξει ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό πώλησής του, μέσω της ένταξής τους σε ένα από τα σχήματα που έχουν καταθέσει ήδη αίτηση συμμετοχής.
Ποιοι θα συνοδεύσουν τον πρωθυπουργό
Σε Πεκίνο και Σαγκάη θα βρεθούν οι: HEMEXPO, Corallia, Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο, ΔΕΗ, ΕΡΤ, Μπουτάρης Οινοποιητική, Συνεταιρισμός Άρτας, Δομοτεχνική, ΝΒG Πανγαία Real Estate, Grecotel – Όμιλος Δασκαλαντωνάκη, ΤΕΜΕS SA – Costa Navarino / Costamare Shipping Co., MyOdyssey Travel Ltd, Ambotis Holidays, Manessis Travel AE, Apivita AE, Α. Καούσης ΑΕ, Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), National Can Hellas, Biosolids, HATTA, Ελληνοκινεζικό Κέντρο Επιχειρηματικότητας, NanoPhos AE, Αρχιρόδον ΑΕ, Aegean Airlines, Cosco Greece, Doppler AE, Ελληνοκινεζικό Οικονομικό Συμβούλιο, Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας, Kleemann, Euromedica AE, Perseus Healthcare (Metropolitan Hospital), Dodoni AE, EAB, ΕΑΣ, Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, Enterprise Greece.
Πρόγραμμα συναντήσεων σε υψηλότατο επίπεδο
Στην πρωθυπουργική αποστολή αναμένεται να συμμετέχουν ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς, o υπουργός Οικονομίας & Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης, ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Τεχνολογίας Κ. Φωτάκης, ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, καθώς και αποστολή επιχειρηματιών.
Σύμφωνα με το επίσημο πρόγραμμα επίσκεψης του πρωθυπουργού στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, ο Αλ. Τσίπρας αναχωρεί σήμερα το απόγευμα για το Πεκίνο και φεύγει την Τετάρτη 6 Ιουλίου, από Σαγκάη για Αθήνα.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός θα δώσει συνέντευξη στο δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο της Κίνας CCTV, θα συναντηθεί με τον πρόεδρο του Wanda Group, θα επισκεφθεί το τεχνολογικό πάρκο της HUAWEI, όπου και θα έχει συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας.
Τη Δευτέρα θα συναντηθεί με τον πρόεδρο του Εθνικού Λαϊκού Κογκρέσου της Λ.Δ. της Κίνας Ζανγκ Ντετζιάνγκ, στη συνέχεια θα έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον πρωθυπουργό της Κίνας Λι Κεκιάνγκ.
Την ίδια ημέρα θα πραγματοποιηθούν διευρυμένες διαβουλεύσεις των δύο κυβερνητικών αντιπροσωπιών, θα υπογραφούν διμερείς συμφωνίες ενώ η ελληνική αντιπροσωπεία θα συμμετέχει σε επιχειρηματικό φόρουμ.
Την Τρίτη ο πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση με τον πρόεδρο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας Ξι Γινπίνγκ και στη συνέχεια θα αναχωρήσει για τη Σαγκάη, όπου θα έχει διαδοχικές συναντήσεις με τους προέδρους της κινεζικής εταιρείας ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου Alibaba, της Cosco, της κινεζικής επενδυτικής εταιρείας Fosun, τον δήμαρχο Σαγκάης Γιανγκ Ξιονγκ, ενώ θα επισκεφθεί και το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης της ΖΤΕ.