Koπελούζος, Κόκκαλης, Περιστέρης
Το σχέδιο της Ηochtief να ελέγξει τα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας, αν επιτευχθεί, θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους, που έχουν συνεργασία μαζί τους. Πρώτος και καλύτερος είναι ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος μετέχει με 5% στη σύμβαση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και θα έχει κατ’ αρχήν τα οφέλη από την παράταση της σύμβασης.
Το μεγάλο «παιχνίδι» όμως θα γίνει στην Κρήτη, στη μάχη για το Καστέλι. Ο όμιλος Κοπελούζου θα μετάσχει στο διαγωνισμό σε κοινοπραξία με την Hochtief.
Αν συμπεριληφθούν στο «πακέτο» που έχει ζητήσει ο γερμανικός όμιλος τα αεροδρόμια «Νίκος Καζαντζάκης» Χανίων και Σητείας με το Καστέλι, τότε γίνεται φανερό ότι ο Δημήτρης Κοπελούζος θα έχει τεράστια οφέλη μετά και την εκμετάλλευση και διαχείριση του αεροδρομίου «Pulkovo» στην Αγία Πετρούπολη, την οποία εξασφάλισε η κοινοπραξία στην οποία μετέχει. Στην κοινοπραξία για το Καστέλι, μαζί με την Hochtief και τον όμιλο Κοπελούζου, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα συμμετάσχει και ο Σωκράτης Κόκκαλης με την Intrakat. Οι διαπραγματεύσεις έχουν αρχίσει εδώ και πολύ καιρό και λέγεται ότι έχει επέλθει συμφωνία.
Στην περίπτωση που πετύχει το σχέδιο της Hochtief η Intrakat θα αποκτήσει το πρώτο της τόσο μεγάλο κατασκευαστικό έργο, θα αυξησει το ανεκτέλεστο και θα προσεγγίσει ακόμα περισσότερο τους μεγάλους του χώρου. Στην ίδια κοινοπραξία όμως μπαίνει «σφήνα» και ένας μεγάλος, η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη. Η είσοδος της ΓΕΚ Τέρνα επιβλήθηκε από την ACS του Φλορεντίνο Πέρεθ, αφού ο Γιώργος Περιστέρης αποτελεί τον αποκλειστικό σχεδόν συνεργάτη των Ισπανών, στις κοινοπραξίες για την κατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων.
Το σχέδιο της Hochtief για τα αεροδρόμια της Ελλάδας
Ο γερμανικός κολοσσός «χτυπάει» όλη την Κρήτη και την Κέρκυρα
Η πρόταση περιλαμβάνει «πακέτο» το Καστέλι και τους αερολιμένες Ηρακλείου, Χανίων και Σητείας
Επιχειρηματική επίθεση κατά μέτωπο ετοιμάζει ο γερμανικός κατασκευαστικός κολοσσός Hochtief, με στόχο τον έλεγχο των μεγάλων αεροδρομίων της χώρας. Η αρχή της «επίθεσης» γίνεται με την επέκταση της σύμβασης για 20-25 χρόνια στο διεθνή αερολιμένα της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Οι διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί, αν και υπάρχει μία διαφορά στην οικονομική συμφωνία. Η κυβέρνηση θέλει να εξασφαλίσει από την επέκταση της σύμβασης 250 εκατ. ευρώ, ενώ η γερμανική πλευρά αντιπροτείνει 220 εκατ. ευρώ για 25 χρόνια.
Η διαφορά αυτή, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, δεν θα αποτελέσει εμπόδιο για την τελική συμφωνία, καθώς θα «παιχτεί» στη διάρκεια της σύμβασης. Η κυβέρνηση μπορεί να δεχτεί την πρόταση της Hochtief για 220 εκατ. ευρώ, αλλά για παράταση για 20 χρόνια κι όχι για 25.
Η γερμανική πλευρά δεν φαίνεται να έχει αντίρρηση, ζητά όμως ανταλλάγματα για τους επόμενους στόχους της, ποντάροντας στη δυσχερέστατη οικονομική θέση της ελληνικής πλευράς. Η διοίκηση της Hochtief, γνωρίζει ότι δεδομένων των άδειων ταμείων του Δημοσίου, την αδυναμία χρηματοδότησης των έργων από τις ελληνικές τράπεζες, αλλά και της δυσχερούς θέσης στην οποία έχουν περιέλθει οι ισχυροί εγχώριοι κατασκευστικοί ομίλοι, η διαπραγματευτική θέση της ελληνικής πλευράς είναι περιορισμένη.
Το σχέδιο της Hochtief έχει ήδη χαραχτεί και την όλη επιχείρηση για την εφαρμογή του, διευθυνει ο διευθύνων σύμβουλος Frank Stieler. Κάποιοι ωστόσο λένε, πως η επενδυτική επίθεση σχεδιάστηκε από τους επιτελείς της ACS, του ισπανικού πολυεθνικού κολοσσού του προέδρου της Ρεάλ, Φλορεντίνο Πέρεθ, ο οποίος ελέγχει ήδη το 37% της Hochtief.
Πρώτος στόχος του γερμανικού ομίλου είναι η κατασκευή και διαχείριση του νέου αεροδρομίου της Κρήτης, στο Καστέλι Ηρακλείου, προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ. Στις συζητήσεις που έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της Hochtief με το υπουργείο Υποδομών, αλλά και με στελέχη των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, διαπίστωσε αυτό που αποτελεί κοινό μυστικό στην κατασκευαστική πιάτσα. Ότι δεν μπορούν να γίνουν τα μεγάλα έργα χωρίς τη στήριξη των ξένων ομίλων.
Και η Hochtief, με την προσθήκη της ACS και την υποστήριξη των Αράβων, που μετέχουν στο μετοχικό της κεφάλαιο, είναι ο μεγαλύτερος από τους ξένους ομίλους.
Όλη την Κρήτη
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η διοίκηση της Hochtief, έχει προτείνει στην ελληνική πλευρά να «πακεταριστεί» το αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί στο Καστέλι, με το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και το αεροδρόμιο των Χανίων.
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ο γερμανικός όμιλος λέγεται ότι έθεσε και την προσθήκη του αεροδρομίου της Σητείας. Όλα βέβαια, εξαρτώνται απο το αν η Hochtief κερδίσει τον διαγωνισμό, έχει όμως τα «όπλα», ένα από τα οποια είναι η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από ξένες τράπεζες.
Υπάρχουν, όμως, προβλήματα που πρέπει να λύσει η ελληνική κυβερνηση. Μπορεί στην περίπτωση του Καστελίου να προωθηθει με την εφαρμογή του fast track, όμως στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» υπάρχουν αντιδράσεις, τόσο απο το δήμο, όσο και από φορείς της περιοχής που αντιδρουν στην ιδιωτικοποίησή του. Πιο υποχωρητικός είναι ο δήμος, ο οποίος όμως ζητά ανταλλάγματα που αφορούν στην κατασκευή νέων δρόμων και χώρων πρασίνου.
Στην κυβέρνηση ωστόσο, εκφράζεται προβληματισμός καθώς, σύμφωνα με πηγή του υπουργείου Υποδομών, αν παραχωρηθεί η εκμετάλλευση και άλλων αεροδρομίων της Κρήτης, όπως των Χανίων και της Σητείας, στο ίδιο επιχειρηματικό σχήμα, θα προκύψει θέμα μονοπωλίου στις αερομεταφορές της Κρήτης.
Σύμφωνα, πάντως με πληροφορίες, έχει αποφασιστεί από την κυβέρνηση ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει μαζί με το Καστέλι και την εκμετάλλευση του υπάρχοντος αερολιμένα του Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης». Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται το ενδεχόμενο να εισπράττει ο νικητής του διαγωνισμού, τα έσοδα από το «τέλος ανάπτυξης» του αεροδρομίου, που λειτουργεί σήμερα.
Πρακτικά η Hochtief έχει θέσει την πρόταση για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης για 30-35 χρόνια, ολόκληρου του αερομεταφορικού έργου της Κρήτης, το οποίο αντιστοιχεί στο 25%-30% της συνολικής ετήσιας αεροπορικής κίνησης προς την Ελλάδα.
Στο «πακέτο» και η Κέρκυρα
Το σχέδιο της Hochtief δεν περιορίζεται στην Κρήτη.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει ζητήσει από την κυβέρνηση να μπει στο «πακέτο» της παράτασης της σύμβασης για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και η λειτουργία του αεροδρομίου της Κέρκυρας, που αποτελεί το δεύτερο, μετά την Κρήτη, αεροδρόμιο από πλευράς επιβατικής κίνησης τους μήνες της τουριστικής αιχμής.
Ο γερμανικός κατασκευαστικός όμιλος, στοχεύει έτσι να ελέγξει τα αεροδρόμια της χώρας που μπορούν να εξασφαλίσουν υψηλά κέρδη και πολύ σύντομη απόσβεση των ποσών, που θα διαθέσει για τα έργα που θα εκτελέσει.
«Χτίζει» ελληνοαλβανικό άξονα
Η πρόταση της Hochtief να συμπεριληφθεί στο «πακέτο» της παράτασης της σύμβασης στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και η Κέρκυρα, δεν «κλείνει» το επενδυτικό σχέδιο του γερμανικού ομίλου. Στις συζητήσεις που έκαναν υψηλόβαθμα στελέχη της Hochtief, με την ελληνική κυβέρνηση, εκδήλωσε ενδιαφέρον και για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Ο βασικός στόχος της Hochtief, είναι και μέσω της Κέρκυρας (βασικά), αλλά και της Θεσσαλονίκης, να «χτίσει» ελληνοαλβανικό άξονα αεροδρομίων. Για το σκοπό αυτό, έχει συμφωνήσει κατ’ αρχάς με την αλβανική κυβερνηση να αναλάβει «πακέτο» τη διαχείριση όλων των αεροδρομίων της γειτονικής χώρας. Μέχρι σήμερα, η Hochtief έχει κατασκευάσει και διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Μητέρα Τερέζα» των Τιράνων, με σύμβαση που λήγει το 2025.
Με τη νέα συμφωνία πρόκειται να αναλάβει άμεσα τη διαχείριση ενός δεύτερου αεροδρομίου που κατασκευάστηκε στην περιοχή Κούκες της βορειοανατολικής Αλβανίας, με αραβικά κεφάλαια, με σκοπό να διευκολυνθούν οι ΝΑΤΟϊκές δυνάμεις κατά τον πόλεμο στο Κόσοβο.
Η μοναδική διαφωνία μεταξύ αλβανικής κυβέρνησης και Ηochtief είναι η κατασκευή αεροδρομίου στην Αυλώνα.
Ο Σαλί Μπερίσα θέλει να αποτελέσει το αεροδρόμιο αυτό, το κύριο εργαλείο για την ανάπτυξη του νησιού, ωστόσο η Hochtief προτιμά να μην υπάρχει ανταγωνιστικό αεροδρόμιο απέναντι από την Κέρκυρα. Και αυτή την άρνηση στον Μπερίσα, χρησιμοποιεί η διοίκηση του γερμανικού ομίλου, για να ενισχύσει την πρότασή της να πάρει «πακέτο» με το «Ελ. Βενιζέλος» και το αεροδρόμιο της Κέρκυρας.