Αποκομμένα τα νησιά μέχρι την Παρασκευή – Πλήγμα σε τουρισμό και αγροτικό τομέα ενόψει εορτών
Η χθεσινή απόφαση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) να συνεχίσει την απεργία για ακόμα 48 ώρες, αλλά και η απόφαση για συμμετοχή στην προγραμματισμένη για την Πέμπτη απεργία της ΓΣΕΕ – ΑΔΕΔΥ, «δένει» κυριολεκτικά τα πλοία στους κάβους μέχρι -τουλάχιστον- την Παρασκευή, βυθίζοντας τον εμπορικό κόσμο σε απελπισία.
Αυτό σημαίνει ότι τάχιστα η ελληνική Οικονομία θα αρχίσει να μετρά νέες πληγές, τόσο σε επίπεδο εμπορικής κίνησης των επιχειρήσεων, που μάλιστα σχεδιάζουν να υπερδραστηριοποιηθούν λόγω των επερχόμενων εορτών, όσο και των υποδομών, όπως τα μεγάλα λιμάνια και οι εμπορευματικοί τους σταθμοί.
Η κατάσταση δεν δείχνει να εκτονώνεται, καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο μερών, κυβέρνησης και ναυτικών, έχουν βαλτώσει, κυρίως από την εμφάνιση και υποβολή εκ μέρους των ναυτικών νέων αξιώσεων, πέραν των φορολογικών.
Σημειώνεται ότι ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το εάν οι θεσμοί έχουν ζητήσει την εξομοίωση των ναυτικών με τους μη ναυτικούς, όσον αφορά το φορολογικό. Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής διατείνεται ότι οι θεσμοί έχουν ζητήσει απλώς μια αναπροσαρμογή των συντελεστών φορολόγησης για τους ναυτικούς και όχι πλήρη εξομοίωση. Τώρα το όλο ζήτημα θα κριθεί στο κατά πόσο οι συνδικαλιστές μπορούν να πειστούν από τις διευκρινίσεις του υπουργού, αλλά και το εύρος των κυβερνητικών δεσμεύσεων –κυρίως δε από το κατά πόσο θα μπορεί, σύμφωνα με την κρίση των ναυτικών, να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που θα αναλάβει.
Το πακέτο των διεκδικήσεων
Οι ναυτικοί έθεσαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ένα ήδη γνωστό από παλιά πακέτο αιτημάτων που περιλαμβάνει το ασφαλιστικό αλλά και θέματα του συστήματος πρόνοιας.
Οι συνδικαλιστές υποστηρίζουν ότι «η διάλυση του ΝΑΤ, η κατεδάφιση του ΚΕΑΝ, η αποψίλωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων σε βάρος της ασφάλειας των δρομολογίων και των επιβατών, ο ευτελισμός των συντάξεων, η οξυνόμενη και διογκούμενη συνεχώς ανεργία του κλάδου, η μαύρη ανασφάλιστη εργασία, η συνεχής παραβίαση των όρων εργασίας, η συνεχής υποβάθμιση των κοινωνικών ασφαλιστικών δικαιωμάτων και της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των εν ενεργεία και συνταξιούχων ναυτεργατών, η προσπάθεια εξάρθρωσης και εκμηδενισμού των δικαιωμάτων του κλάδου, η σχεδιαζόμενη και επιχειρούμενη υπερφορολόγηση των ναυτικών, η οποία θα αποτελέσει και το τελειωτικό κτύπημα, και η σιωπηρή ανοχή και αδιαφορία των υπευθύνων και του κράτους, δεν μπορούν να μείνουν αναπάντητα».
Η θέση της ΔΝΕ
Από την πλευρά της, η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ), με επιστολή της προς τον υπουργό Ναυτιλίας, επισημαίνει ότι ο ΟΛΠ δέχεται απανωτά πλήγματα. Μετά τα προβλήματα της απεργίας των λιμενεργατών, έρχεται τώρα η απεργία των ναυτικών (απεργούν και τα πληρώματα στα ρυμουλκά) που αποκλείει το λιμάνι και αναγκάζει τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να στρέφουν τα πλοία τους προς άλλα λιμάνια της Μεσογείου.
«Ως συνέπεια όλων αυτών καταγράφονται οι μειωμένες αφίξεις πλοίων, η αποφυγή απευθείας προσεγγίσεων από τα δρομολόγια τακτικών γραμμών, η μείωση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έναντι των άλλων λιμένων της Μεσογείου, η μείωση του διακινούμενου φορτίου, ενώ πολλές εταιρείες ήδη κινδυνεύουν να απολέσουν το αντικείμενό τους. Επιπλέον, θέσεις εργασίας χάνονται οριστικά και θα συνεχίζουν να χάνονται κάθε ημέρα και όσο θα διαρκούν οι απεργιακές κινητοποιήσεις», σημειώνει η ΔΝΕ.
Η εξέλιξη αυτή είναι αρνητική και για τα νέα συμβόλαια που θέλει να κλείσει ο ΟΛΠ με τους liners, σε μια περίοδο που οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ρυθμίζουν τα δρομολόγιά τους.
Αλλά και το Επιμελητήριο Κυκλάδων ζητεί να εξασφαλιστεί η συγκοινωνία της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα, αφού το πλήγμα είναι σωρευτικά πολύ μεγάλο. «Θα θίξουμε ένα και μόνο ζήτημα που απασχολεί τις επιχειρήσεις που εκπροσωπούμε ως φορέας. Τόσο τα επιβαρυντικά μέτρα που αφορούν τις οικονομικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων και επηρεάζουν άμεσα τη φορολογική και ασφαλιστική τους ενημερότητα, όσο και το γεγονός ότι η αγορά κινείται πλέον με μετρητά και παρατηρείται έλλειψη αποθεματικών οδηγούν τους επιχειρηματίες σε οριακές καταστάσεις. Ο συνεχιζόμενος αποκλεισμός των νησιών αποτελεί ένα επιπλέον ισχυρό χτύπημα για μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων της περιοχής μας, ιδιαίτερα κατά τον μήνα Δεκέμβριο που είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητά τους».
Πλήγμα και για τον Τουρισμό και τον αγροτικό κόσμο
Προβλήματα έχουν δημιουργηθεί και στον τουρισμό. Ήδη ο Fed Hatta καταγγέλλει ότι περίπου 11.000 μαθητές είτε παραμένουν εγκλωβισμένοι είτε θα χάσουν τις εκδρομές που έχουν προγραμματίσει. Γεγονός που θα επιβαρύνει οικονομικά χιλιάδες οικογένειες, αλλά και τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Ανάλογα αντιδρούν και οι αγρότες της Κρήτης, οι οποίοι ζητούν να μεταφερθούν τα ευπαθή προϊόντα στον Πειραιά με πλοίο ασφαλείας, ενώ την έντονη δυσφορία του για τη συνέχιση των κινητοποιήσεων εκφράζει και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Θαλασσοκαλλιεργειών, ο οποίος ζητεί την άμεση επίλυση του ζητήματος.