Οι εμπορικές σχέσεις Βρετανίας – ΕΕ, αξίας εκατοντάδων δισεκατομμυρίων μπαίνουν στο επίκεντρο Οι εμπορικές σχέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την Ευρωπαϊκή Ένωση αξίζουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ, και οι επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη θέλουν αυτές να συνεχιστούν απρόσκοπτες. Το πρόβλημα είναι ότι η απόφαση των Βρετανών υπέρ του Brexit έχει κάνει τους Ευρωπαίους έξαλλους.
Έπειτα από το δημοψήφισμα με το οποίο η Βρετανία τάχθηκε υπέρ της εξόδου της από τη μεγαλύτερη εμπορική ένωση του κόσμου, η συζήτηση για τη μορφή που θα λάβουν οι εμπορικές σχέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ έχει ήδη ξεκινήσει. Από τη μία πλευρά, τα επιχειρηματικά συμφέροντα θέλουν να υπάρξουν όσο το δυνατόν λιγότερες αλλαγές. Αλλά από την άλλη πλευρά, οι Ευρωπαίοι ηγέτες έχουν ισχυρά κίνητρα να τιμωρήσουν τη Βρετανία για το Brexit.
«Η πολιτική θα γίνει πολύ άσχημη. Και θα υπάρξει μια επιθυμία να τιμωρηθούν οι Βρετανοί», εξηγεί ο Scott Miller, ανώτερος σύμβουλος του Center for Strategic and International Studies.
Η Βρετανία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την πέμπτη μεγαλύτερη του κόσμου. Οι εξαγωγές της προς την ΕΕ ανήλθαν σε 226,7 δισ. στερλίνες (305,7 δισ. δολάρια) το 2014, ενώ οι εισαγωγές της από την Ένωση διαμορφώθηκαν σε 288,3 δισ. στερλίνες (388,7 δισ. δολάρια) την ίδια χρονιά. Ασφαλώς, οι μεγάλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις δεν θέλουν να χάσουν τη βρετανική αγορά, αλλά έχουν και πολλά ακόμα για τα οποία ανησυχούν.
Οι κοινοτικοί κανόνες εμπορίου επιτρέπουν σε επιχειρήσεις που κατασκευάζουν σύνθετα προϊόντα –αυτοκίνητα, αεροπλάνα, χημικά κτλ- να προμηθευτούν τα εξαρτήματα και τα συστατικά τους από πολλαπλές χώρες με τη μία. Εάν αυτό το σύστημα καταρρεύσει, τότε θα πρέπει να επανασχεδιάσουν από το μηδέν πολύ πολύπλοκα δίκτυα προμηθειών.
Η γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, που εκπροσωπεί κορυφαίες εταιρίες όπως οι Volkswagen, BMW, Audi και άλλες, εκφράζει ήδη τις ανησυχίες της.
Δηλώνοντας ότι «δεν συμφέρει κανέναν να γίνει η διεθνής ροή προϊόντων ακριβότερη», η ένωση εξηγεί ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες λειτουργούν περίπου 100 εργοστάσια στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τον αριθμό τους να έχει αυξηθεί κατά 30% από το 2010. Η βρετανική αγορά αυτοκινήτου άγγιξε το ιστορικό υψηλό των 2,6 εκατ. μονάδων το 2015 και τα μισά από τα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν ήταν γερμανικά. Αλλά και η Βρετανία θέλει να διατηρήσει αυτές τις εμπορικές σχέσεις.
Το πρόβλημα είναι ότι η επόμενη κυβέρνηση, που θα διαπραγματευτεί τους όρους του Brexit, δεν θα θέλει να δώσει στους πολίτες των χωρών της ΕΕ το δικαίωμα να ζουν και να εργάζονται στη Βρετανία. Ήδη, ο David Cameron είπε στους υπόλοιπους 27 ηγέτες ότι η ΕΕ θα πρέπει να είναι ευέλικτη στον κανόνα περί ελεύθερης κίνησης πολιτών εάν θέλει να διατηρήσει τις εμπορικές σχέσεις της με το Ηνωμένο Βασίλειο. Όμως οι Ευρωπαίοι απέρριψαν αμέσως την ιδέα. Ο Γάλλος πρόεδρος Francois Hollande προειδοποίησε μάλιστα ότι το Λονδίνο, που αποτελεί αυτή τη στιγμή τη χρηματοοικονομική πρωτεύουσα της Ευρώπης, δεν θα μπορεί πια να εκκαθαρίζει συναλλαγές σε ευρώ, μόλις ολοκληρωθεί το Brexit.