Χρόνια προβλήματα ταλαιπωρούν φορτηγά και κρουαζιερόπλοια – Κινεζική πρωτοβουλία ετέθη σε γνώση του Υπουργείου Ναυτιλίας
Οι δυσχέρειες που αντιμετωπίζει ο ΟΛΠ στον τομέα των πλοηγικών υπηρεσιών, τόσο εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού όσο και της ακαταλληλότητας του στόλου που είναι και παλαιός και κακοσυντηρημένος, ώθησε την κινεζική Cosco στην απόφαση να προχωρήσει δυναμικά σε ιδιωτικοποιήσεις.
Οι πιέσεις που ασκούνται από τις καθυστερήσεις και τις διαμαρτυρίες των ναυτιλιακών εταιρειών που διαθέτουν εμπορικά πλοία ή κρουαζιερόπλοια τα οποία καταπλέουν στο λιμάνι του Πειραιά είναι μεγάλες. Η Cosco ήδη έχει ενημερώσει τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή για όλα αυτά, καθώς και για την πρόθεσή της να δημιουργήσει μια δική της πλοηγική υπηρεσία ή να αναλάβει την διαχείριση της υφισταμένης, ώστε να λυθούν τα προβλήματα.
Το υπουργείο Ναυτιλίας, από την πλευρά του, προσπαθεί αγωνιωδώς να δώσει άμεσες λύσεις στα θέματα που προκύπτουν, καθώς γνωρίζει, από τις παλαιότερες διοικήσεις του λιμένος, όταν ακόμη αυτός βρισκόταν στον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου. Ωστόσο, τα αποτελέσματα των τότε προσπαθειών ήταν πενιχρά.
Η υφιστάμενη πλοηγική υπηρεσία βασίζει τα έσοδά της κυρίως στα πλοηγικά δικαιώματα που εισπράττει στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ έχει εξαιρεθεί από την προσπάθεια της ΕΕ να απελευθερωθούν οι λιμενικές υπηρεσίες. Ως εκ τούτου καμμία προοπτική ανάπτυξής της δεν διαφαίνεται στο άμεσο μέλλον.
Τώρα η Cosco προτίθεται να αναλάβει δράση επί του συγκεκριμένου ζητήματος –κάτι που άλλωστε προβλέπεται και από την σύμβαση παραχώρησης που έχει με το ελληνικό Δημόσιο.
Προβλήματα και αδυναμίες
Οι συνεχόμενες δυσλειτουργίες της πλοηγικής υπηρεσίας έχουν προκαλέσει κατ’ επανάληψη και την αντίδραση των χρηστών του λιμανιού. Για παράδειγμα, στα τέλη του 2016 η Διεθνής Ναυτική Ένωση με επιστολή της προς το Υπουργείο Ναυτιλίας ανέφερε ότι τα προβλήματα έχουν λάβει μόνιμο χαρακτήρα και υπογράμμιζε μεταξύ άλλων ότι στις αρχές Δεκεμβρίου 2016 και ενώ είχαν ακινητοποιηθεί όλες οι πλοηγίδες του Πειραιά εκλήθη ένα σκάφος της Π.Υ. από το λιμάνι του Ηρακλείου προκειμένου να δώσει τη λύση αλλά τελικά «έμεινε» και αυτό από βλάβη.
Η ΔΝΕ, μεταξύ άλλων, επισημαίνει ότι ο συγκεκριμένος τομέας παρουσιάζει προβλήματα που βασικά εστιάζουν στην έλλειψη του απαιτούμενου αριθμού πλοηγών, σε σχέση με τον αυξημένο αριθμό εμπορικών πλοίων και κρουαζιερόπλοιων, που προσεγγίζουν το λιμάνι, αλλά και λόγω της παλαιότητας ή και μη συντήρησης του υφιστάμενου στόλου.
Το αποτέλεσμα των αδυναμιών αυτών είναι οι πολύωρες σε καθημερινή βάση καθυστερήσεις στην πλοήγηση των πλοίων. Το ΥΕΝ, πάντως, όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική, έχει ήδη ξεκινήσει να κινείται σε τρεις κατευθύνσεις, για την επίλυση των ζητημάτων που έχουν τεθεί. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υπαρχόντων σκαφών, ένα δεύτερο πρόγραμμα ναυπηγήσεων, ενώ σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά θα προχωρήσει η πολιτεία και στην πρόσληψη προσωπικού.
Στο πλαίσιο αυτό, δημοσιεύτηκε η προκήρυξη (αρ. πρωτ. 03/2017) για την προμήθεια και εγκατάσταση 10 κύριων μηχανών για τις έκτακτες ανάγκες των πλωτών μέσων του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά. Ο προϋπολογισμός είναι 385.000 ευρώ. Παράλληλα, άρχισε και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία για τη ναυπήγηση επτά νέων πλωτών μέσων. Όπως αναφέρεται από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η τελευταία φορά που πραγματοποιήθηκε προμήθεια για την ανανέωση σκαφών ήταν το 2003, με αποτέλεσμα να υποβαθμίζεται συστηματικά έκτοτε και για πολλά χρόνια η Πλοηγική Υπηρεσία.
Σύμφωνα με τα όσα έχει επισημάνει ο υπουργός, ήδη εγκρίθηκε η αύξηση των οργανικών θέσεων της Πλοηγικής Υπηρεσίας, προωθείται η σχετική νομοθετική ρύθμιση και θα προσληφθούν 44 άτομα σε διάφορες θέσεις της Πλοηγικής Υπηρεσίας, εκ των οποίων οι 16 αφορούν πλοηγούς.
Πάντως, η διαδικασία αυτή θεωρείται γενικότερα ιδιαίτερα χρονοβόρα, ενώ στο λιμάνι του Πειραιά θεωρούν ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία μπορεί να κινηθεί με πολύ γρήγορους ρυθμούς ώστε να καταστήσει και πάλι λειτουργική τη συγκεκριμένη υπηρεσία.