Μία σειρά από νέες προτάσεις που αφορούν στη βελτίωση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δημοσίου, με έμφαση στην υγεία, την ασφάλιση και τις οικονομικές συναλλαγές, και οι οποίες υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της τέταρτης φάσης του Labs.OpenGov, παρουσιάστηκαν σήμερα σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.
Στην επιλογή των προτάσεων του τέταρτου κύκλου (ο προηγούμενος τρίτος κύκλος αφορούσε στον περιορισμό της γραφειοκρατίας), η αρμόδια επιστημονική επιτροπή συνεκτίμησε διάφορα στοιχεία, όπως την ευστοχία της περιγραφής του προβλήματος, την χρησιμότητα της προτεινόμενης λύσης, καθώς επίσης τα σχόλια και τη βαθμολογία της κοινότητας του Labs.OpenGov.
Το Labs.OpenGov.gr, που ξεκίνησε πριν από 16 μήνες, στο ευρύτερο πλαίσιο της Ανοικτής Διακυβέρνησης, είναι μια δράση, που υλοποιείται από την ομάδα για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και τις τεχνολογίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών του γραφείου του πρωθυπουργού, και η οποία αποσκοπεί να αναδείξει δημιουργικές ιδέες, ανθρώπους και τρόπους για να εισαχθεί η καινοτομία στις σχέσεις του πολίτη με το Δημόσιο.
Ο Γ. Καραμανώλης, εκπρόσωπος της Ομάδας Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Labs.OpenGov, τόνισε ότι στόχος είναι να ανασχεδιαστούν οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου, μέσα από τη δημιουργική συμμετοχή των πολιτών. Στην κατεύθυνση αυτή, το Labs.OpenGov λειτουργεί ως “διευκολυντής”, ώστε να ευαισθητοποιηθούν τόσο οι πολίτες όσο και οι κρατικοί φορείς, που καλούνται να αξιοποιήσουν τις ιδέες των πολιτών. Όπως είπε, μέχρι στιγμής, παρατηρείται μια δυσκολία των φορέων να υλοποιήσουν αυτές τις προτάσεις, όμως είναι πολύ θετικό γεγονός ότι αυτές υπάρχουν.
Περαιτέρω ώθηση στην όλη διαδικασία και βοήθεια στο ξεπέρασμα των όποιων προβλημάτων, αναμένεται να δώσει ο νόμος-πλαίσιο για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, που έχει κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση. Ο νόμος, μεταξύ άλλων, θεσμοθετεί τη διαρκή συμμετοχή των πολιτών, με την υποβολή σχετικών προτάσεων προς τους διάφορους κρατικούς φορείς, οι οποίοι πλέον θα δεσμεύονται να απαντούν τι προτίθενται να πράξουν.
Ο νόμος αποσκοπεί στο να διευκολύνει την ανάπτυξη ποιοτικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών από τους φορείς του Δημοσίου, με τη συμβολή και των ίδιων των πολιτών. Στόχος είναι να εξαπλωθεί η χρήση των ηλεκτρονικών εγγράφων και αντιγράφων, του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου, της ηλεκτρονικής επικοινωνίας μεταξύ των κρατικών φορέων, των ηλεκτρονικών πληρωμών κ.α.
Ο Σ. Αθανασίου, επίσης μέλος της Ομάδας Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, τόνισε την ανάγκη να αξιοποιηθεί και στην Ελλάδα η πρακτική του “crowdsourcing”, η οποία αφορά στην ανάθεση ενός έργου στο “πλήθος” των εθελοντών (κατ’ αναλογία του “outsourcing”, δηλαδή της ανάθεσης μιας εργασίας σε ένα τρίτο εξωτερικό προμηθευτή). Όπως είπε, η ενεργή συμμετοχή και συμβολή των Ελλήνων πολιτών στη βελτίωση των ηλεκτρονικών δημοσίων υπηρεσιών αποτελεί ανάγκη και υποχρέωση στις σημερινές συνθήκες, όπου πολλά πράγματα πρέπει να γίνουν, ενώ αρκετοί εμφανίζονται πρόθυμοι να βοηθήσουν, εφαρμόζοντας τη συμμετοχικότητα στην πράξη.
Αναλυτικότερα, οι προτάσεις που παρουσιάστηκαν στην ημερίδα μεταξύ άλλων, αφορούσαν:
-Διεξαγωγή ηλεκτρονικών προμηθειών στο χώρο της Υγείας.
-Ηλεκτρονική συνταγογράφηση: Πρωτόκολλο επικοινωνίας με ERPs, φακέλους ασθενή.
Το λογισμικό ηλεκτρονικής συνταγογράφησης (http://www.e-syntagografisi.gr/) και των ιατρικών πράξεων του ΟΠΑΔ, λειτουργούν ως διαδικτυακές εφαρμογές με θετικά σημεία, όμως η αδυναμία διασύνδεσης με λογισμικά (ERPs), που υπάρχουν σε νοσοκομεία και ιατρεία (ιδιωτικά/δημόσια), και η αδυναμία διασύνδεσης με τοπικά συστήματα ηλεκτρονικών φακέλων ασθενών, είναι και τα σημαντικότερα προβλήματα που υφίστανται και η νέα πρόταση αποσκοπεί στην εξεύρεση μιας λύσης.
-Αξιοποίηση ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος συλλογής, παρακολούθησης, και διάχυσης στατιστικών και οικονομικών δεδομένων και μεταδεδομένων (Κυριάκος Κάσσης):
Το προτεινόμενο πληροφοριακό σύστημα θα μπορούσε να υποστηρίξει την αυτόματη άντληση στατιστικών και οικονομικών στοιχείων και δεδομένων από τα πληροφοριακά συστήματα παρόχων (διοικητικές πηγές πληροφόρησης όπως υπουργεία, περιφέρειες, δήμοι, νοσοκομεία κ.λ.π), την αποστολή τους με ασφαλή τρόπο, τη συλλογή και αποθήκευσή τους σε κατάλληλα σχεδιασμένη βάση δεδομένων, την επεξεργασία τους και, τέλος, τη δημοσιοποίηση και διάχυση των στοιχείων σε οποιοδήποτε άλλο ενδιαφερόμενο φορέα της Δημόσιας Διοίκησης, για περαιτέρω αξιοποίηση (ΓΓΠΣ, ΕΛΣΤΑΤ, ΓΛΚ, ΤτΕ).
-Σύστημα εισόδου σε δικτυακούς τόπους του Δημοσίου μέσω των κωδικών ηλεκτρονικής τραπεζικής του πολίτη-“Πρόσβαση 2.0”.
Η Ομάδα Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Τραπεζικής (winbank) της Τράπεζας Πειραιώς, κατέθεσε αυτή την πρόταση για τη δημιουργία ενός συστήματος (της υπηρεσίας “Πρόσβαση 2.0”), που θα επιτρέπει στους πολίτες, οι οποίοι έχουν ήδη κωδικούς πρόσβασης στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής μιας τράπεζας στην Ελλάδα, να αποκτούν, χωρίς πρόσθετες διαδικασίες, πρόσβαση σε συγκεκριμένους δικτυακούς τόπους του Δημοσίου, οι οποίοι με την σειρά τους έχουν ενσωματώσει τη συγκεκριμένη δυνατότητα.
Το σύστημα θα επιτρέπει στον πολίτη να αποφύγει την χρονοβόρα διαδικασία εγγραφής σε ένα ή περισσότερους δικτυακούς τόπους του Δημοσίου, όπως το www.taxisnet.gr, το www.ikanet.gr, το www.idika.gr, το www.ermis.gov.gr κ.α. Το σύστημα “Πρόσβαση 2.0” προτείνεται να αναπτυχθεί από αρμόδιο φορέα του Δημοσίου σε συνεργασία με τις ελληνικές τράπεζες, πιθανώς με συντονισμό μέσω της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, προκειμένου να αναπτυχθεί μια πλατφόρμα βασισμένη σε ανοικτά πρότυπα, τα οποία με τη σειρά τους οι τράπεζες θα μπορούν να υιοθετήσουν.
-Ενoποιημένο Σύστημα Λογιστικής Υποστήριξης Μικρών και Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων-ΕΣΛΥ/ΜΜΕ:
Πρόκειται για ένα πακέτο εφαρμογών που καλύπτουν διάφορες πτυχές της λογιστικής διαχείρισης μιας μικρής επιχείρησης ή ενός ελεύθερου επαγγελματία. Η ολοένα αυξανόμενη πολυπλοκότητα των φορολογικών υποχρεώσεων αποτελεί “πληγή” για επιχειρήσεις που δεν έχουν τμήμα λογιστηρίου, ενώ οι εφαρμογές ανοικτού λογισμικού που παρέχει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) κρίνονται αποσπασματικές και δεν υποστηρίζουν καμιά διαλειτουργικότητα. Γι’ αυτό, η προτεινόμενη εφαρμογή δημιουργεί ένα πακέτο που θα ενώνει όλες αυτές τις εφαρμογές σε ένα ενιαίο σύστημα με κοινή βάση δεδομένων, ώστε να υπάρχει διαλειτουργικότητα, κοινή διεπαφή χρήστη (user interface) και αυτοματοποίηση διαδικασιών.