Τι συμφωνήθηκε με τους θεσμούς
Αντιμέτωπος με τα πιεστικά χρονοδιαγράμματα για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης βρέθηκε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός στις πρόσφατες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς.
Μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο κ. Ξανθός αποκάλυψε ότι συμφωνήθηκε μια πρώτη δέσμη μέτρων επείγοντος χαρακτήρα, που αφορούν τα κριτήρια εισόδου στη θετική λίστα καινοτόμων ακριβών φαρμάκων και τα θετικά κίνητρα στην προώθηση των γενοσήμων.
Ο κ. Ξανθός προσέθεσε ότι τα μέτρα αυτά θα νομοθετηθούν σύντομα μαζί με τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης.
Ο υπουργός Υγείας τόνισε για ακόμη μια φορά ότι στόχος του υπουργείου είναι η καθολική και ισότιμη φροντίδα των πολιτών και η βιωσιμότητα του Συστήματος Υγείας. Αναφερόμενος στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγεία, είπε πως στην αρχική φάση θα χρηματοδοτηθεί κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους -το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο -και θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη περίπου 240 Τοπικών Μονάδων Υγείας σε περισσότερες από 60 αστικές περιοχές της χώρας, στελεχωμένων με πάνω από 3.000 γιατρούς, νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και επισκέπτες υγείας.
Ακόμη ο Α. Ξανθός επισήμανε ότι η αύξηση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για το 2017-2018 για τις λοιπές παροχές υγείας, καθώς και η αύξηση του ορίου του claw back για τα νοσοκομειακά φάρμακα ήταν αίτημα του υπουργείου Υγείας, βασισμένο στις αυξημένες ανάγκες που δημιούργησε η κάλυψη των ανασφάλιστων και η υγειονομική φροντίδα των προσφύγων, και δεν έρχεται σε αντίθεση με τα διαρθρωτικά μέτρα ελέγχου της ζήτησης υπηρεσιών υγείας, αλλά αποτελεί μια θετική εξέλιξη στη διαπραγμάτευση στην οποία συνέβαλαν τα στελέχη του υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων.
Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Υγείας έχει ως εξής:
Υπήρξε δέσμευση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας ότι θα λάβει όλα τα αναγκαία διαρθρωτικά μέτρα για τον εξορθολογισμό των δημόσιων δαπανών, τον έλεγχο της ζήτησης φαρμάκων, εξετάσεων και θεραπευτικών πράξεων. Πώς θα επιτευχθούν αυτά;
Η λήψη διαρθρωτικών μέτρων (υποχρεωτικά διαγνωστικά- θεραπευτικά πρωτόκολλα, λειτουργία HTA, ενιαίο δίκαιο rebate, κλειστοί προϋπολογισμοί ανά θεραπευτική κατηγορία, κίνητρα για τη διείσδυση γενοσήμων) που θα συμβάλουν στον αποτελεσματικό έλεγχο της ζήτησης υπηρεσιών υγείας και των δημόσιων δαπανών, είναι η μοναδική επιλογή για να διασφαλίσουμε την καθολική και ισότιμη φροντίδα των πολιτών, τη βιωσιμότητα του Συστήματος Υγείας και για να περιορίσουμε μηχανισμούς τύπου claw back που επιβαρύνουν με άνισο τρόπο τους ιδιώτες παρόχους.
Επίσης συζητήθηκε η σταδιακή εφαρμογή του νέου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με βάση τις κατευθύνσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Πώς σκέφτεστε να ξεκινήσετε την εφαρμογή της ;
Η σταδιακή εφαρμογή ενός νέου συστήματος ΠΦΥ- το οποίο είναι βασισμένο στις αποκεντρωμένες δομές, τον οικογενειακό γιατρό, την ομάδα υγείας και την κοινοτική φροντίδα- θα χρηματοδοτηθεί στην αρχική φάση κυρίως από ευρωπαϊκούς πόρους (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και περιλαμβάνει την ανάπτυξη περίπου 240 Τοπικών Μονάδων Υγείας σε περισσότερες από 60 αστικές περιοχές της χώρας, στελεχωμένων με πάνω από 3.000 γιατρούς, νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και επισκέπτες υγείας. Πρόκειται για μια σημαντική τομή στην οργάνωση και λειτουργία του ΕΣΥ που εκτός των άλλων θα συμβάλλει στην ορθολογικότερη χρήση των πόρων του δημόσιου συστήματος και τον περιορισμό της υπερσυνταγογράφησης φαρμάκων, εξετάσεων και άλλων ιατρικών υπηρεσιών.
Πώς φτάσαμε στην αύξηση -σε σχέση με την αρχική μνημονιακή πρόβλεψη- του συνολικού προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για το 2017 και του ορίου claw back για τα νοσοκομειακά φάρμακα; Ήταν κάτι που προέκυψε στη συνάντηση με τους θεσμούς;
Η αύξηση του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ για το 2017-2018 για τις λοιπές παροχές υγείας καθώς και η αύξηση του ορίου του claw back για τα νοσοκομειακά φάρμακα ήταν αίτημα του υπουργείου Υγείας βασισμένο στις αυξημένες ανάγκες που δημιούργησε η κάλυψη των ανασφάλιστων και η υγειονομική φροντίδα των προσφύγων. Αυτό δεν έρχεται σε αντίθεση με τα διαρθρωτικά μέτρα ελέγχου της ζήτησης αλλά αποτελεί μια θετική εξέλιξη στη διαπραγμάτευση στην οποία συνέβαλαν τα στελέχη του υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων και με τεκμηριωμένο τρόπο απέδειξαν την αναγκαιότητα τροποποίησης των δημοσιονομικών στόχων με βάση τις αρχές της προσβασιμότητας των πολιτών στο φάρμακο και τις υπηρεσίες υγείας αλλά και της προστασίας της δημόσιας υγείας.
Ο έλεγχος της φαρμακευτικής δαπάνης πώς θα γίνει; Ποια θα είναι τα κριτήρια εισόδου των καινοτόμων φαρμάκων στη θετική λίστα και πώς αποφασίσατε να αυξήσετε τη διείσδυση των γενοσήμων;
Τα διαρθρωτικά μέτρα, ειδικά για το φάρμακο, συζητούνται εδώ και αρκετό καιρό στην ομάδα εργασίας που συγκρότησε το υπουργείο Υγείας στο πλαίσιο ενός θεσμικού διαλόγου για τη φαρμακευτική πολιτική, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων (ΕΟΦ, ΕΟΠΥΥ, ΣΦΕΕ, ΠΕΦ, ΠΦΣ, νοσοκομειακοί φαρμακοποιοί), και σύντομα αναμένεται η υποβολή του τελικού πορίσματος προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Εξαιτίας, όμως, των πιεστικών χρονοδιαγραμμάτων για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, στις πρόσφατες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς συμφωνήθηκε μια πρώτη δέσμη μέτρων επείγοντος χαρακτήρα που αφορούν τα κριτήρια εισόδου στη θετική λίστα καινοτόμων ακριβών φαρμάκων και τα θετικά κίνητρα στην προώθηση των γενοσήμων. Τα μέτρα αυτά θα νομοθετηθούν σύντομα μαζί με τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα της αξιολόγησης, ενώ οι υπόλοιπες αλλαγές στη φαρμακευτική πολιτική που θα εισηγηθεί η ομάδα εργασίας για το φάρμακο, θα δρομολογηθούν σε επόμενη φάση.