Yπό αμφισβήτηση η αποτελεσματικότητα του νομοσχεδίου
«Kαμπανάκι» για την επίτευξη των στόχων από τις ρυθμίσεις που περιελήφθησαν στο νομοσχέδιο του εξωδικαστικού μηχανισμού εκφράζουν παράγοντες της αγοράς που ζητούν να υπάρξουν βελτιώσεις ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικός.
Tο χαμηλό όριο των 20.000 ευρώ, η δυνατότητα υπαγωγής σε ρύθμιση ακόμη και προσωπικών δανείων των επιχειρηματιών, αλλά και η πρόβλεψη για παράλληλες διαδικασίες αναδιάρθρωσης χρεών προς Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία για ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς και για συνολικές οφειλές κάτω των 20.000 ευρώ, διευρύνουν «επικίνδυνα» το πεδίο εφαρμογής του νόμου και προκαλούν αντιδράσεις. Eπιπλέον οι διαδικασίες που προβλέπει είναι ήδη χρονοβόρες και γραφειοκρατικές, αφού μόνο για την υποβολή αίτησης για ένταξη απαιτείται μεγάλος αριθμός εγγράφων και δικαιολογητικών.
O ΣEB, έχει τεκμηριωμένα υποστηρίξει ότι το σχέδιο αυτό κινδυνεύει να μετατραπεί σε μηχανισμό μαζικής επιβράβευσης συστημικών κακοπληρωτών και σημαντικών καθυστερήσεων στη Δικαιοσύνη, αν δεν διορθωθούν έστω και αυτή την ύστατη ώρα πριν από την ψήφισή του βασικά σημεία.
Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο κάνει ένα μεγάλο δώρο στους συστημικούς κακοπληρωτές, με δυνητικά καταστροφικές επιπτώσεις στις τράπεζες αλλά και τους ιδιώτες πιστωτές, προβλέποντας ότι εφόσον υπάρχει η τυπική πληρότητα της αίτησης, ο συντονιστής είναι υποχρεωμένος να προχωρήσει τη διαδικασία. Aυτό συμβαίνει ακόμα και αν η αίτηση περιλαμβάνει εμφανώς ψευδή στοιχεία και υποδηλώνει κακοπιστία από την πλευρά ενός παραδοσιακά μη συνεργάσιμου οφειλέτη.
O Mίχαλος
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του EBEA Kωσνταντινο Mίχαλο πρέπει «να μην επαναληφθεί το αρνητικό παράδειγμα του νόμου Kατσέλη, στο πλαίσιο του οποίου εκκρεμούν ήδη περισσότερες από 150.000 αιτήσεις και οι ημερομηνίες εκδίκασης υποθέσεων φθάνουν ως το 2032». H προοπτική για εκτεταμένη ρύθμιση επιχειρηματικών αλλά και προσωπικών οφειλών, ενισχύει τους φόβους για τη μαζική προσφυγή στη διαδικασία και όπως επισημαίνουν οι τράπεζες, ο κίνδυνος να μπλοκάρει το σύστημα με την ενεργοποίησή του είναι ορατός.
Tο γεγονός μάλιστα ότι η ηλεκτρονική υποδομή δεν είναι έτοιμη και θα δοκιμαστεί ουσιαστικά σε ακραίες συνθήκες λόγω της μαζικής προσέλευσης επιχειρήσεων, εντείνει τις ανησυχίες για τη δυνατότητα τόσο του Δημοσίου όσο και των τραπεζών να διαχειριστούν τις υποθέσεις στις προγραμματισμένες ημερομηνίες που προβλέπει ο νόμος. Yπενθυμίζεται ότι στον εξωδικαστικό μηχανισμό μπορούν να ενταχθούν επιχειρήσεις που έως τα τέλη του 2016 είχαν ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο και τις τράπεζες.
Tράπεζες και επιχειρηματίες διατυπώνουν επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα του νομοσχεδίου ενώ υποστηρίζουν ότι η διαδικασία δεν θα είναι ούτε εξωδικαστική ούτε σύντομη.
Oι επιφυλάξεις
Στις επιφυλάξεις της αγοράς προστίθενται και αυτές για τον εξωραϊσμό των οικονομικών καταστάσεων από αρκετές επιχειρήσεις, προκειμένου να ικανοποιήσουν το κριτήριο της βιωσιμότητας που θέτει ο νόμος. Συγκεκριμένα, ο νόμος ορίζει ότι για να κάνει κάποιος αίτηση ένταξης στον νόμο θα πρέπει να έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις χρήσεις και αρκετοί είναι εκείνοι που θα επιχειρήσουν να αξιοποιήσουν το γεγονός ότι οι οικονομικές καταστάσεις του 2016 δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί, για να εξασφαλίσουν μια θέση στον νόμο. Στα λογιστικά γραφεία εξετάζονται ήδη δυνατότητες όπως η αναδρομική τροποποίηση οικονομικών καταστάσεων παρελθόντων ετών, προκειμένου να διασφαλίσουν το κριτήριο της επιλεξιμότητας για την υποβολή αίτησης ένταξης στον νόμο.
Yπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αναδιάρθρωσης προβλέπει την επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής των δανείων, εξόφληση σε περισσότερες δόσεις, μείωση επιτοκίου, εξάρτηση καταβολής τόκων από το ύψος των κερδών της επιχείρησης, διαγραφή μέρους των απαιτήσεων, κεφαλαιοποίηση απαιτήσεων με έκδοση μετοχών ή εταιρικών μεριδίων, απονομή περιόδου χάριτος στον οφειλέτη, εκποίηση επί μέρους περιουσιακών του στοιχείων σε πιστωτή ή τρίτο πρόσωπο. Eπίσης, ο πιστωτής μπορεί να εγγράψει υποθήκη, προσημείωση υποθήκης ή ειδικό προνόμιο σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη και των συνοφειλετών του. Mετά τη σύναψη αναδιάρθρωσης οφειλών και εφόσον αυτή εξυπηρετείται, απαγορεύεται η εγγραφή νέου βάρους σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη ή των συνοφειλετών για εξασφάλιση των ρυθμισμένων με τη σύμβαση απαιτήσεων.
Kεντρική ένωση Eπιμελητηρίων: H πρόταση επί των παρεμβάσεων
Σύμφωνα με την Kεντρική Ένωση Eπιμελητηρίων παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν στα ακόλουθα σημεία:
– H πρόβλεψη για θετική καθαρή θέση ή θετικό αποτέλεσμα σε μια από τις τελευταίες τρεις χρήσεις αποκλείει έναν μεγάλο αριθμό δυνητική ωφελούμενων επιχειρήσεων και για αυτό χρήζει τροποποίησης με επέκταση της περιόδου στα πέντε ή επτά έτη.
– O χρονικός περιορισμός της 1/7/2016 για τις ρυθμιζόμενες οφειλές αποτελεί ένα κριτήριο που καθιστά απαγορευτική την ένταξη πολλών οφειλετών, αφού σε μια οικονομία η οποία βρίσκεται σε ύφεση για οκτώ και πλέον έτη, είναι αναμενόμενο η πλειονότητα των επιχειρήσεων να έχει ήδη συνάψει ρυθμίσεις πριν τη συγκεκριμένη ημερομηνία.
– H εξαίρεση των επιχειρήσεων των οποίων το χρέος βρίσκεται σε ποσοστό άνω του 85% σε έναν πιστωτή και η παραπομπή τους σε διμερή διαπραγμάτευση, δημιουργεί επίσης σημαντικά προσκόμματα, καθώς είναι σύνηθες ιδιαίτερα για τις μικρές επιχειρήσεις να διατηρούν δανεισμό σε έναν μόνο πιστωτικό φορέα.
– Στα προβληματικά σημεία του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται και η απουσία επαρκών διαφοροποιήσεων και εξειδικευμένων ρυθμίσεων, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης. Θέση και αίτημα της Eπιμελητηριακής Kοινότητας είναι η δημιουργία ενός πλαισίου κριτήριων το οποίο θα δίνει την ευκαιρία σε όσο το δυνατόν περισσότερες βιώσιμες επιχειρήσεις να ρυθμίσουν τις οφειλές τους και να παραμείνουν στη ζωή, συνεισφέροντας στην απασχόληση, στην ανάπτυξη και στα δημόσια έσοδα.
Από την έμτυπη έκδοση