Ακούγεται σαν παραμύθι, τουλάχιστον για τους Πορτογάλους. Οχήματα και μπαταρίες της καινοτόμου αμερικανικής Tesla “Made in Portugal”, χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, πλήθος προμηθεύτριες εταιρίες.
Όπως γράφει η Deutsche Welle, το παραμύθι δεν αποκλείεται να γίνει πραγματικότητα υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι ο επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας Ίλον Μασκ θα επιλέξει την Πορτογαλία και όχι άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ολλανδία, η Γαλλία και η Ισπανία που ερίζουν και αυτές για την μονάδα παραγωγής.
Από τη στιγμή που η Tesla επιβεβαίωσε τις φήμες ότι προτίθεται να κατασκευάσει εργοστάσιο παραγωγής σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα οι πορτογάλοι πολιτικοί ελπίζουν ότι η πλάστιγγα θα γύρει προς την χώρα τους. Δεν είναι λίγοι οι δήμοι που θεωρούν ότι έχουν τον ιδανικό χώρο για το «Gigafactory», όμως ονομάζει η αμερικανική εταιρία την σχεδιαζόμενη μονάδα παραγωγής. Σύμφωνα με τους Πορτογάλους η αμερικανική επένδυση ύψους έως και 5 δις ευρώ θα δημιουργήσει 17.000 θέσεις εργασίας. Ο υπουργός Οικονομίας Μανουέλ Καλντέιρα Καμπράλ δηλώνει ότι η κυβέρνηση παρακολουθεί την διαδικασία και ότι βρίσκεται ήδη σε επαφή με τους αρμόδιους στην Tesla. Την ίδια στιγμή ωστόσο ο υπουργός προσπαθεί να κρατήσει χαμηλά τον πήχη των προσδοκιών.
Η στάση του πορτογάλου υπουργού Οικονομίας έχει τους λόγους της. Πρώτον, παραμένει άγνωστο πόσο μεγάλη θα γίνει τελικά η μονάδα παραγωγής και τις θα ακριβώς θα κατασκευάζει. Δεύτερον, ο ανταγωνισμός με άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι σκληρός. Και είναι βέβαιο ότι όλες οι χώρες θα προσπαθήσουν κεκλεισμένων των θυρών να δελεάσουν τον Ίλον Μασκ με φοροαπαλλαγές και κάθε είδους διευκολύνσεις.
Στο πόκερ για την μονάδα της Tesla οι Πορτογάλοι δεν τα πηγαίνουν άσχημα. Έχουν παράδοση στην κατασκευή οχημάτων και οι μισθοί είναι χαμηλότεροι από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ένα συγκριτικό πλεονέκτημα της Πορτογαλίας είναι ότι είναι παγκοσμίως η έκτη χώρα στην παραγωγή λιθίου, που απαιτείται για την κατασκευή μπαταριών. Ας σημειωθεί ότι στην Γκουάρντα της κεντρικής Πορτογαλίας, κοντά στα σύνορα με την Ισπανία, βρίσκεται το μεγαλύτερο ορυχείο λιθίου στην Ευρώπη.
Από την πλευρά του πάντως ο υφυπουργός Ενέργειας Χόρχε Σάντσες σύστησε ειδική ομάδα εργασίας, η οποία καλείται να καταγράψει μέσα στο επόμενο διάστημα τα ακριβή αποθέματα λιθίου της χώρας, αλλά και τις δυνατότητες μετατροπής μεταλλευμάτων σε μέταλλο που απαιτείται στην κατασκευή αυτοκινήτων. Στις δηλώσεις του και ο πορτογάλος υφυπουργός επιλέγει να κρατήσει ωστοσο χαμηλούς τόνους: «Οι δυνατότητες είναι πολλές, ωστόσο δεν είναι ώρα για ευφορία».