Ο 62χρονος CEO της Nissan/Renault γίνεται πρόεδρος και της Mitsubishi
Ακόμα και για τον Carlos Ghosn, τον άνθρωπο που έχει κερδίσει το παρατσούκλι «ο εχθρός του κόστους», για τον τρόπο με τον οποίο αναδιοργάνωσε τη Renault και έσωσε τη Nissan από την κατάρρευση, το να διοικεί ταυτόχρονα τρεις επιχειρήσεις είναι ένα μεγάλο ρίσκο.
Ο 62χρονος CEO της Nissan και της Renault διακινδυνεύει τη φήμη του, συμφωνώντας να γίνει πρόεδρος της ζημιογόνου Mitsubishi Motors.
Η Mitsubishi εισήλθε επισήμως στη συμμαχία των Renault-Nissan προ ημερών, μέσω μίας ένεσης ρευστού 2,3 δισ. δολαρίων, δημιουργώντας έναν όμιλο που κατατάσσεται τέταρτος παγκοσμίως με βάση τον αριθμό των αυτοκινήτων που πουλά κάθε χρόνο, μετά την Toyota, τη Volkswagen και τη General Motors.
«Με 10 εκατ. αυτοκίνητα, δεν έχουμε μειονέκτημα έναντι κάποιου, αλλά έχουμε πλεονέκτημα έναντι των περισσοτέρων», είπε ο Ghosn μιλώντας σε δημοσιογράφους στο Τόκιο. Καθώς θα προσπαθεί να σώσει τη Mitsubishi, η οποία τον Απρίλιο βρέθηκε στο επίκεντρο ενός σκανδάλου, όταν παραδέχθηκε ότι έλεγε ψέματα για την οικονομία καυσίμων των οχημάτων της, ο Ghosn θα μοιραστεί αρχικά τη θέση του στη Nissan με έναν συνάδελφο.
Στόχος του είναι να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην Mitsubishi, την ώρα που παράγοντες της αγοράς παραδέχονται ότι η απόφασή του να γίνει πρόεδρος της εταιρίας είναι από μία πλευρά μια ψήφος εμπιστοσύνης, και από την άλλη, ένα μεγάλο στοίχημα. «Εάν τα πράγματα πάνε στραβά, σίγουρα αυτό θα αμαυρώσει την κατά τα άλλα εκπληκτική φήμη του και το γεγονός ότι έχει θεοποιηθεί όχι μόνο στη βιομηχανία του αυτοκινήτου, αλλά και στην Ιαπωνία συνολικότερα», λένε άνθρωποι που γνωρίζουν.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η απόκτηση του 34% της Mitsubishi αντί 2,3 δισ. δολαρίων από τη Nissan έχει στόχο τόσο να διασώσει ένα μικρότερο ανταγωνιστή, όσο και να διασφαλίσει την επιβίωση της γαλλο-ιαπωνικής συμμαχίας, σε μία εποχή μεγάλου ανταγωνισμού στις αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Φαίνεται ότι ο κ. Ghosn έσωσε τη Mitsubishi. Αλλά η απόκτηση της πλατφόρμας της Mitsubishi θα διευκολύνει τη Renault και τη Nissan να σχεδιάσουν την επόμενη φάση της στρατηγικής ανάπτυξής τους», λέει ο Takaki Nakanishi, πρώην αναλυτής της Merrill Lynch που πλέον διατηρεί τη δική του εταιρεία ερευνών.
Με τη συμμαχία τους, οι Nissan και Mitsubishi θα αποκτήσουν κλίμακα ικανή ώστε να περικόψουν τα κόστη και να ανταγωνιστούν την Tesla στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπου οι ίδιες δραστηριοποιούνται με τα μοντέλα Leaf και i-MiEV αντίστοιχα. Η νέα συμμαχία θα εξοικονομήσει κόστος ύψους 24 δισ. γιεν (231 εκατ. δολαρίων) το 2017-2018 και 60 δισ. γιεν την επόμενη χρονιά, σύμφωνα με τον Ghosn. Και με την πιστή αγοραστική βάση που έχει διατηρήσει στη ΝΑ Ασία, η Mitsubishi θα βοηθήσει τη Nissan, που εμφανίζει μια αδυναμία στην περιοχή αυτή.
Όμως, η βαθύτερη ανησυχία των επενδυτών έχει να κάνει με το κατά πόσο η συμμαχία υπό την ηγεσία του Ghosn μπορεί να ευημερήσει στην εποχή των ηλεκτρικών και των αυτό-οδηγούμενων αυτοκινήτων, τώρα που μεγάλα ονόματα της τεχνολογίας, όπως η Google, μπαίνουν στην αγορά του αυτοκινήτου. «Είτε του αρέσει είτε όχι, ο ανταγωνιστής του Carlos Ghosn δεν είναι η Toyota, αλλά εταιρείες όπως η Tesla και η Google. Το ότι αγόρασε την Mitsubishi Motors δεν πρόκειται να τον βοηθήσει σε αυτό τον τομέα», προειδοποιούν οι αναλυτές.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ