Εντός των ημερών ο «οδικός χάρτης» για την διάσωση και αναδιάθρωση του ομίλου
Εντατικές παραμένουν οι διαβουλεύσεις και οι συσκέψεις μεταξύ των αρμοδίων φορέων και πάσης φύσεως εμπλεκομένων, προκειμένου, εντός της τρέχουσας εβδομάδας ή το αργότερο στις αρχές της επομένης, να καθοριστεί ένα σχέδιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης της Μαρινόπουλος.
Συγκεκριμένα, στο τραπέζι των συζητήσεων έχουν πέσει τα θέματα της ρύθμισης των οφειλών, δηλαδή του περιορισμού τους, της κάλυψης αλλά και διαγραφής μέρους αυτών, αλλά και το ύψος της χρηματοδότησης εκ μέρους του Σκλαβενίτη –εάν και εφόσον το ενδιαφέρον του τελευταίου διατηρηθεί μέχρι την λήξη της διαδικασίας.
Κατά κοινή παραδοχή, όλα πρέπει να γίνουν με ταχύτατους ρυθμούς.
Ως πρώτη κίνηση, οι ελεγκτές της PriceWaterhouse Coopers θα πρέπει με ταχύτατες διαδικασίες να καλύψουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βάθος τα οικονομικά, νομικά και φορολογικά δεδομένα της Μαρινόπουλος.
Η εικόνα της εταιρείας βέβαια δεν είναι ενθαρρυντική, σύμφωνα με τα στοιχεία τν λογιστικών καταστάσεων της περιόδου 2012 – 2014, καθώς καταγράφονται αυξανόμενα αρνητικά λειτουργικά αποτελέσματα και υψηλές καθαρές ζημιές που στην τριετία κυμαίνονται στα 150 εκατ. ευρώ. Άλλωστε, το 2014, οι λειτουργικές ταμειακές ροές διαμορφώνονται στα 113 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη, ο καθαρός δανεισμός της εταιρείας εκτινάχθηκε στα 427 εκατ. το 2014, από τα 260 εκατ. του 2012, ενώ τα έσοδα το 2014 εμφανίζονται ενισχυμένα στα 1,55 δισ. ευρώ, έναντι 1,41 εκατ. ευρώ το 2013. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στα πρόσθετα σημεία του δικτύου που προέκυψαν από σειρά εξαγορών οι οποίες παρά την εικόνα της αλυσίδας ήταν ιδιαίτερα επιθετικές το εξεταζόμενο διάστημα. Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία αύξησε σχεδόν 50% το δίκτυό της, από τα 554 καταστήματα το 2011 σε 705 καταστήματα στο τέλος του 2014.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Αντίστοιχα, γρήγορες αντιδράσεις προσδοκάται να επιδείξει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα πρέπει να δώσει το «πράσινο φως» επί του τελικού κειμένου της συμφωνίας εξυγίανσης. Οι εκτιμήσεις, πάντως, αναφέρουν ότι ήδη οι αρμόδιοι επί του σχεδιασμού της συμφωνίας έχουν εικόνα σε ποιες περιοχές δύναται να υπάρχει πρόβλημα ανταγωνισμού ως προς την ύπαρξη καταστημάτων και σε αυτό το πλαίσιο το τελικό πλάνο θα έχει τη σχετική πρόβλεψη ως προς την παρουσίαση ενός «σύννομου» δικτύου. Το κομμάτι του δικτύου καταστημάτων είναι ένα εξίσου σημαντικό σκέλος επί της διαδικασίας. Αφενός η πλευρά Σκλαβενίτη έχει θέσει, μεταξύ άλλων, ως προϋπόθεση «τη διατήρηση των υφιστάμενων λειτουργιών και του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος».
Πάντως, ειδικά για τα σημεία που γειτνιάζουν τα δύο σήματα και γενικά στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής αναμένεται ότι, πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για το σχέδιο της Μαρινόπουλος, μέρος του δικτύου της αλυσίδας θα αλλάξει χέρια.
Συνεπώς και σε αυτό το επίπεδο καλείται η Μαρινόπουλος να αναπτύξει μια στρατηγική ως προς το ποια σημεία που δεν ανήκουν στο ιδιόκτητο δίκτυό της θα επιλέξει να «κρατήσει». Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, «σημαντική παράμετρος για την επόμενη μέρα είναι να μην απομειωθεί η αξία της άυλης περιουσίας της Μαρινόπουλος».
Ο αντίκτυπος στην Αγορά
Ήδη στην Αγορά έχει αναπτυχθεί σκεπτικισμός ακόμα και αναφορικά με τον αντίκτυπο που θα έχει στις σχέσεις προμηθευτών – αλυσίδων η επόμενη μέρα της Μαρινόπουλος, τόσο στον βαθμό που τελεσφορήσουν οι προσπάθειες εξυγίανσης, μέσω γενναίων κουρεμάτων υποχρεώσεων, όσο και στην αντίθετη περίπτωση της μη εξεύρεσης βιώσιμης λύσης.
Μέχρι στιγμής πάντως η παρτίδα φαίνεται ότι παραμένει ανοιχτή, με την Αγορά να αναμένει να δει εάν τελικά η πλευρά Σκλαβενίτη θα κάνει την κίνηση «ματ», καθώς το ενδεχόμενο να υπάρχει plan B για τη Μαρινόπουλος δε φαντάζει δυνατό.
Το θέμα του χρόνου είναι σημαντικό και μετά το κλείδωμα της όποιας συμφωνίας, καθώς, όπως αναφέρουν στελέχη της Αγοράς, «η επιστροφή των καταναλωτών στα καταστήματα χρειάζεται χρόνο. Δεν αλλάζουν από τη μία μέρα στην άλλη οι ισορροπίες και οι συνήθειες των καταναλωτών και αυτό είναι κάτι που το έχει δείξει η σύγχρονη ιστορία του κλάδου της οργανωμένης λιανικής».