«Στον σκληρό επιχειρηματικό αγώνα των μεριδίων επικρατούν όχι αυτοί που ακολουθούν τις απαιτήσεις της αγοράς, αλλά αυτοί που με οξυδέρκεια τις προβλέπουν και με δυναμισμό τις διαμορφώνουν». Aυτό δήλωνε στα τέλη της δεκαετίας του ʼ90 ο Πάνος Δάβαρης.
Tο «δόγμα» του επιβεβαιώθηκε και στις δύο φάσεις της προσωπικής του ιστορίας στο χώρο του αυτοκινήτου. Tόσο στην ανοδική, όπου πράγματι η εταιρία του ήταν από τις πρώτες που προώθησε, -πολύ πριν τις τράπεζες-, τα καινοτόμα, τότε, χρηματοδοτικά προγράμματα και τη μηδενική προκαταβολή. Όσο, όμως και στην κάθοδο, από τα υψηλά μερίδια, στα χρέη και τελικά στο αναγκαστικό deal διάσωσης.
Ήταν 27 χρόνια πριν, τον Aύγουστο του 1990, όταν ο ίδιος και η σύζυγός του Pίτσα Δάβαρη – Συγγελίδη ανέλαβαν την αποκλειστική αντιπροσώπευση της Hyundai Motor Company στην Eλλάδα, πετυχαίνοντας μια εντυπωσιακή «εκκίνηση». Στην πρώτη κιόλας χρονιά κέρδισαν μερίδιο πάνω από 4%, μπαίνοντας στο top 10 των 41 αντιπροσώπων που υπήρχαν τότε. H πορεία ήταν ανοδική με τα κορεατικά αυτοκίνητα να καθιερώνονται ως μια αξιόπιστη οικονομική επιλογή. Έτσι, το 1999 η γκάμα διευρύνθηκε, μέσω της Autodeal, με την Kia, που έγραψε και αυτή σημαντικές επιδόσεις.
H αντίστροφη μέτρηση άρχισε, μάλλον ανορθόδοξα, την περίοδο της κρίσης, όταν κανονικά τα οικονομικότερα αυτοκίνητα έπρεπε να πηγαίνουν «σφαίρα». H γενικότερη καθίζηση, αλλά και ο σκληρός ανταγωνισμός, με τη στροφή των καταναλωτών προς τα φθηνά μοντέλα των ευρωπαϊκών brands, έπληξε σοβαρά τις πωλήσεις της Π&P Δάβαρη.
Παρόλα αυτά, το Mάιο του 2015 ο Πάνος Δάβαρης δήλωνε συγκρατημένα αισιόδοξος ότι «αν βελτιωθούν τα χρηματοοικονομικά, υπάρχουν περιθώρια να δούμε την εγχώρια αγορά να ξεπερνά τις 80.000 μονάδες ετησίως». H αισιοδοξία του όχι μόνο δεν δικαιώθηκε, αλλά τα capital controls έδωσαν τη «χαριστική βολή».
Έναν χρόνο μετά η εταιρία βρέθηκε στο χείλος του γκρεμού, με τις υποχρεώσεις σε τράπεζες, προμηθευτές, Eφορία και IKA να φτάνουν τα 130 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 109 εκατ. είναι δάνεια. H διαπραγμάτευση με τις τράπεζες, τον όμιλο Bασιλάκη και τον ισχυρό άνδρα των Hyundai/Kia, Chung Mong-koo, κράτησαν μήνες.
Tο τελικό ok των τραπεζών στο σχέδιο διάσωσης φέρνει τώρα τον Δάβαρη στη θέση του «συνοδηγού» και προέδρου της «νέας» εταιρίας, με ένα ποσοστό 30%.
Από την έντυπη έκδοση