Αναγκαία τα έργα αναβάθμισης των τουριστικών υποδομών – Άγνωστη η τύχη των «κομβικών» μαρίνων
Με εξαίρεση το έργο, ύψους 267,7 εκατ. ευρώ, της Minoan Group στη Σητεία της Κρήτης, που φαίνεται να εισέρχεται στην τελική ευθεία μετά την τελευταία θετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, απειροελάχιστες είναι οι μεγάλες επενδύσεις στον τουρισμό που εκτιμάται ότι φέτος θα βρεθούν σε προχωρημένο στάδιο.
Με βήμα σημειωτόν προχωρούν τα σχέδια υλοποίησης, εντός τους τρέχοντος έτους, μεγάλων επενδύσεων στον τομέα του Τουρισμού, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που διαθέτει η Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων και η Διεύθυνση Αναπτυξιακής Στρατηγικής (τμήμα ΕΣΧΑΣΕ) του Υπουργείου Οικονομίας.
Πιο συγκεκριμένα, εκτός από την επένδυση του Minoan Group στην Σητεία της Κρήτης, ύψους 267,7 εκατ. ευρώ, η οποία οδεύει προς την τελική ευθεία μετά την απεμπλοκή που επέφερε η θετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), από τις συνολικά έξι επενδύσεις, συνολικού ύψους 1,385 δισ. ευρώ, που έχουν ενταχθεί στο νόμο για την επιτάχυνση των στρατηγικών επενδύσεων, οι πέντε βρίσκονται στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ενώ αυτή της Pravita Estate, στην Χαλκιδική, ατύπως έχει ακυρωθεί.
Κανονικά η επένδυση στην Σητεία
Προσφάτως, το ΣτΕ απέρριψε δύο προσφυγές φορέων και κατοίκων της Σητείας, που ζητούσαν την ακύρωση του προεδρικού διατάγματος για την υλοποίηση του μεικτού τουριστικού συγκροτήματος της Minoan Group στην περιοχή Κάβο Σίδερο. Η απόφαση τώρα καθαρογράφεται.
Το συγκρότημα που θα δημιουργηθεί θα αποτελείται από 1.936 κλίνες που θα αναπτυχθούν σε πέντε μικρότερου μεγέθους μονάδες, με έναρξη κατασκευαστικών εργασιών στο 2018 και προϋπολογισμό 268 εκατ. ευρώ.
Πολυτελές χωριό παραθερισμού από την Dolphin Capital Investors
Το πολυτελές παραθεριστικό χωριό, προϋπολογισμού 418 εκατ. ευρώ, Kilada Hills της Dolphin Capital Investors (Mindcompass Overseas) εξελίσσεται ομαλά, χωρίς προβλήματα, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομίας.
Ο επενδυτής έχει υποβάλει την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τις μελέτες καταλληλότητας, με τη διαδικασία να βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος, όπως αναφέρει το σχετικό έγγραφο.
Το συγκρότημα θα αναπτυχθεί σε έκταση 2.100 στρεμμάτων, περιλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, ξενοδοχείο Chedi 300 κλινών και γήπεδο γκολφ 768 στρεμ.
Στη φάση των περιβαλλοντικών μελετών
Στη φάση της υποβολής της περιβαλλοντικής μελέτης βρίσκεται η τουριστική επένδυση, ύψους 100 εκατ. ευρώ, που προωθεί στη Χίο η εταιρεία Κεραμεία Ξενοδοχειακή και Τουριστική Ανώνυμη Εταιρεία που είναι συμφερόντων του εφοπλιστή Λου Κολλάκη.
Στην έκταση του παλαιού εργοστασίου των Κεραμείων της Χίου, προβλέπεται η υλοποίηση πεντάστερου ξενοδοχειακού συγκροτήματος 280 κλινών, συγκροτήματος επιπλωμένων δωματίων πέντε αστέρων 75 κλινών και μαρίνας ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής.
Στη διαδικασία της προετοιμασίας της περιβαλλοντικής μελέτης βρίσκεται και η σύνθετη τουριστική επένδυση, ύψους 191 εκατ. ευρώ, της αραβικών συμφερόντων Rsr Eagle Resort στην Κάρυστο της Εύβοιας, η οποία εντάχθηκε στο fast track τον Σεπτέμβριο του 2016. Θα αναπτυχθεί σε έκταση 1.600 στρεμμάτων και θα περιλαμβάνει ξενοδοχεία και παραθεριστικές κατοικίες.
Μία ακόμη επένδυση για την οποία η περιβαλλοντική μελέτη, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, βρίσκεται προς υποβολή προωθεί η κοινοπραξία Mirum Hellas, στην Ελούντα της Κρήτης. Το θέρετρο “Elounda Hills”, προϋπολογισμού 408 εκατ. ευρώ, θα αναπτυχθεί σε έκταση 840 στρεμμάτων, περιλαμβάνοντας, μεταξύ άλλων, την υλοποίηση πολυτελών τουριστικών κατοικιών και διαμερισμάτων (περίπου 375) και τριών ξενοδοχειακών μονάδων συνολικής δυναμικότητας 730 κλινών. Το έργο θα αναπτυχθεί σε έξι φάσεις και σε διάστημα οκταετίας.
Απαιτούνται επενδύσεις 1,9 δισ. ευρώ
Σύμφωνα με έρευνα της PwC, απαιτούνται έργα για την αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών ύψους 1,9 δισ. ευρώ, με το 76% αυτών να μην έχει προγραμματιστεί. Εξαίρεση, σύμφωνα με την έκθεση, αποτελεί το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης που έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί το 2022, ενώ εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το 2018.
Σχετικά με τις κομβικές μαρίνες (Κατάκολο & Ζάκυνθος, Άλιμος, Γλυφάδα, Πάτρα, Χίος, Κρήτη, Πύλος και Αρέτσου Καλαμαριάς) δεν υπάρχει ενημέρωση, όπως αναφέρει η έκθεση, ενώ το μέσο κόστος επένδυσης για τα έργα τουριστικών υποδομών ανέρχεται στα 95 εκατ. ευρώ ανά έργο.