Λίγες μόλις ημέρες μετά την τυπική έγκριση της συγχώνευσης των Folli Follie, Elmec Sport και ΚΑΕ που θα δημιουργήσει ένα από τα ισχυρότερα εμπορικά σχήματα της χώρας με τζίρο άνω του 1 δισ. ευρώ, ο επικεφαλής του ομίλου, κ. Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, ανοίγει τα χαρτιά του.
Αποκαλύπτει τα σχέδια επέκτασης στην Κίνα αλλά και ενός πιθανού listing σε αγορά της Ασίας, εκφράζει ενδιαφέρον συμμετοχής στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των εγχώριων περιφερειακών αεροδρομίων και δηλώνει κατηγορηματικά πως παρά την αρνητική συγκυρία και την έντονη εξωστρέφεια του ομίλου δεν υπάρχουν σχέδια «μετανάστευσης» από την Ελλάδα.
Συνέντευξη στον Νίκο Χρυσικόπουλο
Προσφέρεται η περίοδος για μια συγχώνευση και μάλιστα τριπλή;
Βέβαια. Το timing για εμάς είναι εξαιρετικό διότι εκτός των άλλων εξασφαλίστηκε η συναίνεση του συνόλου των μετόχων. Από την ενοποίηση των Folli, Εlmec και ΚΑΕ υπάρχει όφελος για όλους. Πέραν αυτού, οι επιχειρήσεις σήμερα κινούνται στο άγνωστο και δεν υπάρχει καμία ένδειξη ακόμη και για το πως θα διαμορφωθούν οι πωλήσεις τους, όσο καλό προϊόν και να έχουν. Η οικονομική κατάσταση δεν είναι καλή, όλοι οι κλάδοι συρρικνώνονται. Λόγω λοιπόν αυτής της αβεβαιότητας, η δική μας προσοχή στρέφεται στην κερδοφορία. Αυτή είναι η μαγική κίνηση για τον όμιλο. Με την κίνηση αυτή, θα αποκτήσουμε ένα ενοποιημένο cash flow, θα εξελιχθούμε σε μια πιο λειτουργική εταιρεία και σίγουρα όλες οι συνέργιες θα αναπτυχθούν στο μέγιστο.
Η νέα εταιρεία θα κερδίσει 20 εκατ. ευρώ μέσω των δικαιωμάτων μειοψηφίας, από τις διαφορετικές συνέργιες θα γλιτώσουμε κόστη 5 εκατ. ευρώ, οι πωλήσεις θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ, τα ebitda κοντά στα 200 εκατ. ευρώ και ο δανεισμός περίπου στα 600 εκατ. ευρώ. Εμείς, λοιπόν, βελτιωνόμαστε σε μια αγορά που συρρικνώνεται ταχύτατα και σίγουρα οι ευκαιρίες θα είναι πολλές. Πιστεύω ακράδαντα πως θα υπάρξει ένα μεγάλο ξεκαθάρισμα στην αγορά και όποιος επιβιώσει, ασχέτως οικονομικής κατάστασης στη χώρα, θα κυριαρχήσει στον τομέα του την επόμενη τετραετία.
Ήδη, όμως, πολλοί επιχειρηματίες έχουν «ξεχάσει» τη λέξη κερδοφορία.
Η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη. Οι περισσότερες εταιρείες στην δική μας αγορά έχουν επικεντρωθεί στην ρευστότητα, γι’ αυτό και βλέπετε διαρκώς προσφορές και προωθητικές κινήσεις: πρέπει να έχουν μια ροή κεφαλαίων, να πληρώσουν μισθούς και να γίνουν οι παραγγελίες της επόμενης χρονιάς, κι ας γράψουν μείον στον ισολογισμό τους στο τέλος της χρονιάς. Όμως αυτό το μοντέλο έχει ημερομηνία λήξης και θα οδηγήσει σε αποχωρήσεις παικτών.
Οι καταναλωτές πώς έχουν αντιδράσει;
Έχουν αλλάξει αισθητά οι συνήθειες τους. Για καιρό υπήρχε μια εμπορική φούσκα με επίκεντρο τις δυνατές συνοικιακές αγορές. Δεν υπήρχε λογική σε πέντε εκατομμύρια πληθυσμό στην πρωτεύουσα. Σε άλλες πόλεις, λ.χ. στο Λονδίνο, οι περιοχές του luxury είναι δύο-τρεις σε πληθυσμό είκοσι εκατομμυρίων. Στην Ελλάδα οι μεγάλες αλυσίδες ειδών πολυτελείας ήταν αναγκασμένες να ανοίξουν σημεία πώλησης σε πολλά προάστια της πόλης. Αυτό το φαινόμενο πλέον έχει αρχίσει να ατονεί. Έχουν εγκαταλειφθεί οι συνοικιακές αγορές και οι καταναλωτές κατευθύνονται σε one stop shop, σε μεγάλα εμπορικά κέντρα που συνδυάζουν πολλές παροχές. Δείτε για παράδειγμα την Κηφισιά όπου η κίνηση είναι αισθητά μειωμένη. Αντίθετα στο Golden Hall οι πωλήσεις βρίσκονται στο +10%.
Αυτό πώς έχει μεταβάλει την στρατηγική των αλυσίδων;
Ξαφνικά ορισμένες εταιρείες συνειδητοποίησαν όταν διαθέτουν υπερβολικά μεγάλο αριθμό καταστημάτων σε μια μικρή αγορά και αναγκαστικά ξεκίνησαν διαδικασίες εξορθολογισμού. Η Folli Follie την περίοδο αυτή προχωρά σε κινήσεις που τα προηγούμενα χρόνια λόγω της υπερβολικής ανόδου των μισθωμάτων δεν ήταν λογικό να πραγματοποιήσει. Έτσι προχωρούμε σε relocations αποκτώντας μεγαλύτερα καταστήματα αφού και η γκάμα των προϊόντων μας μεγαλώνει και οι ίδιες οι εμπορικές «πιάτσες» αλλάζουν.
Υπάρχει μεγάλη φιλολογία περί σχεδίων μετανάστευσης εταιρειών λόγω των φορολογικών μέτρων. Έχετε εξετάσει τέτοιο ενδεχόμενο;
Όχι, είναι κάτι που δεν το σκεφτόμαστε. Το αντίθετο, θεωρώ ότι θα υπάρξουν ευκαιρίες στην Ελλάδα που θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε ώστε να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο το ρόλο και τη θέση μας.
Η κυβέρνηση προχωρά σε ιδιωτικοποιήσεις αεροδρομίων. Σκοπεύετε να κινηθείτε προς αυτή την κατεύθυνση, λόγω και των ΚΑΕ;
Ενδιαφερόμαστε σοβαρά για ένα τέτοιο project. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα μεγάλο έργο που αφορά το Καστέλι στην Κρήτη όπου εκεί, λόγω μεγέθους και εμπλοκής και άλλων εταιρειών, θα θέλαμε να αποκτήσουμε μια μικρότερη συμμετοχή ώστε να αξιοποιηθεί το κομμάτι του retail όσο το δυνατόν καλύτερα προς όφελος όλων. Σε ό,τι αφορά τα μικρότερα αεροδρόμια, ενδιαφερόμαστε να αναλάβουμε την διαχείριση τους ως key partner. Υπάρχουν πολλά αεροδρόμια σήμερα που ακόμη και με την υπάρχουσα επιβατική κίνηση, μπορούν να πραγματοποιήσουν πολύ μεγαλύτερους τζίρους, αρκεί να γίνει σωστά η λειτουργία τους.
Είναι η Ασία το μέλλον;
Το παρόν και το μέλλον. Ήδη η Κίνα έχει αποδείξει ότι είναι μια υπερδύναμη. Πλέον έχει θέσει ως στόχο να ξεπεράσει τις ΗΠΑ σε επίπεδα κατανάλωσης μέχρι το 2020. Βάσει της εμπειρίας που έχουμε στη χώρα ως όμιλος, πιστεύω ότι θα πετύχει το στόχο νωρίτερα. Προσωπικά εκτιμώ ότι επειδή το κινεζικό μοντέλο είναι καινοφανές και επιτυχές όπως έχει δείξει η μέχρι σήμερα εμπειρία, δεν αποκλείεται να αντιγραφεί ενδεχομένως στο μέλλον και από άλλες οικονομίες.
Πώς θα το εκμεταλλευτεί αυτό η Folli;
Θα αναπτύξουμε ακόμη περισσότερο το δίκτυό μας και σύντομα θα εισάγουμε και τη Links of London. Τώρα έχουμε 100 καταστήματα σε 26 πόλεις αλλά έχουμε εντοπίσει άλλες 34 πόλεις που λόγω της ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας αναπτύσσονται ταχύτατα θα πρέπει άμεσα να επεκταθούμε εκεί. Γνωρίζουμε καλά την Κίνα, είμαστε από τις λίγες εταιρείες με full retail licence και δεν αποκλείεται μελλοντικά να εξετάσουμε μια εισαγωγή – ενδεχομένως της Links – σε κινεζικό χρηματιστήριο. Μεγάλο μέρος της ανάπτυξής μας στο μέλλον θα συνεχίσει να προέρχεται από την Ασία.
Αυτό σημαίνει ότι μένει πίσω η επέκταση στις ΗΠΑ;
Το αντίθετο. Προχωράμε στην δημιουργία δεύτερου καταστήματος στη Νέα Υόρκη, του μεγαλύτερου που έχουμε ανοίξει ποτέ ως όμιλος. Ήδη μας έχουν πλησιάσει όλα τα γνωστά πολυκαταστήματα και πιθανότατα θα προχωρήσουμε σε εμπορικές συμφωνίες. Κινούμαστε με προσεκτικά βήματα, δεν υπάρχει λόγος να βιαζόμαστε.