Επενδύσεις συνολικού ύψους 90,1 εκατ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου της κατά εκατοντάδες χιλιόμετρα, ώστε να καλυφθούν και νέες περιοχές, θα πραγματοποιήσει στην πενταετία 2017-2021 η Εταιρεία Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας (ΕΔΑ ΘΕΣΣ).
Η εταιρεία, η ιδρυτική πράξη της οποίας υπεγράφη μόλις σήμερα το πρωί, δημιουργήθηκε για να καλυφθούν οι απαιτήσεις του νέου νομικού πλαισίου περί διαχωρισμού των δραστηριοτήτων διανομής και εμπορίας φυσικού αερίου στην Ελλάδα.
Στο ίδιο πλαίσιο προέκυψε ένα δεύτερο εταιρικό σχήμα, η «Αέριο Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας», καρπός της συγχώνευσης των Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) των δύο περιοχών, η οποία από την 1η Ιανουαρίου του 2017 ετοιμάζεται να μπει δυναμικά στο «παιχνίδι» της απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου στην Ελλάδα, διεκδικώντας βιομηχανικούς πελάτες και στην αγορά της Αττικής. Μάλιστα, από το 2018 θα επεκταθεί και στο κομμάτι των οικιακών καταναλωτών στην Αττική, ενώ ενεργό παραμένει το ενδιαφέρον της για την είσοδό της και στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα παραπάνω επισημάνθηκαν στη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου, στη Θεσσαλονίκη.
Ποιες περιοχές θα ενταχθούν στο δίκτυο στη Θεσσαλονίκη
Αναλυτικότερα, όπως επισήμανε ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Εταιρείας, Λεωνίδας Μπακούρας, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης πρόκειται να γίνουν επενδύσεις ύψους 58,6 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέων δικτύων μήκους 254 χιλιομέτρων, στα οποία θα ενταχθούν οι εξής περιοχές: Λαγκαδάς, Χαλάστρα, Τρίλοφος-Πλαγιάρι και Βασιλικά, Φίλυρο και Χορτιάτης, Μηχανιώνα-Επανομή και Κουφάλια-Νέα Μεσήμβρια. Στη δε Θεσσαλία, όπου τα τελευταία χρόνια επενδύθηκαν περί τα 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία δικτύου 872 χιλιομέτρων, προβλέπεται να διατεθούν άλλα 32 εκατ. ευρώ έως το 2017 για την ανάπτυξη άλλων 140 χιλιομέτρων δικτύου.
Σχετικά με την υπόλοιπη χώρα, ο κ. Μπακούρας επισήμανε ότι σε επίπεδο διανομής κι επενδύσεων οι εξελίξεις θα «τρέξουν» από την «ΕΔΑ Λοιπής Ελλάδας», η οποία υπό τη σκέπη της ΔΕΠΑ θα καλύπτει περιοχές της κεντρικής και ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αλλά και της Εύβοιας και της Λιβαδιάς.
Τον Ιανουάριο τα νεότερα για την επέκταση και στην ηλεκτρική ενέργεια
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο ανοίγματος της εταιρείας και στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ο γενικός διευθυντής της «Αέριο Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας», Φεντερίκο Ρέγκολα (Federico Regola), προανήγγειλε νεότερα από τις αρχές του 2017, λέγοντας χαρακτηριστικά: Προσωπικά είμαι πεπεισμένος ότι θα πρέπει να μπούμε στο κομμάτι της ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς η ΕΝΙ έχει μεγάλη εμπειρία σε αυτό. Πιστεύω ότι από τον Ιανουάριο θα μπορούμε να έχουμε μια απάντηση σε αυτό το ερώτημα (σ.σ. από το 2000 στην Ε.Π.Α. Θεσσαλονίκης Α.Ε. συμμετέχουν κατά 51% η ΔΕΠΑ και κατά 49% ως ξένος στρατηγικός επενδυτής η ΕΝΙ, ασκώντας και το μάνατζμεντ).
Από την πλευρά του, ο κ. Μπακούρας επισήμανε ότι δεν αντιλαμβάνεται γιατί οι κατά καιρούς ελληνικές κυβερνήσεις δεν «αντιγράφουν» το εξαιρετικά επιτυχημένο κι αποδοτικό μοντέλο των ΕΠΑ, στο οποίο το δημόσιο έχει θεσμικό και όχι επιχειρηματικό ρόλο (καθώς κατέχει το 51% μέσω της ΔΕΠΑ, εκχωρώντας στον ιδιώτη το 49% και το μάνατζμεντ). Υπενθύμισε δε ότι, στο πλαίσιο αυτών των συνεργασιών, το δημόσιο και οι μέτοχοι της εταιρείας έχουν απολαύσει έσοδα πολλών εκατομμυρίων ευρώ (165 εκατ. ευρώ στα 16 χρόνια λειτουργίας της ΕΠΑ Θεσσαλονίκης, χωρίς να συνυπολογίζονται τα περίπου 8,5 εκατ. που κατέληξαν στους δήμους).
Κονδύλια 14 εκατ. ευρώ στο ΠΕΠ Κ.Μακεδονίας για επεκτάσεις δικτύου
Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονία ενέταξε στο ΠΕΠ κονδύλιο ύψους 14 εκατ. ευρώ για να συνδράμει στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι η τιμή του αερίου που πληρώσει ο καταναλωτής θα πέσει περαιτέρω, παρότι ήδη βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο. Σύμφωνα με τον κ.Ρέγκολα, «το φυσικό αέριο παραμένει η πιο οικονομική μορφή ενέργειας». Ενδεικτικά ανέφερε ότι στη διάρκεια του Νοεμβρίου, η τιμή το αερίου για τους καταναλωτές με αυτόνομη οικιακή θέρμανση (κατηγορία Τ2) ήταν χαμηλότερη κατά 39%, σε σχέση με εκείνη του πετρελαίου.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη συνέντευξη Τύπου, η ενοποιημένη πλέον «Αέριο Θεσσαλονίκης- Θεσσαλίας» έχει σήμερα 263.905 ενεργούς πελάτες, που υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν σε 274.336 το 2017. Από τους σημερινούς πελάτες της, οι 188.504 κατοικούν στη Θεσσαλονίκη και οι 75.401 σε περιοχές της Θεσσαλίας.