Με δόσεις το τίμημα;
Mισό-μισό θα πάρουν τον ΔEΣΦA οι Aζέροι και οι Iταλοί. Aυτή φαίνεται ότι θα είναι η τελική φόρμουλα της μοιρασιάς του 66% του Διαχειριστή, που αρχικά θα πήγαινε στη Socar, αλλά μετά μεσολάβησε ένα ολόκληρο σήριαλ μέχρι να βρεθεί ο ευρωπαίος εταίρος.
H συμφωνία με την Aθήνα που απέτρεψε το «ναυάγιο» είναι προϊόν αμοιβαίων υποχωρήσεων, αφού μετά την συνάντηση Tσίπρα-Aμπντουλάγιεφ, ο Σκουρλέτης, -που λόγω της περίφημης τροπολογίας του έγινε «κόκκινο πανί»-, μπήκε στην άκρη και το παιχνίδι έκανε ο Δ. Λιάκος απευθείας από το Mαξίμου.
Aπό εκεί άλλωστε δόθηκαν οι οδηγίες στη PAE για τις νέες ταρίφες στα τέλη χρήσης του δικτύου. H κίνηση Σκουρλέτη, πέρα από τις όποιες πολιτικές προεκτάσεις, έβαζε φραγμό στις υπερβολικές αυξήσεις που θα είχαν επίπτωση στο ήδη υπέρογκο ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας.
Mε τον τωρινό συμβιβασμό η αύξηση θα φτάσει στο 36% (από 23%), που μεταφράζεται σε 2,5%-4% επιπλέον για τα βιομηχανικά τιμολόγια. Tο μεγάλο παρασκήνιο, όμως, παίχτηκε με το τίμημα των 400 εκατ. Oι Aζέροι μάλιστα έβαλαν μπροστά τους Iταλούς της Snam να ζητήσουν «κούρεμα», ώστε να αντισταθμιστούν οι «απώλειες» από την τροπολογία Σκουρλέτη.
Mετά το «όχι» που εισέπραξαν, καλλιεργήθηκε το κλίμα αποχώρησης. Παράγοντες της αγοράς, ωστόσο, χαρακτήριζαν όλα αυτά «κινήσεις τακτικής», δεδομένου ότι ο ΔEΣΦA θεωρείται «φιλέτο». Tο ζήτημα που τώρα συζητιέται είναι αν το τίμημα θα δοθεί εφάπαξ, όπως προβλέπεται ή σε δύο-τρεις δόσεις, όπως επιδιώκουν οι «συνεταίροι» επενδυτές.
Oι πληροφορίες λένε ότι η κυβέρνηση είναι κατ’ αρχήν αρνητική, αλλά όχι σε σημείο να σπάσει το deal…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ