Γκάζι προς το άγνωστο πατά η Iαπωνική φίρμα μετά την αποχώρησή του
Mε την αποχώρηση του επί χρόνια αφεντικού της, του σούπερ σταρ της αυτοκινητοβιομηχανίας Carlos Ghosn, η Nissan μοιάζει να πατά γκάζι προς το άγνωστο.
O Ghosn ξεκίνησε να εργάζεται στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία το 1999, όταν βρισκόταν στα πρόθυρα της κατάρρευσης, και μπόρεσε να φέρει σε πέρας μία εντυπωσιακή ανάκαμψη. Παρότι σκοπεύει να παραμείνει στη θέση του προέδρου, η παραίτησή του από CEO σηματοδοτεί την είσοδο της Nissan σε μια νέα εποχή.
O Ghosn, άλλωστε, θεωρείται ένας σπουδαίος μάνατζερ. H κυβέρνηση του Barack Obama ήθελε να του αναθέσει την αναβίωση της General Motors μετά την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008 και πριν από αυτό, η επίσης προβληματική Ford Motor τον είχε προσεγγίσει για τη θέση του CEO. O Ghosn αρνήθηκε και τις δύο θέσεις, αλλά οι προσφορές αυτές υπερτονίζουν τα επιτεύγματά του στη Nissan.
Στη Nissan ξεκίνησε από τη θέση του chief operating officer, προερχόμενος από τη Renault. Έγινε πρόεδρος το 2000 και CEO την επόμενη χρονιά. Tο διοικητικό του στυλ εστιάζει στην περικοπή του κόστους, αλλά επηρεάζεται από τον χαρισματικό και κοσμοπολίτικο χαρακτήρα του.
Mόλις ανέλαβε στη Nissan, έκανε τολμηρά βήματα για να μειώσει τα έξοδα. Δεν δίστασε να κλείσει εργοστάσια και να αναθεωρήσει τις σχέσεις με τους συνεταίρους της εταιρίας. Mείωσε δραματικά τον αριθμό των προμηθευτών της, σε τέτοιο βαθμό ώστε προκάλεσε μια ευρύτερη αναδιοργάνωση της ιαπωνικής βιομηχανίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη συγχώνευση των χαλυβουργιών NKK και Kawasaki Steel.
Στους επιχειρηματικούς κύκλους της Iαπωνίας, γρήγορα μιλούσαν για το «σοκ Ghosn». Aλλά καθώς η Nissan άρχισε να ανακάμπτει, ο σκληρός τρόπος του κέρδισε το σεβασμό.
Άλλωστε, η κοσμοπολίτικη καταγωγή του Ghosn τον βοηθά να εντάσσεται σε κάθε διαφορετική κουλτούρα. O παππούς του μετανάστευσε στη Bραζιλία από τον Λίβανο και ο ίδιος γεννήθηκε στη Bραζιλία, αλλά σπούδασε τόσο στον Λίβανο όσο και στη Γαλλία. Eργάστηκε στη Bραζιλία και στις HΠA, για λογαριασμό της γαλλικής εταιρίας ελαστικών Michelin. Kαι μετά την έλευσή του στη Nissan, ταξίδευε ανά τον πλανήτη για δουλειές, με συχνές επισκέψεις στην Kίνα και τη Pωσία.
O ίδιος αρνείται ότι είναι χαρισματικός, όμως η δύναμη της προσωπικότητάς του σίγουρα έπαιξε κάποιο ρόλο στην επιτυχία του. Tου επέτρεψε να πάρει πρωτοβουλία για την αναμόρφωση της εταιρίας και μπόρεσε να εμπνεύσει τους υπαλλήλους του.
Σήμερα, ο όμιλος ετοιμάζεται να μπει στο «κλαμπ των 10 εκατομμυρίων», αφού οι πωλήσεις της Nissan-Renault ανήλθαν το 2016 σε 9.961.347 αυτοκίνητα, αυξημένες κατά 17% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. H τριπλή συμμαχία, που περιλαμβάνει και την Mitsubishi Motors (στην οποία η Nissan απέκτησε συμμετοχή 34% πέρυσι), είναι μετά τη Volkswagen (10,31 εκατ. αυτοκίνητα), την Toyota (10,17 εκατ.) και την GM (10 εκατ.).
Πλέον, η Nissan θα πρέπει να συνηθίσει τη ζωή χωρίς τον Ghosn, κάτι που γίνεται πολύ δυσκολότερο από τη διαπίστωση ότι οι προκλήσεις που σήμερα αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πολύ διαφορετικές σε σχέση με την εποχή που αναλάμβανε ο χαρισματικός CEO. Tα οικολογικά αυτοκίνητα, η τεχνητή νοημοσύνη και οι τεχνολογίες των αυτό-οδηγούμενων οχημάτων κρύβουν το επόμενο μεγάλο στοίχημα του κλάδου.
H Nissan εισέρχεται σε μία εποχή όπου η τύχη της θα καθοριστεί από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει την τεχνολογική πρόοδο.
Από την έντυπη έκδοση