Οι Έλληνες εφοπλιστές βάζουν βαθιά το χέρι στη τσέπη για την ανανέωση του στόλου τους
Παρά την παρατεταμένη κρίση που έχει πλήξει τη ναυτιλία στην Ελλάδα και όχι μόνο, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να ξοδέψουν αρκετά χρήματα προκειμένου να ανανεώσουν το στόλο τους.
Όπως αναφέρει η VesselsValue, από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα παρέλαβαν νέα πλοία συνολικής αξίας 28,4 δισ. δολαρίων, ενώ έως το τέλος του έτους αναμένεται να παραλάβουν επιπλέον πλοία αξίας 43,8 δισ. δολαρίων.
Αν και η εταιρεία δεν δίνει συγκεκριμένα στοιχεία για την ταυτότητα των αγοραστών, οι Έλληνες εφοπλιστές εκτιμάται πως ήταν και πάλι στο επίκεντρο.
12 δισ. το 2015
Πέρυσι οι ναυτιλιακές εταιρείες δαπάνησαν πάνω από 12 δισ. δολάρια για την αγορά νέων και μεταχειρισμένων πλοίων, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί σε ένα εξαιρετικά δυσμενές και ρευστό περιβάλλον.
Με βάση το βιβλίο παραγγελιών έως το τέλος του 2016 μένει να παραδοθεί το 56% των LPG (μεταφορά υγραερίου), το 60% των Bulker (ξηρό φορτίο), το 56% των Conteiner (εμπορευματοκιβώτια), το 75% των LNG (μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου), το 75% των Multigas, το 80% των βοηθητικών πλοίων (OSV) και το 58% των τάνκερ.
Οι αναλυτές της VesselsValue, πάντως, επισημαίνουν πως ένα μεγάλο μέρος των νεότευκτων πλοίων που είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν έως το τέλος του έτους, είναι πολύ πιθανόν να μετατεθεί για τα επόμενα χρόνια, με δεδομένη την πίεση που υφίστανται τα ναύλα αλλά και τις προσπάθειες για μείωση της υπερπροσφοράς προσφοράς τονάζ, έναν από τους γενεσιουργούς λόγους της πρωτοφανούς κρίσης που βιώνει η ποντοπόρος ναυτιλία.
Με ρυθμούς χελώνας η ανάκαμψη
Καθυστέρηση στην ανάκαμψη του κλάδου βλέπει η αγορά εξαιτίας των αβέβαιων προοπτικών της κινέζικης οικονομίας, η οποία φαίνεται να χάνει την ορμή της. Σε πρόσφατη έρευνα που έκανε το Singapore Exchange (SGX) σχετικά με την πορεία της ναυλαγοράς, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εξέφρασε την ανησυχία της για το πότε θα επέλθει ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ώστε η ναυλαγορά να αρχίσει να κυμαίνεται σε υγιή αλλά και συντηρήσιμα επίπεδα.
Ιδιαίτερα δύσκολη διαφαίνονται οι επόμενοι 18 μήνες, μεταθέτοντας την ανάκαμψη μετά το τέλος του 2017, ενώ ελάχιστοι δήλωσαν ότι η ανάκαμψη δεν θα γίνει πριν από το 2018. Αντίστοιχη άποψη εξέφρασε και η Moody’s Japan K.Κ., αναφέροντας ότι οι προοπτικές για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία τους επόμενους 12 – 18 μήνες είναι αρνητικές και επισημαίνει ότι οι ναύλοι για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου παραμένουν χαμηλοί παρά το υψηλό ποσοστό των ακυρώσεων των παραγγελιών και το ρεκόρ των διαλύσεων.