Λήγει η διορία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την ιδιωτικοποίησή της
Μετά από πέντε αναβολές εντός διαστήματος επταμήνου, φαίνεται πως ήρθε επιτέλους η σημαντική στιγμή για την τύχη της ιδιωτικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), καθώς λήγει μεθαύριο Τετάρτη 6 Ιουλίου η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών.
Σε περίπτωση που ο διαγωνισμός κηρυχθεί άγονος, η λύση και η εκκαθάριση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνονται πιθανές, αφού η λειτουργία της επιβαρύνει σημαντικά τα κρατικά ταμέια.
Σημειώνεται πως ήδη δύο ιδιωτικές εταιρείες έχουν λάβει άδεια για εκτέλεση εθνικών και διεθνών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών με παροχή έλξης ή και πλήρων συρμών στο σύνολο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Πρόκειται για την Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD, η οποία στηρίζεται από την Cosco και τη Rail Cargo Logistics Goldair, κοινοπραξία των Αυστριακών Σιδηρόδρομων (Rail Cargo Logistics GmbH) με την ελληνική εταιρεία διαμεταφορών Goldair (51%). Μάλιστα, η Goldair, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις για την ενοικίαση/συντήρηση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ δύο μηχανών, προκειμένου να λειτουργήσει στο δίκτυο από το φθινόπωρο.
Πλέον, μέλλει να φανεί μεθαύριο εάν θα μετατραπεί σε δεσμευτική προσφορά το ενδιαφέρον της ιταλικής Ferrovie dello Stato Italiane (Trenitalia) και της ρωσικής RZD που ήταν ενεργό το προηγούμενο διάστημα, σε ό,τι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Παράλληλα, ο γαλλικός όμιλος Alstom και η γερμανική Siemens ενδιαφέρονται για την αποκρατικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
«Τρύπες» στους ισολογισμούς και μείωση κύκλου εργασιών
Σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, τόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και η ΕΕΣΣΤΥ παρουσιάζουν «τρύπα» στους ισολογισμούς τους. Ειδικότερα, αρνητικές αποκλίσεις μεγαλύτερες του 10% εμφανίζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 9,2 εκατ. ευρώ και ΕΕΣΣΤΥ με 7,6 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2015 παρουσίασε αύξηση κερδών, αλλά σημαντική μείωση στον κύκλο εργασιών. Σύμφωνα με τα επίσημα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης προ φόρων, χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων, αποσβέσεων και προβλέψεων ανήλθαν σε κέρδη 2,65 εκατ. ευρώ έναντι 1,71 εκατ. ευρώ τη χρήση του 2015, σημειώνοντας αύξηση 55,17%.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας κατά τη χρήση 2015 ανήλθε σε 68,736 εκατ. ευρώ έναντι 77,920 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη χρήση του 2014, μειωμένος κατά 11,79%. Τα έσοδα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τα εμπορεύματα έφτασαν στα 14 εκατ. ευρώ (βρίσκονται σε πτωτική πορεία τα τελευταία χρόνια) και από τους επιβάτες στα 53,7 εκατ. ευρώ.
Το αποτέλεσμα της εταιρείας πριν από φόρους κατά τη χρήση 2015 ανήλθε σε κέρδη 2,74 εκατ. ευρώ έναντι κέρδους 1,47 εκατ. ευρώ τη χρήση του 2014, σημειώνοντας αύξηση 86,86%. Η κρατική επιχορήγηση και για το 2014 και για το 2015 παρέμεινε στα 50 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες από αμοιβές και έξοδα προσωπικού διαμορφώθηκαν σε 25,96 εκατ. ευρώ (έναντι 27,21 εκατ. ευρώ), μειωμένες κατά 4,58%.