Καμπανάκια για την ΧΙΑΟΜΙ η πτωτική της πορεία
Κάποτε, η Xiaomi θεωρούταν η νέμεση της Apple, μια φιλόδοξη start up που γρήγορα κατάφερε να ξεπεράσει το βηματισμό της εταιρίας του iPhone στις πωλήσεις smartphone στην κινεζική αγορά. Σήμερα, ο ίδιος ο ιδρυτής της παραδέχεται ότι η επιχείρησή του «βιάστηκε».
«Δημιουργήσαμε ένα θαύμα», έγραψε ο Lei Jun σε ένα σημείωμα προς τους υπαλλήλους του, το οποίο δημοσιεύτηκε προ ημερών στο Facebook και το WeChat. Όμως, πρόσθεσε, η Xiaomi πρέπει τώρα να ρίξει τους ρυθμούς της, «για να διασφαλίσει τη διατηρήσιμη ανάπτυξή της στο μακροπρόθεσμο μέλλον».
Το 2014, η Xiaomi έμοιαζε πραγματικά με ένα κινεζικό θαύμα. Με πωλήσεις smartphones που ξεπερνούσαν τις 60 εκατ. συσκευές και αποτίμηση 45 δισ. δολαρίων, αυτή η start up με έδρα το Πεκίνο χτυπούσε την πόρτα της Apple. Όμως, σε μια αγορά τόσο ανταγωνιστική, όπως είναι εκείνη των smartphones στην Κίνα, η πίστη των καταναλωτών σε ένα brand name είναι άγνωστο πράγμα.
Εγχώριοι ανταγωνιστές, όπως οι Huawei, Oppo και Vivo σύντομα ξεπέρασαν την Xiaomi στις πωλήσεις smartphones, και στις αρχές του περασμένου έτους οι αναλυτές άρχισαν να χτυπούν προειδοποιητικά καμπανάκια για την πτωτική πορεία της εταιρίας.
Ο Lei αναγνώρισε στο σημείωμά του ότι η Xiaomi αντιμετώπισε «αξέχαστες» προκλήσεις, όπως τα σοβαρά προβλήματα στην αλυσίδα παραγωγής που συνάντησε για τέσσερις μήνες, πέρυσι.
Η εταιρία άφησε τη σφραγίδα της στην αγορά πουλώντας φθηνά smartphones απευθείας στους καταναλωτές, μέσω του ίντερνετ. Μάλιστα, η Xiaomi πέτυχε τόσο καλές πωλήσεις, ώστε το 2015 έσπασε ακόμα και το Παγκόσμιο Ρεκόρ Γκίνες, για τις περισσότερες πωλήσεις κινητών τηλεφώνων σε διάστημα 24 ωρών. Όμως, η στρατηγική του να πουλά εκατομμύρια φθηνά τηλέφωνα άφησε την Xiaomi με χαμηλά περιθώρια κέρδους και χωρίς πρόσβαση στους καταναλωτές που ξοδεύουν περισσότερα.
«Το brand συνδέθηκε με την εικόνα του φθηνού, με τους εργάτες ή τους φοιτητές», εξηγεί η Nicole Peng, αναλύτρια της εταιρίας Canalys. «Οι καταναλωτές που έχουν χρήματα να ξοδέψουν δεν θα επιλέξουν την Xiaomi γιατί δεν είναι σικ», εξηγεί.
Αλλά και ο Lei παραδέχθηκε ότι το να πουλά φθηνά κινητά online δεν είναι αρκετό. Όπως είπε, η εταιρία θα εστιάσει τώρα στις «καινοτόμες τεχνολογίες και στα προϊόντα που μιλούν από μόνα τους». Και μίλησε για το άνοιγμα της Xiaomi στην αγορά των πολυτελών smartphones, με το Mi Max, το οποίο η εταιρία κυκλοφόρησε πέρυσι, αποσπώντας θετικές κριτικές.
Τώρα, ο Lei σκοπεύει να ενισχύσει την παρουσία της εταιρίας του στο offline retail, τριπλασιάζοντας τον αριθμό των καταστημάτων Mi Home που διατηρεί, μέσα στον επόμενο χρόνο. Σήμερα, η Xiaomi λειτουργεί 54 Mi Home, τρία εκ των οποίων πέτυχαν πέρυσι πωλήσεις άνω των 100 εκατ. γουαν (14,4 εκατ. δολαρίων). Τα καταστήματα αυτά πουλάνε συσκευές της Xiaomi, όπως smart τηλεοράσεις, ιονιστές αέρα, gadgets που καταγράφουν τις αθλητικές επιδόσεις του χρήστη, ακόμα και ζυγαριές.
Η δημόσια παραδοχή των λαθών του Lei έρχεται σε μια στιγμή που και άλλες κινεζικές εταιρίες φαίνεται ότι κάνουν την αυτοκριτική τους. Ο Κινέζος CEO Jia Yueting δημοσίευσε ένα σημείωμα το Νοέμβριο στο οποίο παραδεχόταν ότι η εταιρία του, LeEco, είχε «τρέξει μπροστά στα τυφλά, τα παράκανε με την στρατηγική διεθνούς επέκτασή της και ξόδεψε ανεύθυνα».
Από την Έντυπη Έκδοση