Επιμένουν στις αξιώσεις τους οι Αζέροι, ανένδοτη η ελληνική κυβέρνηση
Αν και κατά γενική ομολογία σχεδόν όλα τα προαπαιτούμενα της λίστας των δανειστών με τα ενεργειακά ζητήματα έχουν ικανοποιηθεί, το ζήτημα του ΔΕΣΦΑ παραμένει σε εκκρεμότητα, καθώς στις χθεσινές συζητήσεις με τους Θεσμούς το θέμα του 17% της ΔΕΗ δεν απασχόλησε τους συμμετέχοντες, παρά την αρχική πρόθεση του ελληνικού Υπουργείου Ενέργειας να αιτηθεί το πάγωμα της εν λόγω υποχρέωσης τουλάχιστον μέχρι την πρόσληψη, εντός του τρέχοντος μηνός, συμβούλου από το ΤΑΙΠΕΔ.
Οι δανειστές επιμένουν στην άμεση ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ [βλ. σχετικά: Οι δανειστές πιέζουν για τον ΔΕΣΦΑ], όπως συνάγεται από τις διαρροές μετά το πέρας της συνάντησης Σκουρλέτη με συνεργάτες του, χωρίς μάλιστα αλλαγές σε σχέση με τον διαγωνισμό τού 2014 και τηρώντας επακριβώς τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Επί της ουσίας αυτό σημαίνει ότι δεν τίθεται θέμα περιορισμού τού προς πώληση μεριδίου (66%) αλλά και του τιμήματος των 400 εκατ. ευρώ. Άλλωστε πιθανή μείωση του τιμήματος θα τίναζε στον αέρα το διαγωνισμό. Αντίθετα η σύνθεση του αγοραστή μπορεί να διαφοροποιηθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση της πώλησης.
Η ελληνική απάντηση
Η κυβέρνηση επιμένει ότι δεν έχει γίνει από ελληνικής πλευράς κάτι που να μην είναι σύννομο ή να αντίκειται στους ευρωπαϊκούς κανόνες, και το υπουργείο διαβεβαιώνει ότι δεν έχει υπάρξει διαφοροποίηση στους όρους του διαγωνισμού, διευκρινίζοντας ότι η τροπολογία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο αφορά σε αλλαγές που αποτελούν νόμιμο δικαίωμα και αρμοδιότητα του ελληνικού Δημοσίου. Υπό αυτήν την έννοια, το ελληνικό Δημόσιο θεωρεί ότι αδίκως η πλευρά των Αζέρων της Socar διαμαρτύρεται ότι έγινε εκ των υστέρων τροποποίηση όρων του διαγωνισμού.
Επομένως, αν και διατεθειμένη να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της πώλησης, η ελληνική κυβέρνηση διαμηνύει ότι δεν πρόκειται να εισηγηθεί απόσυρση της τροπολογίας ή αλλαγή του τιμήματος.
Εναλλακτική
Μια λύση απεμπλοκής θα μπορούσε να είναι η διάθεση ποσοστού στην ιταλική Snam (με την οποία έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις, στο πλαίσιο των μέτρων που έχουν υποδειχθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για την έγκριση της μεταβίβασης, υπό τον όρο ότι η Socar θα παραμείνει με μερίδιο 49% και όχι 66%, διαθέτοντας το 17% σε Ευρωπαίο διαχειριστή δικτύου αερίου).
Μια δεύτερη λύση είναι η επαναγορά, από τα Ελληνικά Πετρέλαια, του ποσοστού που πωλούν (35%). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Socar μένει με ένα μικρό μερίδιο στον ΔΕΣΦΑ (14% για το οποίο θα πρέπει να καταβληθεί ένα ποσό της τάξεως των 55-60 εκατ. ευρώ). Προς το παρόν ουδείς γνωρίζει το τι θα έπραττε η Socar σε μια τέτοια περίπτωση.
Στο Υπουργείο Ενέργειας, πάντως, επικρατεί συγκρατημένη αισιοδοξία, ακριβώς επειδή πιστεύουν ότι το όλο ζήτημα δεν μπορεί να θέσει σε αμφισβήτηση το θέμα της δεύτερης αξιολόγησης.
Ως προς τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα, εκεί όπου συνεχίζει να υπάρχει επιμονή από την πλευρά των θεσμών είναι στην αύξηση των ποσοτήτων που διαθέτει η ΔΕΠΑ μέσω δημοπρασιών σε τρίτους προμηθευτές και σε βιομηχανίες. Και εδώ όμως η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι το θέμα δεν έχει το “ειδικό βάρος” για να αποτελέσει μείζον πρόβλημα για την αξιολόγηση και ότι θα βρεθεί κοινός τόπος.