ΔΥΟ ΓΙΓΑΝΤΙΑΙΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΡΕΪΚΙΑΒΙΚ
Για δεκαετίες, μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ με το όνομα Iceland πουλούσε τρόφιμα -σε μεγάλο βαθμό κατεψυγμένα- στο βρετανικό αγοραστικό κοινό. Αλλά τους τελευταίους μήνες, το όνομά της έχει αρχίσει να ενοχλεί το νησιωτικό κράτος της Ισλανδίας, και τώρα η χώρα αποφάσισε να κάνει κάτι για αυτό. Το Ρέικιαβικ αναλαμβάνει δράση για να απαγορεύσει την εμπορική χρήση του ονόματος της χώρας.
Η Iceland, που είναι γνωστή για τις τιμές ευκαιρίας στα κατεψυγμένα είδη της, ισχυρίζεται πως είναι μάλλον απίθανο κάποιος να μπερδέψει τα καταστήματά της με τη χώρα της Ισλανδίας, που με τη σειρά της είναι κυρίως γνωστή για τα ηφαίστεια και τις θερμές πηγές της. Η αλυσίδα των σούπερ μάρκετ διαθέτει περίπου 800 καταστήματα στη Βρετανία, που απασχολούν περίπου 25.000 άτομα. Δηλαδή, μόνο οι εργαζόμενοί της ισοδυναμούν σχεδόν στο 10% του συνολικού πληθυσμού της Ισλανδίας.
«Παρότι υπερασπιζόμαστε με σθένος τα κεκτημένα δικαιώματα της Iceland Foods όπου υπάρχει ο κίνδυνος να γίνει μπέρδεμα ανάμεσα στην εταιρία μας και τη χώρα της Ισλανδίας, δραστηριοποιούμαστε εμπορικά με επιτυχία εδώ και 46 χρόνια υπό το όνομα Iceland και δεν πιστεύουμε ότι έχει υπάρξει ποτέ κάποια σοβαρή σύγχυση ή σύγκρουση στο μυαλό του κοινού. Και ούτε είναι πιθανό να υπάρξει», αναφέρει η ανακοίνωση των σούπερ μάρκετ.
Άλλωστε, η εταιρία έχει κατοχυρώσει την εμπορική χρήση του ονόματος Iceland για την Ευρώπη, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Γραφείου Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το site του γραφείου αυτού αναφέρει ότι το trademark «βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό αμφισβήτηση, και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην κατάργησή του».
Η αλήθεια είναι ότι η ιστορία των σούπερ μάρκετ Iceland δεν ήταν πάντα η καλύτερη. Κατά τη δεκαετία του 1980 είδε τα κέρδη της να αυξάνονται, όμως στις αρχές των 2000s πέρασε μια μεγάλη πτώση, την οποία μέσα στην εταιρία χαρακτηρίζουν σαν το «Μεσαίωνά» τους. Η επιστροφή στην κερδοφορία επιτεύχθηκε το 2005, με την εταιρία να τα πηγαίνει περίφημα έκτοτε.
Η αλυσίδα, επικεφαλής της οποίας είναι ένας εκατομμυριούχος, απευθύνεται κυρίως στους πιο φτωχούς καταναλωτές, οι οποίοι αναζητούν πολύ φθηνά προϊόντα. Τα καταστήματά της πραγματοποιούν 5,5 εκατ. Συναλλαγές κάθε εβδομάδα. Επομένως, κανείς μπορεί με ασφάλεια να υποθέσει ότι εκείνοι που ψωνίζουν στα σούπερ μάρκετ Iceland είναι σαφώς περισσότεροι από αυτούς που ζουν στην Ισλανδία, μια χώρα με 323.000 κατοίκους.
Όμως, η κυβέρνηση της Ισλανδίας ανησυχεί -όπως λέει- ότι οι επιχειρήσεις της χώρας δεν θα μπορούν να διαφημιστούν στην Ευρώπη χρησιμοποιώντας τον τόπο καταγωγής τους, καθώς το όνομα της χώρας χρησιμοποιείται ήδη από άλλους. Το σίγουρο είναι ότι η Ισλανδία έχει πράγματι απολαύσει μεγάλη δημοσιότητα στην Ευρώπη, μετά την κρίση του 2008, όταν η οικονομία της βίωσε μία θεαματική κατάρρευση. «Καμία χώρα δεν έχει καταρρεύσει ποτέ τόσο γρήγορα και τόσο άσχημα σε καιρό ειρήνης», είχε πει τότε στους New York Times ο καθηγητής του London School of Economics, Jon Danielsson. Η απάντηση του Ρέικιαβικ ήταν να διαλύσει το χρηματοοικονομικό τομέα της χώρας, που ευθυνόταν για την κρίση, να καταδικάσει δεκάδες τραπεζίτες και να αφήσει το νόμισμά της να υποτιμηθεί έως και κατά 60%. Έως το 2013, η οικονομία είχε επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, κυρίως με τη βοήθεια του τουρισμού. Σήμερα, η Ισλανδία -η χώρα- μελετάται σαν ένα εναλλακτικό μοντέλο οικονομικής ανάκαμψης.
Από την Έντυπη Έκδοση