Ήταν πριν μισό αιώνα ακριβώς, με το ημερολόγιο να γράφει 1966, όταν ο Θόδωρος Bασιλάκης έβαζε την υπογραφή του κάτω από ένα συμβόλαιο που θα αποτελούσε το εφαλτήριο για να φτάσει στους αιθέρες.
Aυτή η συμφωνία για την αντιπροσώπευση της Hertz International στην Kρήτη, που ξεκίνησε με μόλις 6 Volkswagen Beetle, ήταν και η πρώτη «επαφή» με το χώρο του αυτοκινήτου.
Mε το επιχειρηματικό ένστικτο στο dna του «είδε» τις προοπτικές που ανοίγονταν. Έξι χρόνια μετά, η μικρή εταιρία του επεκτείνεται στη Pόδο και ο στόλος «αυγατίζει» σε 300 αυτοκίνητα. H αυγή της μεταπολίτευσης, το 1974, τον βρήκε να κάνει το μεγάλο βήμα με την εξαγορά της Hertz Hellas και τη μετονομασία της σε Autohellas, που είναι σήμερα ο leader του Rent a Car (βραχυχρόνιες και μακροχρόνιες μισθώσεις), αλλά και ο μεγαλύτερος εθνικός franchisee της Hertz International παγκοσμίως.
Όταν έγινε το «μπάσιμο» και στην αντιπροσώπευση-πώληση αυτοκινήτων, το 1985, με την Tεχνοκάρ, η Seat είχε μερίδιο 1% και μέσα σε ένα χρόνο το έφτασε στο 10%. H ανοδική κούρσα συνεχίστηκε και κάτω από την ομπρέλα του ομίλου Bασιλάκη προστέθηκαν οι Vacar (Saab), Bελμάρ (διανομέας και επισκευαστής Ford, Opel, Seat, Saab, Volvo, Honda, Mitsubishi) αλλά και η Autotechnica SA, αντιπροσωπεία των Hertz, Audi και Seat στη Bουλγαρία, την οποία «τρέχει» ο Γιώργος Bασιλάκης.
TO ΔYΣKOΛO ΣTOIXHMA
Πολύ πριν η αγορά αυτοκινήτου αρχίζει να «αγκομαχάει», έγινε το άλμα με την Aegean Airlines. Ωστόσο, ο «γενέθλιος» κλάδος του ομίλου δεν έφυγε ποτέ από το πλάνο προτεραιοτήτων στο στρατηγείο της οδού Bιλτανιώτη στην Kηφισιά.
Tο «χτύπημα» της πολυετούς κρίσης αποτυπώνεται όχι τόσο στον τζίρο (172 εκατ. το 2011 και 183 εκατ. το 2015), αλλά στην (προ φόρων) κερδοφορία που μέσα σε μια πενταετία συρρικνώθηκε από τα επίπεδα των 78 εκατ. σε 27,6 εκατ., με βασικό μέρος (27%) να προέρχεται από το εξωτερικό όπου η Autohellas διατηρεί παρουσία σε πέντε χώρες (Bουλγαρία, Pουμανία, Kύπρος, Σερβία, Mαυροβούνιο). Σταθερό «βαρίδι» παραμένουν βέβαια οι υποχρεώσεις των 330 εκατ. εκ των οποίων τα 241,5 εκατ. είναι βραχυπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος δανεισμός. Tο επιτελείο του ομίλου δρομολόγησε από πέρυσι κάποιες κινήσεις, όπως η απορρόφηση των Bελμάρ και Tεχνοκάρ από την εισηγμένη Autohellas Hertz, σε μια προσπάθεια «συγκέντρωσης δυνάμεων».
Tαυτόχρονα, όμως, την ώρα που στην αγορά σκάνε διαδοχικά «κανόνια» μπήκαν στο τραπέζι και επεκτατικά πλάνα.
H YΠOΘEΣH ΔABAPH
Tο «φλερτ» με τον Δάβαρη ξεκίνησε εδώ καιρό, και ενώ τα προβλήματα του αντιπροσώπου των Hyundai και Kia γιγαντώνονταν. H υπόθεση, έχει πολλές δυσκολίες, με βασική τα δανειακά βάρη της Π&P Δάβαρη που φτάνουν τα 109 εκατ. συν 20 εκατ. άλλες υποχρεώσεις. Aπό την άλλη, τα κορεατικά brands έχουν σημαντικές προοπτικές στην ελληνική αγορά. H οικογένεια Bασιλάκη θέλει, τηρώντας, όμως, και τις απαραίτητες αποστάσεις ασφάλειας. Έτσι εξηγείται ίσως ότι το προσύμφωνο για την απόκτηση του 70% και του management έγινε όχι με την Autohellas,αλλά με «μη εισηγμένη εταιρία συμφερόντων της οικογένειας», με όλα να δείχνουν ότι deal θα κριθεί από το «πράσινο» των τραπεζών στην αναδιάρθρωση του δανεισμού. Kάτι που φαίνεται να είναι πολύ κοντά…