Επίκαιρα ναυτιλιακά θέματα, στο πλαίσιο της ΕΕ και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, καθώς και θέματα γαλάζιας ανάπτυξης και νησιωτικότητας -με επίκεντρο την πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας για την αναβάθμιση της νησιωτικότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο- αναμένεται να συζητηθούν στις συναντήσεις που θα έχει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, στη Σύνοδο των υπουργών Ναυτιλίας της ΕΕ, που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, στη Μάλτα.
Αύριο ο υπουργός, συνοδευόμενος από αντιπροσωπεία του υπουργείου, θα συμμετάσχει σε υψηλού επιπέδου διάσκεψη ενδιαφερομένων μερών για τη ναυτιλία, στη Βαλέτα.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ένα θέμα που θα απασχολήσει τη σύνοδο των υπουργών Ναυτιλίας, είναι η πρόταση που υποστηρίζει, ότι αν μέχρι το 2021 δεν λειτουργήσει ένα συγκρίσιμο σύστημα συλλογής εισφορών από τη ναυτιλία, στον ΙΜΟ, τότε από το 2023 οι εισφορές για τους αέριους ρύπους από τα πλοία θα υπολογίζονται με μία βάση ανάλογη του ETS (σύστημα εμπορίας ρύπων).
Σημειώνεται ότι στα μέσα Δεκεμβρίου, στην Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ψηφίστηκε σχετική διάταξη που προβλέπει τη συμμετοχή της ναυτιλίας σε ένα σύστημα εμπορίας ρύπων, ανάλογο με το EU Εmissions Τrading System-ETS.
Έλληνες αλλά και Ευρωπαίοι εφοπλιστές, είναι αντίθετοι στη διάταξη για το σύστημα αερίων ρύπων και προβάλλουν ως μόνη αποτελεσματική λύση, η συνεισφορά της ναυτιλίας στη μείωση των αερίων ρύπων να γίνεται μέσω του κανονισμών του ΙΜΟ.
Ναυτιλιακοί κύκλοι αναφέρουν εξάλλου, ότι ενδεχόμενη υπαγωγή της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων, δεν θα λειτουργούσε ως μοχλός πίεσης στα κράτη μέλη του ΙΜΟ για την υιοθέτηση μέτρων, αλλά θα αποδυνάμωνε τη θέση των κρατών μελών της ΕΕ.
Στη σύνοδο, ένα θέμα που αναμένεται επίσης να τεθεί, είναι αυτό που αφορά το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας έως το 2020, η υπερπροσφορά χωρητικότητας, η επιβράδυνση του εμπορίου και ο περιορισμός της χρηματοδότησης από τραπεζικά ιδρύματα.
Πολλοί εφοπλιστές, Έλληνες αλλά και Ευρωπαίοι, λόγω του περιορισμού της χρηματοδότησης από τις τράπεζες αναγκάζονται να ταξιδέψουν πλέον εκτός ΕΕ προκειμένου να εξασφαλίσουν πιστώσεις.
Επίσης, λόγω της επίδρασης των παγκόσμιων μακροοικονομικών συνθηκών στην ναυτιλία, αναμένεται να τεθεί από την ελληνική πλευρά η χορήγηση κινήτρων για την προσέλκυση πλοίων στα ευρωπαϊκά ναυτιλιακά κέντρα και νηολόγια, αλλά και η παροχή της δυνατότητας στα ευρωπαϊκά κράτη να αναπτύσσουν ναυτιλιακές πολιτικές για την ανάπτυξη ναυτιλιακών cluster.
Στο πλαίσιο των διήμερων εργασιών, ο υπουργός Ναυτιλίας θα έχει προγραμματισμένες, διμερείς συναντήσεις, με την υπουργό Ναυτιλίας της Πορτογαλίας, Α. Ρ. Vitorino, τον υπουργό Ναυτιλιακής Οικονομίας και Εσωτερικής Ναυσιπλοΐας της Πολωνίας, Marek Grόbarczyk, τον διευθυντή του Περιφερειακού Κέντρου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών Θαλάσσιας Ρύπανσης στη Μεσόγειο, G. Gonzalez και τον διευθυντή του Ινστιτούτου Διεθνούς Ναυτιλιακού Δικαίου, καθηγητή D.J. Atta.