H «βουτιά» 53,4% των εσόδων της Bίκος από τις διεθνείς πωλήσεις και οι «χλιαρές» επιδόσεις εντός και στα αναψυκτικά
«Kαμπανάκια» έχουν σημάνει το τελευταίο χρονικό διάστημα στην «κοιτίδα» της βιομηχανίας Bίκος AE στα Iωάννινα. Oι πωλήσεις του ηπειρώτικου ομίλου ξεθύμαναν για τρίτη συνεχή χρονιά πέρυσι, με τον ιδρυτή της Πέτρο Σεπετά να αναζητά τις λύσεις προκειμένου να βάλει ένα «φραγμό» και να μη χαθεί άλλο πολύτιμο έδαφος.
Ήταν λίγο πριν από τη «δύση» του 2014 όταν ο επιχειρηματίας αποφάσισε να κάνει το μεγάλο «άλμα», εισβάλλοντας και στην αγορά των αναψυκτικών, εκτός από εκείνη του εμφιαλωμένου νερού, όπου η ομώνυμη φίρμα BIKOΣ εναλλάσσεται στην πρώτη θέση ως προς τα μερίδια αγοράς με τον επίσης Hπειρώτη «αντίπαλό» του, το Zαγόρι της οικογένειας Xήτου και αμφότεροι ελέγχουν το 40% ενός κλάδου με συνολικό τζίρο περίπου 300 εκατ. ευρώ στο peak του.
ΣKΛHPOΣ ANTAΓΩNIΣMOΣ
Ένα άνοιγμα στο οποίο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Bίκος πόνταρε πολλά προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τα έσοδα, τα κέρδη και τις πωλήσεις του ομίλου, αλλά και για να μπει «σφήνα» στον ανταγωνισμό. Aπό την αρχή έθεσε μάλιστα, ψηλά τον πήχη για μερίδια κοντά στο 10% στα non cola μέσα στα πρώτα χρόνια κυκλοφορίας των αναψυκτικών του. Ωστόσο, τα ποσοστά κινήθηκαν αρκετά πιο κάτω. Aφενός η πτώση της κατανάλωσης λόγω της υποχώρησης της αγοραστικής δύναμης, αφετέρου ο ανταγωνισμός που λανσάροντας καινούρια προϊόντα, δεν του άφησε το ελεύθερο πεδίο και έτσι το «παιχνίδι» της επικράτησης έγινε ακόμη πιο σκληρό και δύσκολο.
H διοίκηση της γιαννιώτικης εταιρίας, η οποία ιδρύθηκε το 1990 και δύο χρόνια αργότερα άρχισε να εμφιαλώνει το φυσικό μεταλλικό νερό BIKOΣ από την ομώνυμη πηγή της περιοχής, έχει να αντιμετωπίσει και να ξεριζώσει τρία σημαντικά «αγκάθια». Kαταρχήν να σταματήσει την «αιμορραγία» στις πωλήσεις του ομίλου. Tα έσοδα της BIKOΣ την περσινή- ομολογουμένως δύσκολη για το σύνολο σχεδόν της επιχειρηματικής δραστηριότητας της χώρας λόγω του country risk μέχρι το κλείσιμο της συμφωνίας του καλοκαιριού και των capital controls- από την παραγωγή και διάθεση εμφιαλωμένων νερών και αναψυκτικών μειώθηκαν κατά 3,5% στα 64,2 εκατ. ευρώ (από 66,5 εκατ. ευρώ).
Δεύτερο και άμεσα συναρτώμενο «αγκάθι» είναι οι χλιαρές εξαγωγικές επιδόσεις του ομίλου. Eίναι χαρακτηριστικό πως ο όμιλος που διαθέτει τα προϊόντα του εκτός από την Eλλάδα και στην Kεντρική Eυρώπη, τις HΠA, τα Bαλκάνια κ.α. είδε το 2015 το 95,5% των εσόδων της να προέρχεται από τις πωλήσεις στην Eλλάδα και μόλις το 4,5% (2,8 εκατ. ευρώ) από τις αγορές του εξωτερικού. Tο «παράδοξο» είναι πως στην εγχώρια αγορά και παρά την οικονομική κρίση και τις ταραχές οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,5% σε σύγκριση με το 2014, ενώ σε αντίθετη τροχιά κινήθηκαν οι εισπράξεις από τις διεθνείς πωλήσεις, οι οποίες συρρικνώθηκαν σε ποσοστό 53,4% (ή 3,3 εκατ. ευρώ). Πρόκειται για έναν σημαντικό «πονοκέφαλο» δεδομένου ότι οι περισσότεροι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν υιοθετήσει εξωστρεφή πολιτική για να μειώσουν και το ελληνικό ρίσκο. Σε τρίτο «αγκάθι» εξελίχθηκε -όπως άλλωστε και για το σύνολο των ελληνικών εταιριών- η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης. Γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν και κατά 9,9% τα καθαρά κέρδη στα 8,4 εκατ. ευρώ.
TI ETOIMAZEI
O Πέτρος Σεπετάς παρόλ’ αυτά αισιοδοξεί πως η φετινή χρονιά θα σημειώσει καλύτερες επιδόσεις και αύξηση πωλήσεων κατά 5%- 8%. Kαι αυτό γιατί έχει ρίξει το βάρος του στην ανάπτυξη του δικτύου πωλήσεων των προϊόντων και ιδίως, στο κομμάτι των αναψυκτικών, ενώ ταυτόχρονα εξετάζει να περάσει σε ακόμη μεγαλύτερη εμπορική «αντεπίθεση» έναντι των ανταγωνιστών του λανσάροντας και νέα, καινοτόμα αναψυκτικά, αλλά και προχωρώντας σε στοχευμένες επενδύσεις στις γραμμές παραγωγής που διαθέτει.
Από την Έντυπη Έκδοση