ΕΛΛΙΠΗΣ Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ, ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΝΤΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ
Κοστίζουν καινούρια 1,2 δισ. USD, ζητούν για τη συντήρησή τους 950 εκατ. Θα σταματήσουν να πετάνε;
«Παγωμάρα» επικρατεί τόσο στην αεροπορία στρατού, όσο και γενικότερα στο επιτελείο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, μετά από την πτώση του ελικοπτέρου «Απάτσι» την προηγούμενη εβδομάδα.
Πρόκειται για τη δεύτερη πτώση ελικοπτέρου αυτού του τύπου, μέσα σε λίγους μόλις μήνες. Αυτή τη φορά, χωρίς ευτυχώς τραγική κατάληξη, αφού οι ηρωικοί πιλότοι κατάφεραν να το προσγειώσουν φλεγόμενο σε ακατοίκητη περιοχή και να βγουν έξω τη στιγμή της έκρηξης.
Ίσως πάλι κάποιοι να πουν ότι επρόκειτο για «ανθρώπινο λάθος». Όμως, όπως και στο περιστατικό της Πάχης Μεγάρων, η πτώση του ελικοπτέρου οφείλεται και πάλι σε αποκόλληση ενός εκ των στροφείων του. Το νέο γεγονός έχει τις ρίζες του στην ελλιπή έως μηδαμινή συντήρηση των ολοκαίνουριων «καμαριών» της Αεροπορίας Στρατού.
Με δεδομένο το γεγονός ότι η αμερικανική εταιρεία “Boeing” που μας πούλησε τα ελαττωματικά «Απάτσι» και ο Έλληνας αντιπρόσωπός της κ. Λιακουνάκος, σταμάτησαν την τεχνική υποστήριξη, απαιτώντας να ενεργοποιηθεί σύμβαση ύψους 950 εκατομμυρίων δολαρίων, φαίνεται ότι υπάρχει μια κόντρα όσον αφορά τη συντήρηση των ελικοπτέρων.
Και αφού κανένας δεν είναι σε θέση να απαντήσει, εάν όντως υπάρχουν ανταλλακτικά για τα «Απάτσι», έχει πέσει «στο τραπέζι», σύμφωνα με πληροφορίες ακόμα και πρόταση να σταματήσουν προσωρινά να πετούν, λόγω του ότι τίθεται σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων. Προς το παρόν, η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, δε φαίνεται να κινείται προς αυτό το ενδεχόμενο, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται και η ακραία αυτή λύση.
Ο Λιακουνάκος
Πάντως από την πρώτη στιγμή της παραλαβής των «Απάτσι», όλο προβλήματα προκαλούνται. Τα ελικόπτερα καθυστέρησαν να παραληφθούν δύο χρόνια, καθώς η κατασκευάστρια εταιρεία “Boeing” τα είχε στείλει με παλιό λογισμικό κατά παράβαση της σύμβασης που είχε υπογραφεί. Οι Αμερικανοί κωλυσιεργούσαν για δύο χρόνια στην αντικατάσταση του software, και όλο αυτό το διάστημα είχαν κυριολεκτικά πεταμένα τα ελικόπτερα σε χώρο στην Αττική, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες.
Όταν αντικαταστάθηκε το λογισμικό, η “Boeing” και ο κ. Λιακουνάκος, αντί να φροντίσουν να επωμιστούν το βάρος των ζημιών και της φθοράς που υπέστησαν τα «Απάτσι» από δική τους υπαιτιότητα, άρχισαν να πιέζουν και να εκβιάζουν εμμέσως για την υπογραφή της ΤΑΑ. Όλο αυτό το διάστημα λοιπόν, όπως έκπληκτοι διαπίστωσαν οι έμπειροι τεχνικοί της Α.Σ, τα ελικόπτερα είχαν εμφανίσει αποχρωματισμούς, σκουριές, καλώδια φαγωμένα από ποντίκια και αστάθεια υλικών, που τα καθιστούσε σε ορισμένες περιπτώσεις ακατάλληλα για πτήση.
Αντί λοιπόν να γίνουν δωρεάν οι αντικαταστάσεις, καθώς τα ελικόπτερα καλύπτονταν από την εγγύηση, και παράλληλα είχαν εξοφληθεί πλήρως, η “Boeing” και ο κ. Λιακουνάκος, έστειλαν για… διακοπές τους τεχνικούς, με προφανή σκοπό να πιέσουν τους επιτελείς του Πενταγώνου, αλλά και τον ίδιο τον υπουργό Άμυνας κ. Βενιζέλο να υπογράψουν τη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης.
Το πρόβλημα βέβαια, ήταν η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμού, η οποία έκρινε πως τα 950 εκατομμύρια για τη συντήρηση είναι υπερβολικά πολλά, τη στιγμή που η αγορά των ελικοπτέρων(καινούριων, όχι μεταχειρισμένων), κοστίζει 1,2 δισ. δολάρια. Λόγω αυτής της κόντρας και με αφορμή την καθυστέρηση κατά ένα μήνα της υπογραφής της διμερούς τεχνικής συμφωνίας (ΤΑΑ), οι Αμερικανοί διέκοψαν τη συνεργασία τους με τεχνικούς στην Ελλάδα και απέσυραν τους δικούς τους από τη βάση της Πάχης.
Ανεξάρτητα με το αν υπεγράφη ή όχι η σύμβαση, το μεγάλο θέμα προκύπτει από τη νέα πτώση του ελικοπτέρου και πάλι λόγω τεχνικής βλάβης. Κι αυτό γιατί και αυτό το «Απάτσι» ανήκε στην παρτίδα των 12 τελευταίως παραληφθέντων και φυσικά καλύπτεται από την εγγύηση. Στο ΥΕΘΑ τώρα αναρωτιούνται, αν η “Boeing” και ο εν Ελλάδι αντιπρόσωπός της θα ακολουθήσουν την τακτική, που είχαν ακολουθήσει και στο προηγούμενο δυστύχημα: δηλαδή θα ρίξουν όλο το βάρος στο ελληνικό Πεντάγωνο.
Στρατιωτικές πηγές πάντως, αναφέρουν ότι οι Αμερικανοί θα πρέπει να λογοδοτήσουν «αφού πληρώθηκαν μέχρι την τελευταία δεκάρα έγκαιρα». Εάν η υπόθεση των «Απάτσι» οδηγηθεί στα δικαστήρια (κάτι που δε θέλει καμία από τις δύο πλευρές), το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει στη διάθεσή του εκτός από εκθέσεις τεχνικού ελέγχου αξιωματικών της Α.Σ, μαρτυρίες πολιτών, αλλά και βίντεο από την πτώση «Απάτσι», που αποδεικνύουν ότι οφείλονταν σε κατασκευαστικό ελάττωμα.
Το ερώτημα, στο οποίο πρέπει να απαντήσει το ΥΕΘΑ είναι ποιο τίμημα θα πρέπει να πληρώσουν στην ελληνική πλευρά οι πωλητές των ελικοπτέρων. Γιατί πλέον, όλοι στο Πεντάγωνο παραδέχονται ότι «υπάρχει τεράστιο και πολύ σοβαρό πρόβλημα με τα Απάτσι», επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά τους πολίτες που διαμαρτύρονται για «ιπτάμενα φέρετρα». Ακόμα κι αν δε δίνονται στη δημοσιότητα, είναι γνωστά τα περιστατικά με τα συγκεκριμένα ελικόπτερα, που «τυφλώθηκαν», έδειχναν λανθασμένες ενδείξεις ή δεν υπάκουαν κατά τη διάρκεια πτήσεων…