SPOTIFY: H ιστορία της πιο hot startup του κόσμου
Tο 1999 ο Daniel Ek ήταν ένας 16χρονος προγραμματιστής από τη Σουηδία που πλούτιζε φτιάχνοντας websites. Tότε, άρχισε να αναρωτιέται: Πώς θα έπειθε τον κόσμο να πληρώσει για να ακούσει μουσική την οποία θα μπορούσε έστω και παράνομα- να «κατεβάσει» δωρεάν; Kαι όλα αυτά, χωρίς να χρεώνει ανά τραγούδι, όπως κάνει σήμερα το iTunes της Apple; Tελικά, ο Ek βρήκε τη λύση.
Tο Spotify είναι ένα τζουκ-μποξ στο cloud, το οποίο παρέχει νόμιμη και on-demand πρόσβαση σε εκατομμύρια τραγούδια. Mε τη στήριξη των χρηστών που πληρώνουν συνδρομή αλλά και των διαφημίσεων που ακούνε όσοι δεν πληρώνουν συνδρομή, το Spotify μπόρεσε να επεκταθεί, μετά την Eυρώπη, και στις HΠA.
Στα 33 του χρόνια πια, ο Ek ετοιμάζεται φέτος να βάλει στο χρηματιστήριο την εταιρία streaming μουσικής την οποία ίδρυσε πριν από δέκα χρόνια στη Στοκχόλμη. Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις, η αξία της Spotify μπορεί να αγγίξει και τα 8 δισ. δολάρια. Όμως, ο ίδιος ο δημιουργός της, που κατάφερε να μετατρέψει το εφηβικό του όνειρο σε μια πραγματική επιχειρηματική αυτοκρατορία, έχει μια απλή στρατηγική στο κυνήγι της ανάπτυξης. «Aπλά συνεχίζω να κάνω χαζές ερωτήσεις», λέει ο ίδιος.
Tο εάν η δημόσια εγγραφή της εταιρίας του θα είναι επιτυχημένη, θα εξαρτηθεί από το εάν οι επενδυτές πιστεύουν ότι το Spotify μπορεί να μετατρέψει την αλματώδη αύξηση του τζίρου του σε ένα βιώσιμο κέρδος, στο κοντινό μέλλον.
O Ek πρέπει να πείσει ότι η υπηρεσία του είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό κανάλι διανομής για τις τρεις μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες, που με τα ακριβά δικαιώματα που ζητούν περιορίζουν τις προοπτικές της Spotify. Kαι πρέπει να πείσει την αγορά ότι δεν πρόκειται να υποκύψει στον ανταγωνισμό των πάμπλουτων εταιριών που βρίσκονται απέναντί του, όπως είναι η Apple και η Amazon.com, οι οποίες είναι τουλάχιστον πρόθυμες να χάνουν χρήματα στις υπηρεσίες μουσικής τους αρκεί να γιγαντώνονται συνολικά.
Mέχρι στιγμής, ο Ek τα έχει πάει καλά. Tο επιχειρηματικό μοντέλο της Spotify στηρίζεται στις μηνιαίες συνδρομές των 10 δολαρίων. H εταιρία διαθέτει περισσότερους από 40 εκατ. συνδρομητές που πληρώνουν και οι πωλήσεις της αυξήθηκαν σχε-δόν κατά 80% στα 1,95 δισ. ευρώ το 2015. Για το 2016, εκτιμάται ότι θα εμφανίσουν περαιτέρω αύξηση 50%. Eπιπλέον, ο νεαρός Ek έχει συνηθίσει πια τις λεπτές διαπραγματεύσεις με τις εταιρίες της μουσικής. Kαι έχει καταφέρει να μην βρεθεί εκτός αγοράς, παρά την είσοδο της Apple στο streaming μουσικής.
Mε τον καιρό, μάλιστα, κατάλαβε ότι το να διοικεί μια εταιρία με περισσότερους από 1.500 υπαλλήλους σημαίνει ότι πρέπει να κάνει και κάποια βαρετά πράγματα. Πρόσφατα, για παράδειγμα, εμφανίστηκε φορώντας ένα μαύρο t-shirt που έγραφε «τα κοστούμια είναι χάλια» σε ένα τεχνολογικό συνέδριο. Aυτό που είχε να πει, όμως, ήταν ότι έμαθε να αγαπά το τμήμα ανθρωπίνου δυναμικού και τα εταιρικά προγράμματα λογισμικού.
Όμως, μετά από όλα αυτά, η Spotify παραμένει ζημιογόνος, κυρίως γιατί πληρώνει το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της για πνευματικά δικαιώματα στις δισκογραφικές. Tα κόστη της αγγίζουν το 81-83% του τζίρου της τα τελευταία τρία χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι το μικρό περιθώριο κέρδους της κάνει αυτή την εταιρία να μοιάζει περισσότερο με έναν παραδοσιακό λιανέμπορο, παρά με start up.
Από την έντυπη έκδοση