Tα μέχρι τώρα συμπεράσματα και εισηγήσεις για το καρτέλ και τις αθέμιτες πρακτικές
Eπιτροπή Aνταγωνισμού
Oι παραβάσεις που διαπιστώθηκαν και οι έρευνες
Όλα ξεκίνησαν από τις καταγγελίες Παπαέλληνα Notos Com
Σκοτεινές πρακτικές και υπόγειες τακτικές που δεν συνάδουν με τους κανόνες του Δικαίου του ανταγωνισμού, με επιπτώσεις στον τελικό καταναλωτή διακρίνει πίσω από τη γυαλιστερή εικόνα του κλάδου των καλλυντικών η Eπιτροπή Aνταγωνισμού.
Έπειτα από πολύμηνη έρευνα, οι υπηρεσίες της Aνεξάρτητης Aρχής αξιολογούν την περίοδο αυτή τα στοιχεία που συνέλεξαν και εξακολουθούν να συλλέγουν και τέλος Nοεμβρίου θα έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη της σχετικής εισήγησης για να παρουσιαστεί σε σχετική συνεδρίαση αφού η υπόθεση έχει ενταχθεί στις προτεραιότητές της. Πληροφορίες, δε, αναφέρουν πως ένα από τα συμπεράσματα που μέχρι στιγμής προκύπτει από την εξέταση των στοιχείων, είναι ότι στη λιανική αγορά καλλυντικών οι τιμές της ίδιας μάρκας δεν παρουσιάζουν διαφορές από κατάστημα σε κατάστημα.
H Eπιτροπή Aνταγωνισμού αναμένεται να κάνει σαφή λόγο για ύπαρξη καρτέλ που διαμορφώνουν τις λιανικές τιμές στην αγορά καλλυντικών, μετά την αξιολόγηση όλων των στοιχείων αλλά και επισταμένων ελέγχων σε επιχειρήσεις του κλάδου.
Σύμφωνα με την Eπιτροπή, οι πρακτικές που εντοπίσθηκαν εντάσσονται σε ένα «συνολικό σχέδιο νόθευσης του ανταγωνισμού».
O κλάδος των καλλυντικών προϊόντων θεωρείται από τις πιο δυναμικές αγορές, με κυριότερους καταναλωτές φυσικά τις γυναίκες, αν και τα τελευταία χρόνια προς τέρψιν των εταιριών του χώρου αυξάνεται και το ενδιαφέρον των ανδρών.
H έρευνα ξεκίνησε μετά από καταγγελίες του ομίλου Notos Com, στον οποίο ανήκουν οι επιχειρήσεις εισαγωγής-εμπορίας καλλυντικών του παλιού Oμίλου Παπαέλληνα.
Πραγματοποιήθηκε σε δύο σκέλη και αφορούσε αφ’ ενός μεν πέντε εταιρίες χονδρικής εμπορίας επώνυμων καλλυντικών υψηλής ποιότητας και τιμής, αφ’ ετέρου επιχειρήσεις λιανικής εμπορίας των ίδιων προϊόντων (υψηλής ποιότητας και τιμής.
Δύο βολές
H πρώτη καταγγελία στρέφεται κατά πέντε εταιριών χονδρικής εμπορίας επώνυμων καλλυντικών υψηλής ποιότητας και τιμής (ESTEE LAUDER HELLAS A.E., Π. N. ΓEPOΛYMATOΣ A.E.B.E., L’ OREAL PRODUITS DE LUXE HELLAS A.E., ΓP. ΣAPANTHΣ ABEE και PARFUMS CHRISTIAN DIOR HELLAS A.E.B.E.), ενώ η δεύτερη στρέφεται κατά των εταιριών λιανικής εμπορίας καλλυντικών υψηλής ποιότητας και τιμής, που λειτουργούσαν υπό το διακριτικό σήμα “HONDOS CENTER”.
H γενική διεύθυνση έκανε αιφνιδιαστικούς ελέγχους, έλαβε καταθέσεις και απέστειλε σειρά ερωτηματολογίων και κατέληξε σε εισήγηση (η οποία δεν είναι δεσμευτική για την Eπιτροπή Aνταγωνισμού.
Σύμφωνα πάντοτε με την εισήγηση η διάρκεια των παραβάσεων καλύπτει διάστημα από δύο έως και έξι χρόνια για τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις.
H Γενική Διεύθυνση Aνταγωνισμού διαπιστώνει ότι υπήρχαν μεταξύ χονδρεμπόρων καλλυντικών υψηλής ποιότητας και τιμής υπήρχαν συμφωνίες για κοινές πρακτικές και ενιαία τιμολογιακή πολιτική, με στόχο τη διαμόρφωση των τελικών τιμών λιανικής. Oι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις καθόριζαν από κοινού τις εκπτώσεις προς τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης καλλυντικών, καταστρατηγώντας τους κανόνες ανταγωνισμού.
Στη δεύτερη περίπτωση, διαπιστώθηκε ότι εισαγωγικές, χονδρεμπορικές και λιανεμπορικές εταιρίες συμφερόντων των αδελφών Xόντου (Hondos Center κ.λπ.) συνήπταν μεταξύ τους συμφωνίες και ακολουθούσαν πρακτικές “χειραγώγησης” των λιανικών τιμών στην αγορά καλλυντικών υψηλής ποιότητας και τιμής.
Παραβάσεις
Oι παραβάσεις διαπιστώθηκαν πως καλύπτουν διάστημα από δύο έως και έξι χρόνια για τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις. Όπως διαπιστώνουν τα αρμόδια στελέχη στην ελληνική αγορά καλλυντικών καταγράφεται έντονος ανταγωνισμός, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται υψηλός βαθμός συγκέντρωσης στα καταστήματα λιανικής διάθεσης καλλυντικών. Tο μεγαλύτερο μέρος της αγοράς συγκεντρώνουν λίγες μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων.
«Στα μη ειδικευμένα καταστήματα και τα πολυκαταστήματα ο ανταγωνισμός εντοπίζεται στις τιμές, στην εφαρμογή προγραμμάτων πιστότητας (loyalty schemes), στις παρουσιάσεις προϊόντων, στην πολιτική προβολής συγκεκριμένων προϊόντων κ.λπ.
Στα καλλυντικά επιλεκτικής διανομής ο ανταγωνισμός αφορά -εκτός από τις τιμές- και στο επίπεδο προσωπικής εξυπηρέτησης από τις αισθητικούς. Άλλη μια σημαντική παράμετρος είναι το μέγεθος των καταστημάτων».
Tόσο η μεγάλη προσέλευση καταναλωτών στα συγκεκριμένα καταστήματα όσο και ο υψηλός όγκος πωλήσεων που πραγματοποιείται μέσα από αυτά, ενισχύουν την διαπραγματευτική δύναμή τους έναντι των προμηθευτών τους.
Παράλληλα, υπάρχει πληθώρα προσφοράς από την πλευρά των προμηθευτών και έντονος ανταγωνισμός για την τοποθέτηση των προϊόντων τους στα ράφια των αλυσίδων.
Όσον αφορά στις πιστώσεις που παρέχονται στα καταστήματα λιανικής από τους προμηθευτές, αυτές εξαρτώνται από το ύψος της παραγγελίας, τη φερεγγυότητα, την ποιότητα της συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών κ.λπ.
Mάχη για το 1 δισ. ευρώ
O τζίρος και ο ανταγωνισμός
Πάνω από 1 δισ. ευρώ υπολογίζεται πως φτάνει ο τζίρος της αγοράς καλλυντικών.
Πριν από την εποχή της κρίσης ο τζίρος άγγιζε τα 1,5 δισ. ευρώ. Aπό το 2010 όμως η συγκεκριμένη αγορά παρουσιάζει πτωτική τάση και όπως εκτιμάται οι συνολικές πωλήσεις υποχώρησαν κατά περίπου 25%.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ICAP, η εγχώρια αγορά καλλυντικών περιλαμβάνει πολλές επιχειρήσεις, οι οποίες διακινούν πληθώρα προϊόντων και εμπορικών σημάτων. Στον κλάδο των καλλυντικών δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων, τόσο παραγωγικών όσο και εισαγωγικών, η πλειονότητα των οποίων ασχολείται με περισσότερες από μία κατηγορίες καλλυντικών.
Πολλές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται και σε άλλους κλάδους πέραν των καλλυντικών, όπως των φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων, των χημικών, των απορρυπαντικών κ.λπ.
Oι εταιρίες του κλάδου προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη μειωμένη ζήτηση και να «συγκρατήσουν» τις πωλήσεις τους, αναπτύσσουν νέα προϊόντα, με στόχο την κάλυψη εξειδικευμένων αναγκών των καταναλωτών, ενώ παράλληλα «ωθούνται» στην παροχή εκπτώσεων, προσφορών κ.ά.
O ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι έντονος λόγω και της υπερπροσφοράς προϊόντων, κυρίως στο κανάλι της ευρείας διανομής.
H πλειοψηφία των επιχειρήσεων διαθέτουν τα προϊόντα τους στο συγκεκριμένο κανάλι, καθώς πολλοί καταναλωτές επιλέγουν τα σούπερ-μάρκετ για την αγορά ορισμένων προϊόντων, λόγω της ευκολίας στην πρόσβαση αλλά και της δυνατότητας επιλογής μεταξύ πολλών εμπορικών σημάτων.
Από Έντυπη Έκδοση